Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Autor: Martin Pitro & Petr Vokáč

České země ve stínu kalicha

Populárně-naučná publikace pro širokou veřejnost přináší čtivou a srozumitelnou formou informace o husitské éře, která české země během první poloviny 15. století uvrhla do období bezvládí, zmatků, hrůz a utrpení a citelně zasáhla i do dějin střední Evropy. Autoři si všímají důležitých aspektů, ať už jde o důvody vypuknutí husitské revoluce, její průběh, jednotlivé válečné střety nebo ničivé následky. Kniha obsahuje citace a množství doplňujících informací, jež dohromady vytvářejí čtenářsky plastičtější obraz popisovaných událostí a zařazují je do dobového kontextu.

Autoři Martin Pitro, Petr Vokáč

Nakladatel: Universum

Datum vydání: 20. 9. 2019

ISBN: 978-80-7617-540-2

Počet stran: 200

vazba: pevná

Cena 279 Kč

Synové a vojáci

Synové a vojáci

Autor: Bruce Henderson

Neznámý příběh Židů, kteří unikli nacistům a vrátili se bojovat proti Hitlerovi

Psal se rok 1942, když americká vláda nasadila do boje proti nacistickému Německu dva tisíce vojáků židovského původu. Speciálně trénovaní vojáci, známí jako Ritchie Boys, využívali znalost němčiny k efektivním výslechům a špionážní činnosti. Zkušený a oceňovaný novinář Bruce Henderson přináší na základě rozhovorů s těmito válečnými veterány poutavý, a především v mnoha ohledech nový pohled na události druhé světové války.

Uznávaný americký novinář a autor Bruce Henderson zpracoval lákavé téma vojáků židovského původu, kteří opustili za dramatických okolností rodné Německo, získali speciální výcvik a vrátili se jako výkonní vyzvědači a specialisté na výslechy do rodné země za války v uniformě americké armády. Vojáci jednotky, zvané podle místa výcviku v americkém státě Maryland Ritchie Boys, byli díky svým znalostem jazyka a prostředí vynikající zejména při získávání informací a vedení výslechů německých zajatců a značně tak napomohli k úspěchu spojeneckých operací. Spolu s ?chlapci z Ritchie? můžeme prožívat ty nejdramatičtější okamžiky dění na západní frontě, od vylodění v Normandii přes německou protiofenzívu v Ardenách až po šokující dojem z osvobozených německých koncentračních táborů. Kniha odhaluje dosud neznámou kapitolu dějin druhé světové války.

Vydalo nakladatelství Vyšehrad

EAN 9788076010956

Stran 416

Cena 339 Kč

Banderovci

Banderovci

Autor: Tomáš Řepa

Politické souvislosti, následky zneužití tématu komunistickou propagandou, návaznost na hybridní konflikt v současnosti.

Publikace komplexně pojímá fenomén banderovců v československých poválečných dějinách, uvádí jeho politické souvislosti, koriguje a pojmenovává stigmata dlouhodobého působení komunistické propagandy a v neposlední řadě také analyzuje stav bádání na toto téma, které bylo ze strany české historiografie dlouhou dobu neprávem opomíjeno. Konkrétní životní osudy ukrajinských nacionalistů, jejich údajných pomahačů a další mnohdy problematické konsekvence jejich činnosti v prostoru střední a východní Evropy jsou díky své vysoké výpovědní hodnotě rovněž důležitou součástí součástí této práce. Vlivem rozhoření hybridního rusko-ukrajinského konfliktu na východě Evropy v roce 2013 se tato tematika stala součástí novodobé informační války. Objektivní pohled je i nyní velmi ztížený různými, už před 70 lety taktéž hojně užívanými propagandistickými klišé, ve kterých se skutečná podstata, vzniklá problematickým soužitím národů východní Evropy a nesmlouvavým tvrdohlavým bojem Ukrajinců za svojí státnost, jednoznačně vytrácí. Publikace nekompromisně popisuje proces, ve kterém staré mýty byly doplněny o nové okolnosti a zasazeny do současného prostředí. Proces, v němž dalším epizodám hybridní války bude svědkem a posuzovatelem každý z nás.

Autor publikace, Mgr. Tomáš Řepa, Ph.D., vystudoval obor učitelství historie na SŠ na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. V roce 2018 pak na téže univerzitě úspěšně absolvoval doktorské studium studijního oboru historie se zaměřením na české a československé dějiny. Od roku 2014 licenčně spolupracoval s Ústavem pro studium totalitních režimů, od roku 2018 spolupracuje s Post Bellum - Paměť národa jako ambasador projektu Příběhy našich sousedů pro oblast Brna a okolí. Od září 2018 je zaměstancem Katedry vojenského umění na Univerzitě obrany. Věnuje se především soudobým dějinám, problematice střetu banderovců (UPA) s československými bezpečnostními jednotkami a armádou, zneužitím tohoto tématu komunistickou propagandou ve vztahu k současnému dění na Ukrajině i k hybridním konfliktům.

Rok vydání: 2019

Nakladatelství: Academia

ISBN: 978-80-200-2998-0

Vazba: brožovaná

Cena: 395 Kč

Počet stránek: 368

Ukázka z knihy je ZDE.

Tiger v bahně

Tiger v bahně

Autor: Otto Carius

Vzpomínky tankového esa

Autor Oberleutnant Otto Carius (*27. 5. 1922 ? ?24. 1. 2015) patřil s více než 150 zničenými spojeneckými tanky mezi nejúspěšnější německé tankisty během 2. světové války.

Do wehrmachtu vstoupil jako dobrovolník v roce 1940 a brzy byl zařazen k tankovému vojsku, kde začínal jako nabíječ na československém lehkém tanku Praga LT vz. 38.

Od roku 1943 působil v rámci 502. těžkého tankového praporu na těžkých tancích Tiger I na východní frontě. Za své válečné výkony obdržel vysoká vyznamenání, mimo jiná i Rytířský kříž Železného kříže 1939 a k němu posléze i dubové ratolesti.

Poslední rok války velel Otto Carius 2. rotě těžkého oddílu stíhačů tanků 512, vyzbrojené Jagdtigery.

Po válce se věnoval lékárenství a vlastnil v Herschweiler- -Pettersheimu lékárnu nazvanou ?Tiger Apotheke?.

Vydal Lukáš Dusil - Carius.cz, Praha 2019

Překlad Mgr. Tomáš Kurka

Vazba pevná s barevným potahem

240 stran, 117 ilustrací

Cena 499 Kč

Zabudnutí hridinovie protitureckých bojov

Autor: Miroslav Eliáš

Zapomenutí hrdinové protitureckých bojů

Miroslav Eliáš

Po šesti letech se dostává do rukou čtenářů druhé přepracované a rozšířené vydání, tentokrát ve větším formátu A4, 200 stran textu, 220 obrázků, 32 stran barevné obrazové přílohy. Mnohé texty jsou obohaceny o nové poznatky z dobových pramenů, fotografie mnoha památek z řad epitafů a náhrobků v prostředí slovenských kostelů, portréty a mědirytiny ze sbírek muzeí. Z obsahu zaujme ucelený překlad z latiny od Mikuláše Išvánfyho o vpádu Osmanů a Tatarů v roce 1599. Pokračování žitavského míru ? dvě mírové dohody z maďarského Szőnyi a záškodnictví z řad křesťanů na našem území přinášejí nové kapitoly, jakož i příchod a působení německých žoldnéřů pod vedeným generálů Puchheimovců a Leslieho. I to, že Sebechlebského hudci nejsou výmyslem, ale doloženými historickými postavami, dokresluje archivní zápis a list palatína Draskovice. Podrobněi popsaný vpád Turků v roce 1663, pád nových Zámků a následná protiofenzíva generála de Souches, který osvobodil Nitru a Levice, dokreslují citace nejnovější objevené korespondence. Kapitoly jsou obohaceny o nové překlady dopisů z vybraných archivních fondů magistrátů měst Bardejov, Banská Štiavnica a Komárno, Nitranské a Tekovské župy, či z fondu rodu Ilešházy a Pálfy. Nová jména a tváře účastníků bitvy u Vozokan v roce 1652, či vlastenecké vyznání hraběte a generála Adama Cobora před osvobozením Šurian v roce 1684, a mnoho jiného najde čtenář v této knize, která vás provede méně známými dějinami slovenské historie a poslouží i jako průvodce po památkách kulturního dědictví.

Druhé rozšírené a prepracované vydanie

ISBN 978-80-971366-1-1

Mestské kultúrne stredisko Šurany (2019)

Cena 19,25 ?

Stopařův průvodce po galaxii jazyků

Stopařův průvodce po galaxii jazyků

Autor: Yens Wahlgren

Co všechno nám fiktivní jazyky říkají o světech Hry o trůny nebo Star Wars? Odborník na umělé jazyky Yens Wahlgren se v jedinečné knize zabývá populární kulturou a literárními světy z pohledu lingvistiky. Kniha Stopařův průvodce po galaxii jazyků vychází v překladu Olgy Bažantové. Jako v první zemi u nás vychází rovnou aktualizované vydání, takže bere v potaz nové epizody Star Wars nebo filmového Black Panthera.

Yens Wahlgren (1968) je švédský xenolingvista, tedy expert na umělé jazyky. Pracoval jako novinář, v současnosti působí na univerzitě v Lundu, kde v roce 2004 obhájil svou práci Klingonština jako lingvistický kapitál, jež je považována za zásadní dílo oboru. Wahlgren zkoumá jazyky neexistujících zemí, mytologické jazyky a jazyky paralelních světů. ?Často říkám, že jsem bakalář klingonštiny,? vtipkuje Wahlgren v narážce na rasu ze seriálu Star Trek.

Zároveň však dokáže vysvětlit, proč má podobné studium smysl: ?Zřejmě nejdůležitějším argumentem pro studium vymřelých jazyků vyspělých kultur je přístup k dějinám a kultuře zaniklých civilizací. Když se naučíme jejich jazyky a budeme studovat texty, poznáme, jak autoři těchto textů přemýšleli před tisíci lety,? říká Wahlgren. ?V menším měřítku se totéž dá říct o smyšlených jazycích v populární kultuře. Skrze ně můžeme nahlédnout do myšlenkového světa autora i mimozemské kultury.? Mimozemské jazyky ve Star Treku, Avataru, Duně a Hvězdné bráně podle něj nejsou ani zdaleka jen náhodnými shluky zvuků, ale pečlivě vyvinutým nástrojem, který s sebou nese určitou informaci.

Většina ze stovky jazyků zmíněných v knize vzešla z žánrů science fiction a fantasy. Wahlgren knihu nebere jako gramatickou příručku nebo slovník, ale jako shrnutí objevitelské cesty po světech a vesmírech stvořených fantazií. Nechybí valyrština nebo dothračtina ze Hry o trůny, huttština ze Star Wars, wakandština z Black Panthera nebo skřetí řeč z Tolkienovy Středozemě.

?Stejně jako kojenec a biblický Adam pociťují nutkavou touhu pojmenovávat vše nové, s čím se setkají, musí i spisovatel pojmenovat v cizím světě vše, co se objeví v jeho příbězích,? vysvětluje Wahlgren. Společně s tvůrci fikčních světů si tak pokládá otázky jako: Jak se mluví v budoucnosti? Jak bude jazyk znít za 40 000 let? Jak přemýšlejí a mluví dvouhlaví Marťané? Je řeč kentaurů založena na ržání, nebo ne? Bude na plátně vypadat divně, když bytosti na planetě, na níž filmový hrdina právě přistál, budou mluvit anglicky?

?Většina spisovatelů tyto otázky samozřejmě řeší tak, že ony fenomény popíšou ve svém jazyce, ale někteří se o jazyky zajímají a nehledají, jak si to usnadnit,? vysvětluje švédský xenolingvista. ?V Mechanickém pomeranči Anthonyho Burgesse se čtenáři v průběhu čtení učí slang zvaný jazyk týnů. Newspeak z románu George Orwella 1984 přinesl nová slova ? zejména samo slovo newspeak ? do angličtiny, švédštiny i češtiny a představuje pokus připravit jazyk o všechna slova, kterými lze vyjadřovat kritické myšlenky.?

Na otázku, proč studovat fiktivní jazyky, se tedy do určité míry dá odpovědět, že poskytuji hlubší vhled do literárních a filmových děl, jichž jsou součásti. ?O objektu našeho zájmu se chceme dozvědět úplně všechno. Podobně jako jiní studuji tahy štětcem a míchaní barev v různých fázích tvorby svého oblíbeného malíře a nespokojí se jen s tím, že jeho obrazy jsou krásné,? líčí Wahlgren. ?Nebo zkoumají, jestli jsou hřebíky a čalouněná křesla z doby Gustava III. původní, nebo ne. Představuje to přidanou hodnotu oproti prostému konstatování, že křeslo je pěkné na pohled a příjemně se v něm sedí.?

Yens Wahlgren

Stopařův průvodce po galaxii jazyků: Fantastická lingvistika od Tolkiena po Klingony

Přeložila Jitka Jindřišková

260 stran, vázaná, 329 korun

Ukázka z knihy je ZDE.

V pekle nebeských výšin

V pekle nebeských výšin

Autor: Jiří Rajlich

Kapitán Haškova regimentu Ludvík Purm (1885-1953)

Novinka známého vojenského a leteckého historika Jiřího Rajlicha. Ve svých publikacích se již desítky let věnuje osudům českých a slovenských letců, původně převážně z období druhé světové války, ale v posledních letech také aviatiků rakousko-uherského c. a k. mocnářství. Připomeňme jeho stěžejní dílo na toto téma, Na křídlech Světové války (2014). Na stejné téma ovšem publikoval v českých i zahraničních periodicích téměř dvě desítky původních specializovaných studií. Po letech mlčení o vojácích ?černožluté? monarchie, v jejímž rámci jsme ?300 let trpěli? dochází, nejen díky současnému autorovi, k serióznímu mapování účasti obyvatel zemí Koruny české ve Velké válce.

Tématem předkládané publikace je život Ludvíka Purma, setníka c. a k. monarchie a pozdějšího kapitána čs. armády v záloze. Pocházel ze severních Čech z česko-německo-židovského prostředí a z toho vyplývá, že se pohyboval prakticky po celý svůj život na pomezí jazykovém, národnostním, ale i náboženském se všemi danými specifiky. První roky války strávil jako důstojník ?Haškova? pluku v marasmu srbského, černohorského a italského bojiště. V těch zbylých se na zákopy díval shora ? nejprve jako letecký pozorovatel, pak jako stíhací pilot a velitel s čím dál menšími vyhlídkami na přežití. Zkáza c. a k. armády a rozpad habsburské monarchie zestihly Purma na Piavě jako velitele stíhací eskadry, jedné z pouhých pěti, které rakousko-uherské letectvo vůbec mělo.

Důvody, proč si autor vybral osud zrovna Ludvíka Purma? Bezpochyby se jednalo o význačného důstojníka rakousko-uherského letectva, který nejenže velel postupně několika leteckým setninám (Fliegerkompagniím, zkráceně Flikům), ale na konci války dokonce celé stíhací letecké eskadře; dalším impulsem mohla být skutečnost, že na jeho osobě lze velice názorně ilustrovat transformaci identit v průběhu let podmíněnou vnějším ať přímým či nepřímým tlakem. K iniciačním stimulům k sepsání biografie ale mohla patřit i skutečnost, že se historikovi podařilo vypátrat a kontaktovat dosud žijící Purmovi příbuzné, dvě stále žijící dcery, jejich rodiny a další rodinné příslušníky, rozeseté na obou polokoulích. Díky jejich zájmu a ochotě se měl příležitost dostat k velkému množství unikátních fotografií a dokumentů.

Při koncepci knihy autor zvolil chronologickou posloupnost, kterou ovšem na příslušných místech doplňuje řadou vsuvek, samostatných textových bloků a životopisů dalších rakousko-uherských pilotů. Tím včleňuje text do dobových souvislostí a rozšiřuje text nad rámec jednoho životopisu ? Purmovy osudy se totiž protnuly s cestami dalších osobností z různých oblastí.

Dokumentární líčení nás uvádí na severoitalské nebe let 1917?1918. Rakousko-uherské stíhací Albatrosy, Bergy a Phönixy čelí britským Camelům, Bristolům, italským Spadům a Hanrietům. Rytířská utkání i nemilosrdné bitvy na život a na smrt. Ostřílení veteráni i nezkušení mladíčci. Ctižádost, odvaha, strach i zbabělost vysoko nad krví a blátem zákopů. Únik před plameny hořícího stroje má jediné řešení ? kok do hloubky bez padáku. Kdo někdy viděl film Flyboys (2006, u nás uváděný pod názvem Rytíři nebes) bude vědět, o čem je řeč.

Typografická kvalita kniha odpovídá vysokému standardu nakladatelství: kvalitní papír, kvalitní reprodukce barevných i černobílý fotografií a barevných kreseb, pevná vazba. Kniha je doplněna stručným anglickým resumé. Osobně postrádám jmenný rejstřík, ale to je snad jediná chyba na kráse vynikající a záslužně publikace.

Autor PhDr. Jiří Rajlich, PhD. (1964), je vojenský a letecký historik, absolvent historie na Filosofické fakultě UK v Praze, pracovník Vojenského historického ústavu a ředitel jeho historicko-dokumentačního odboru, předseda redakční rady čtvrtletníku Historie a vojenství a člen redakční rady měsíčníku Letectví a kosmonautika. Zabývá se především dějinami československého letectva a letecké války v Evropě. Kurátor řady muzejních výstav a expozic, autor několika stovek časopiseckých studií a článků, autor nebo spoluautor více než čtyřiceti knižních monografií, publikovaných doma i v zahraničí.

Autor je laureátem literární Ceny Miroslava Ivanova (2003), byl vyznamenán Záslužným křížem ministra obrany III. st. (2002) a II. st. (2005), je členem týmů VHÚ několikrát oceněných státní cenou Gloria musaealis (2002, 2003 a 2006) a držitelem titulu Vojenský manažer roku 2006.

Knihu vydalo v roce 2019 nakladatelství Svět křídel

Autor: Jiří RAJLICH

ISBN: 978-80-7573-051-0

Obálka: Jiří SOUČEK

Ilustrace: Jan MÁČE

Cena: 450,- Kč

Formát: 165 x 235 mm, 368 stran, pevní vazba, 650 barevných fotografií

Ukázka z knihy je ZDE.

Otto Kretschmer

Otto Kretschmer

Autor: Lawrence Paterson

Život německého ponorkového velitele z 2. sv. války s nejvyšším skóre potopené tonáže.

Autor Lawrence Patersonon

Otto Kretschmer bojoval ve válce pouze od září 1939 do března 1941, přesto se stal ponorkovým velitelem s nejvyšším skóre potopené tonáže ? potopil 47 lodí o celkovém výtlaku 274 333 tun. Tento autoritativní životopis podrobně popisuje jeho osobní příběh a dráhu námořního důstojníka od 1. dubna 1930, kdy vstoupil jako důstojnický čekatel do malého námořnictva Výmarské republiky, až do roku 1970, kdy odešel do důchodu jako admirál válečného námořnictva Spolkové republiky Německa.

Kretschmer byl přijat do Hitlerovy rodící se ponorkové zbraně v lednu 1936 a první velení mu bylo svěřeno v říjnu 1937 na ponorce U-23. Do boje s ní poprvé vyplul v roce 1939. Na jaře 1940 názorně dokázal své schopnosti ve válce a byl převelen jako kapitán na novou a daleko výkonnější U-99. Na její palubě se stal během bitvy o Atlantik jedním z ponorkových es nacistického Německa, dokud nebyla jeho ponorka v dramatické noční bitvě v březnu 1941potopena a on spolu s většinou posádky zajat.

Kretschmer byl průkopník nové taktiky a v boji dokázal, že nejlepší způsob, jak může ponorka uspět proti konvoji, je ten nejtroufalejší ? zaútočit v noci a vynořený. Vedle vojenských dovedností se vyznačoval i typickou pruskou málomluvností, což mu od jeho vrstevníků vyneslo přezdívku ?Tichý Otto?.

Tento životopis popisuje v úplnosti Kretschmerovy vojenské úspěchy, líčí do nejmenších podrobností každou jeho bojovou plavbu, a to všechno propojuje s náhledem do jeho poněkud záhadné osobnosti. Je to fascinující příběh jedné z nejdůležitějších osobností a jedné z nejvýznamnějších kampaní druhé světové války.

• Úplný životopis ?Tichého Otty? od jeho studií v Anglii až po jeho smrt v roce 1998
  • Původní materiály od Kretschmera a jeho kolegů z Kriegsmarine
  • Podrobnosti o každé bojové plavbě Kretschmerových ponorek
  • Mapy bojových plaveb reprodukované z Kretschmerových původních válečných deníků
  • Obsahuje popis jeho zajetí, pokusů o útěk a jeho kontroverzní aktivity v zajateckém táboře

Vydává Leonid Křížek, nakladatelství Elka Press

Vychází 3. května 2019

Rozsah 296 stran

Formát 160 x 240 mm

75 č/b fotografií

Vydání 3. května 2019

Doporučená cena 399 Kč

ISBN 978-80-87057-40-7

* * *

Ukázka z knihy je ZDE.

ČERNOBYL

ČERNOBYL

Autor: Serhii Plokhy

Historie jaderné katastrofy.

Nedokonalý reaktor, chyby obsluhy, exploze a radioaktivní zamoření velké části Evropy. Tento hrubý nástin vystihuje, co se 26. dubna 1986 odehrálo v Černobylské jaderné elektrárně. Autor seznamuje čtenáře s genezí sovětského jaderného výzkumu, konstrukcí dvou hlavních typů reaktorů užívaných v SSSR, s jejich přednostmi i chybami. Nastiňuje i výstavbu jaderné elektrárny u Černobylu, spojenou s problémy i proslulou sovětskou fušeřinou. Hlavní část knihy je zaměřena na události, které vedly k explozi reaktoru č. 4. Kniha ilustruje zmatek technického personálu elektrárny, který nebyl schopen zjistit, co se vlastně stalo, i velmi nepružnou reakci ze strany místních i celostátních orgánů. Popsáno je úsilí hasičů o zvládnutí požáru na vybuchlém bloku 4 i jejich v mnoha případech tragické osudy. Autor v knize odhaluje nedostatky sovětského způsobu zvládání této události, snahu sovětských úřadů všech úrovní o zatajení černobylské exploze, a to nejen před zahraničím, ale především před vlastními občany. Kniha dokládá, že tato snaha o utajování je nakonec korunována nezamýšleným a pro SSSR v podstatě fatálními vývojem v radioaktivitou postižených republikách.

Vychází 17. 4. 2019, EAN: 9788075654625
pevná vazba s přebalem, 400 stran, běžná cena: 398 Kč
Originální název:
Chernobyl: The History of a Nuclear Catastrophe
Přeložil:
Petr Kovařík
Ukázka:
Goodreads:

***

?Nejkomplexnější zpracování událostí, jež vedly k černobylské katastrofě? Fascinující.?
                                                                                                                            Library Journal

?Černobyl je výmluvným svědectvím o tom, jak sovětská posedlost jadernou silou v kombinaci s fušerstvím zakořeněným ve státním sektoru a téměř paranoidní závislostí udržovat státní tajemství vedla ke katastrofě z roku 1986??
                                                                                                                           Financial Times

?...je to také dílo hluboké erudice a znamenitého vypravěčství. Plokhy je mistrem výmluvného detailu... Jeho popis statečných mužů, kteří bez jakékoli ochrany chodili po tom, co zbylo z hořícího reaktorového sálu, je děsivý...?
                                                                                                                       The Sunday Times

***

Autor Serhii Plokhy je americký historik zaměřený na dějiny východní Evropy a Ukrajiny. Narodil se v roce 1957 v ruském Nižném Novgorodě ukrajinským rodičům. Mládí strávil v ukrajinském Záporoží. Vystudoval dějiny a sociální vědy na univerzitě v Dněpropetrovsku, na níž posléze v letech 1983?1991 učil a kde též získal titul profesora. Po roce 1996 začal spolupracovat se zámořskými univerzitami a od roku 2007 je profesorem ukrajinských dějin na Harvardu, od roku 2013 řídí Ukrajinský výzkumný institut téže univerzity.
Svůj zájem soustřeďuje především na dějiny východní Evropy s pochopitelným zaměřením zejména na Ukrajinu. Za své práce získal řadu cen, např. kniha Černobyl ? Historie nukleární katastrofy byla roku 2018 oceněna cenou Baillie Gifforda za nejlepší anglicky psanou literaturu faktu.

Za císaře pána

Za císaře pána

Autor: Regionální muzeum Jílové u Prahy