Hitler a Habsburkové

Hitler a Habsburkové

Autor: James Longo

Proč chtěl nacistický vůdce zničit rakouskou královskou rodinu

Kniha Jamese Longa poodhaluje nejen to, proč si Adolf Hitler vybral děti zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda a z jeho synů udělal první dva Rakušany deportované do koncentračního tábora v Dachau, ale zabývá se také odvahou, s jakou se mu snažila královská rodina vzdorovat.

V mládí strávil Adolf Hitler pět let ve Vídni, kde se jeho posedlost císařským rodem Habsburků stala katalyzátorem jeho pomsty vůči zaniklé říši, mrtvému arcivévodovi a jeho sirotkům.

Vůdce odpuzovalo netradiční manželství arcivévody Františka Ferdinanda a Žofie Chotkové, které v tradičně založené habsburské říši vyvolalo skandál. Potomci, kteří ze svazku vzešli, byli podle Hitlera ztělesněním všeho, co bylo na 20. století špatné, včetně mnohonárodnostní rakousko-uherské říše.

Nenávist nasměrovala nacistického vůdce na cestu moci a nepřímo vedla k tragédii druhé světové války a holocaustu.

Adolf Hitler věřil, ře revoluce není možná, dokud je starý panovník naživu. Reformátoři a revolucionáři se podobně domnívali, že změna bude možná, až se František Josef připojí ke svému synovi a sto dvanácti předkům v Císařské hrobce. Nemyslel si, že jeho synovec František Ferdinand by tomu mohl zabránit. Adolf Hitler se obával opaku. Arcivévodu vnímal jako člověka, který povede revoluci - naprosto opačnou - rozprodáním německého Rakouska méněcenným národnostem.

Po Rudolfově smrti dával František Ferdinand jen velmi málo najevo, kam chce největší mnohonárodnostní říši střední Evropy vést, ale nápovědou se stala jeho svatba roku 1900. Habsburk s modrou krví si mohl vzít kteroukoli německou princeznu z královského nebo císařského dvora v Evropě. Místo toho se oženil se Slovankou, českou hraběnkou, na niž fanatiský rasista Hitler nahlížel jako na "podčlověka", trojského koně z největší národnostní menšiny císařství. Pro něj bylo toto manželství nehoráznost, příklad šířícího se míšení ras a asmilace ohrožující rakouské Němce.

Autor James M. Longo vystudoval University of Missouri, poté získal magisterký titul na Webster University a doktorát na Harvard University. Je profesorem na katedře vzdělávání na Washington & Jefferson College. Vyučoval v Rakousku, Brazílii a Kostarice, přednášel na mnohých univerzitách ve Spojených státech, dále třeba v Edinburghu a Zlíně.  Je autorem osmi knih, například From Classroom to White House (2011), Orleans-Braganca: The Brazilian Princess Who Freed the Slaves (2008). Žije ve Washingtonu v Pensylvánii a léto tráví v Suttons Bay v Michiganu.

Vazba pevná s přebalem

Počet stran 336

Rozměry 14,5 x 23 cm

ISBN/EAN 9788075298478

Překlad Anna Veselá

Nakladatel Slovart

Rok vydání 2020

VÁLEČNÝ DENÍK 1914-1918

VÁLEČNÝ DENÍK 1914-1918

Autor: Ernst Jünger

Jedinečný deník z Velké války

Helmuth Kiesel (ed.)

Přeložila Nina Fojtů

Autor deníku, Ernst Jünger, odchází do první světové války jako dobrovolník, poté co ve svých devatenácti opouští nenáviděná studia. Jeho rozhodnutí není politického ani nacionalistického rázu, nýbrž ryze egoistické povahy a je výsledkem adolescentní touhy po zkušenostech a dobrodružství. Po celou dobu pobytu na frontě si poctivě vede deník. Od prvního okamžiku v zákopech na přelomu let 1914/1915 až do počátku září 1918, kdy je po svém posledním zranění převezen zpět do Německa.Stěží najdeme jiný deník, který by první světovou válku dokumentoval po tak dlouhou dobu a s takovou intenzitou, díky tomu se stává kronikou života na frontě a unikátním svědectvím doby.

Ukázka knihy v PDF:

V roce 2020 vydalo nakladatelství ACADEMIA

Vydaání první

616 stran

Formát 160 x 240 mm

Pevná vazba

Cena 695 Kč

ISBN

Jedno obyčejný léto

Jedno obyčejný léto

Autor: Jillian Tamakiová, Mariko Tamakiová

Nejoceňovanější komiks posledních let

Jedno obyčejný léto je komiks o bezčasí mezi dětstvím a dospělostí
Stal se moderní klasikou i nejzakazovanější knihou USA
Jedno obyčejný léto je melancholický komiks o období života, kdy se z dítěte stává puberťák a začíná okolo sebe vnímat složitější vztahy mezi dospělými. Příběh dospívajících kamarádek, které se vídají jednou za rok během prázdnin, vstoupil do kánonu nejlepších komiksů poslední dekády. Slavný komiks od Mariko a Jillian Tamakiových teď vychází česky v překladu Lenky Bukovské.
- Výběr nejlepších komiksů desetiletí podle The Guardian, Comics Beat nebo AV Club
- Cena Willa Eisnera
- Cena Ignatz
- Cena Maxe a Mořice
- Cena Lynda Warda
- Oficiální výběr Mezinárodního komiksového festivalu v Angouleme
- Čestné uznání v rámci Caldecottovy ceny
- Finalista Knižní ceny L. A. Times
- Čestné uznání v rámci Ceny Michaela L. Printze

"Komiks Jedno obyčejný léto fantasticky věrně zachycuje lenivou prázdninovou atmosféru a klidně by se mohl odehrávat někde na chatě u Sázavy,! myslí si překladatelka Lenka Bukovská, která dosud převáděla do češtiny například díla Amose Oze nebo Davida Grossmana. "Jedno obyčejný léto plyne zdánlivě líně a bezstarostně, ale pod povrchem to bublá a vře."

Hlavní hrdinky Rose a Windy, dvě dívky na prahu puberty, od sebe věkově dělí jeden rok, což je v jednu chvíli zanedbatelný rozdíl a vzápětí málem nepřekonatelná překážka. Mění se zájmy, názory, tříbí se povahy. Knihou se proplétají tři linie: společný bezstarostný čas Rose a Windy, manželská krize rodičů Rose a epizody s partou puberťáků kolem místní sámošky, kde si Rose a Windy půjčují zakázané filmy jako Texaský masakr motorovou pilou nebo Noční můra v Elm Street. Čtenářům jsou některé informace odpírány, vidí a slyší jenom to, co vidí a slyší hrdinky.

Jedno obyčejný léto (v originále This One Summer) je ve svém žánru nejoceňovanějším komiksem posledních let, jako první komiks v historii získal čestné uznání v rámci prestižní Caldecottovy ceny pro dětskou literaturu. Otevřenost, s jakou příběh zaznamenává řeč dospívajících hrdinek a jejich debaty o sexu, zároveň vedla k tomu, že se tento komiks zařadil mezi nejzakazovanější tituly v amerických knihovnách. Americká knihovnická asociace jej v roce 2016 vyhlásila knihou, které je nejčastěji znepříjemňován přístup do školních knihoven nebo na kterou chodí nejvíce stížností. "Čtení si užijí teenageři i jejich rodiče. Těm druhým komiks dost možná pomůže znovu si vybavit vlastní dospívání a líp porozumět tomu, co právě prožívají jejich děti," dodává překladatelka.

Mariko Tamaki (1975) je kanadská scenáristka a spisovatelka. V roce 2008 debutovala se sestřenicí Jillian komiksem Skim, který se odehrává v roce 1993 v katolické škole pro dívky. Spolupracuje také s nakladatelstvími Marvel nebo DC Comics.

Jillian Tamaki (1980) patří k předním ilustrátorkám a kreslířkám komiksu. Z jejích autorských knih zaznamenaly úspěch SuperMutant Magic Academy (2015) o škole pro mutanty a čarodějky a soubor magickorealistických povídek Boundless (2017), ve kterých originálně zobrazila vliv moderních technologií na běžný život a mezilidské vztahy.

Originál: This One Summer

Autoři: Mariko Tamaki, Jillian Tamaki

Přeložila Lenka Bukovská

Nakladatelství: Paseka

Rok vydání: 2020

Počet stran: 320

Vazba: šitá brožovaná

Cena: 399 korun

ISBN: 978-80-7637-078-4

Dějiny druhé světové války

Dějiny druhé světové války

Autor: Liddell Hart

Nové vydání jedinečné a vyčerpávající publikace o historii druhé světové války od nejvlivnějšího britského armádního spisovatele.

Autor knihy, Sir B. H.Liddell Hart je považován za "nejvlivnějšího armádního spisovatele Británie", byl nejen předním vojenským analytikem, ale také jedinečným historikem a spisovatelem, takže jeho obsáhlé dějiny jsou vynikajícím materiálem, jenž zájemcům o tuto problematiku přináší ucelený pohled na dějiny druhé světové války z hlediska vojenského. Rozsah této práce je ojedinělý. Na necelých tisíci stranách se autorovi podařilo vytvořit vynikající dokument pojednávající o vojenských operacích celé druhé světové války. Velmi přehledně po kapitolách analyzuje situaci na jednotlivých frontách a podává ucelený obraz vojenské problematiky tohoto šestiletého období. Tato obsáhlá práce skvěle analyzuje vojenskou strategii a v neposlední řadě rovněž odhaluje mnohé politické aspekty druhé světové války.

Kniha je doplněna bohatou obrazovou přílohou a 55 podrobnými mapami vojenských operací.

Sir Basil Henry Liddell Hart byl britský voják, vojenský teoretik, učitel a historik. Narodil se v roce 1895, vystudoval Cambridge a bojoval v první světové válce. Vypracoval několik teorií vojenské taktiky včetně systému bojového výcviku a byl prvním obhájcem letectva a obrněných jednotek. V roce 1937 se stal osobním poradcem ministra války a v letech 1925?1935 byl vojenským korespondentem Daily Telegraphu, po vypuknutí druhé světové války pracoval pro The Times. Napsal přes třicet knih s vojenskou tematikou, které patří ke stěžejním pracím o vojenské historii. Zemřel v roce 1970.

Nakladatelství: Jota

Rok vydání: 2020

Rozměry: 145 x 210

Vazba: Pevná

Počet stran: 791

Překladatel: Jitka Sládková

ISBN: 978-80-7565-469-4

EAN: 9788075654694

Původní název: History of the Second World War

Cena: 598 kč

Vychází také jako e-kniha

Prezident lidskosti

Prezident lidskosti

Autor: Vít Machálek

Životní příběh Emila Háchy

Tato monografie o Emilu Háchovi se soustředí nejen na roli prezidenta druhé republiky a protektorátu Čechy a Morava, ale i na celý jeho život od jihočeského dětství přes působení mladého právníka a vlastence spojeného s českou samosprávou v habsburské monarchii až po roli nejvyššího soudce první republiky. Věnuje se historickému kontextu všech těchto období českých a československých dějin a v závěrečné části i proměnám hodnocení prezidenta Háchy od konce druhé světové války do současnosti. Důležitým aspektem knihy je však také přiblížení lidského rozměru osobnosti Emila Háchy, který nebyl politikem, ale zůstal i v politice především člověkem.

Autor Doc Vít Machálek, Th. D., Dr. (1969) je historik a religionista. Vystudoval historii a archivnictví na Filozofické fakultě MU, v současné době je docentem Katedry religionistiky Fakulty filozifcké Univerzity Pardubice. Věnuje se především dějinám křesťanství a novodobé české historii. Osobností Emila Háchy se zabývá po celou dobu svého odborného působení.

Vydalo nakladatelství ACADEMIA v roce 2020

ISBN 978-80-200-3056-6

EAN 9788020030566

Vazba brožovaná

Počet stran 464

Cena 895 Kč

Ukázka knihy v PDF

Kouzlo sběratelství

Kouzlo sběratelství

Autor: -lk-

Unikáty ze soukromých sbírek v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích (zbraně, zbroj a jiné skvosty).

Výstava otevírá 12. května 2020, potrvá do 17. ledna 2021.

Výstava představí odborné i laické veřejnosti soukromé sbírky zbraní ve složení a rozsahu, v jakém dosud nebyly nikdy prezentovány a s největší pravděpodobností již nikdy veřejně prezentovány nebudou. Unikátnost tohoto výstavního projektu je dána seskupením několika soukromých sbírek, jejichž cenné kusy či celé kolekce zbraní zůstávají drtivé většině lidí skryty...

"Řada exponátů jsou mimořádně vzácné kusy, které nevlastní ani většina sbírkotvorných organizací a památkových objektů. Tato jedinečná kolekce je doplněna o umělecké předměty ze sbírek Jihočeského muzea a dalších partnerských institucí ? obrazy, sochy, šperky, ukázky dobové numismatiky a faleristiky. Výstavu provází bohatý edukační program," přibližuje autor výstavy a konzervátor Jihočeského muzea Jan Török.

Výstava je rozdělena na několik částí, které návštěvníkům představí nejzajímavější sbírkové kusy z vybraných lokalit a historických období. V každém období (viz níže) najdete výběr z nejzajímavějších předmětů, které budou na výstavě k vidění. Fotografie jsou ilustrativního charakteru a vztahují se k danému období:

Gotika a renesance

Třicetiletá válka

Tereziánské období

Napoleonské období

Prusko-rekouské války

Japonsko

USA

OTEVÍRACÍ DOBA

• úterý - neděle + svátky (9:00 - 17:30 hodin)

VSTUPNÉ

• základní: 50 Kč
  • snížené: 30 Kč
  • rodinné: 110 Kč

Vlasovci v boji za Prahu

Vlasovci v boji za Prahu

Autor: Pavel Žáček

Pomoc 1. ruské divize Ozbrojených sil KONR povstalé Praze, 5.-9. 5. 1945

Edice je nejrozsáhlejším a nejpodrobnějším souborem dokumentů vztahujících se k průběhu Pražského povstání a pomoci dobrovoleckých jednotek českému hnutí odporu v závěrečných okamžicích druhé světové války. Editována jsou originální rukopisná či strojopisná hlášení velitelství ?Bartoš? i dalších povstaleckých velitelství, která se přímo či nepřímo vztahují k zásahu jednotek 1. ruské divize VS KONR genmjr. S. K. Buňačenka v Praze a jejím bezprostředním okolí. Tato hlášení neobsahují pouze informace o osách postupu vlasovského útvaru, ale zachycují také aktuální situaci a problémy, které řešila jednotlivá povstalecká velitelství. Zvláště při čtení zpráv o postupu německých útočných skupin můžeme ještě dnes doslova cítit dramatičnost tehdejší situace.

Autor PhDr. Pavel Žáček, PhD. (1969), je autorem více než 120 odborných článků, desítek sborníků, monografií a edic dokumentů. Zabývá se výzkumem činnosti zpravodajských služeb i dalších bezpečnostních složek 20. stéletí, protitotatlitního hnutí odboje a odporu zejména ve střední a východní Evropě.

Vydalo nakladatelství ACADEMIA

Edice dokumentů 1938-1953

Vazby brožovaná

548 stran

ISBN 978-80-200-2674-3

Cena 395 Kč

Ukázka z knihy je ZDE.

Napoleonův voják

Napoleonův voják

Autor: Jiří Kovařík

Jaký byl, jak žil a proč bojoval

Proč napoleonský voják válčil? Co jej k tomu vedlo, pokud táhl do války dobrovolně, a jak se s takovým údělem vyrovnával jako odvedenec? Byl dítětem revoluce, nasazujícím život za ideály rovnosti, volnosti a bratrství? Šel do boje s nadšeným pokřikem ?Ať žije císař!?? Umíral s ním na rtech? Nebo je to jen výmysl romantiků a nostalgických pamětníků?

Napínavý příběh každodenních prožitků obyčejných vojáků pomáhá pochopit proměnu mladého rekruta v zoceleného mazáka. Vykresluje každodennost kasáren a útrapy tažení, strasti boje i hrůzy polních nemocnic a zajetí, vojácké zálety stejně jako posedlost duely, chod vojenské justice či láskyplný vztah vojáků k jejich zvířecím mazlíčkům. Na stránkách knihy figurují muži, které víc než Robespierre či Napoleon zajímali jejich blízcí doma, kručící břicho a prošlapané boty. Mísí se na nich odvaha se strachem, časy hojnosti s hladem a strádáním, demoralizace s nadšením, radostí i humorem.

Příběhy prostých vojáků i nižších důstojníků se opírají především o dobové memoáry, deníky a dopisy, včetně teprve nedávno objevených pramenů.

Autor Jiří Kovařík

Nakladatelství Jan Melvil

Edice H!story

Počet stránek 384

Vazba pevná s přebalem

Formát 152 x 226 mm

Černobílé ilustrace s barevnou přílohou

ISBN 978-80-7555-095-8

Cena 382 Kč

e-kniha 289 Kč

Ringen

Ringen

Autor: Fabian z Auerswaldu

Zápasnické umění Fabiana z Auerswaldu.

Dílo Fabiana z Auerswaldu je jedním z pilířů evropských bojových umění. Krásná kniha plná účinných chvatů a triků, jak přemoci svého protivníka zápasnickým kumštem. Toto dílo by nemělo chybět v žádné knihovně. Jedná se o autentický reprint původních vyobrazení, která vytvořil Lucas Cranach mladší.

O překlad se zasloužil Per Matoušek, autor řady překladů staroněmeckých knih o rytířském umění. On sám je také zápasník a šermíř.

Do rukou se tak čtenářům dostává krásný materiál z pera středověkého zápasnického mistra. Jedná se tak o první knihu o středověkém zápasu přeloženou do českého jazyka.

Cílem autora bylo zachytit zápasnické umění v jeho slavné podobě tak, aby ho mohli cvičit i ti, kteří se ho budou chtít naučit i dlouho po tom, co už bude na pravdě Boží.

Nechť tedy slouží svému účelu v 21. století stejně, jako v době svého vzniku.

Vydáno 2020, Guildam Gladiatorum

Originální název Ringer kunst: funf und Achtzig Stücke, 1539

Jazyk vydání český

Vazba knihy pevná

Cena 429 Kč

ISBN 978-80-907193-1-6

Z Pyrenejí až k Waterloo

Z Pyrenejí až k Waterloo

Autor: Jonathan Leach

Vzpomínky kapitána Wellingtonových ostrostřelců na účast v napoleonských válkách.

Autor Jonathan Leach

Na jaře roku 1808 začal Španělskem zmítat dynastický zápas mezi otcem a synem, tedy králem Karem IV. a princem Ferdinandem Asturským. Napoleon měl rozhodnout, kdo má na korunu větší právo, a vyřešil spor tím, že je zbavil trůnu oba. Španělsko pak dal svému bratru Josefovi. Vše vypadalo zpočátku skvěle, jenže vzápětí vypuklo v Madridu protifrancouzské povstání a plamen odporu zachvátil celou zem. Pyrenejemi začala zuřit guerilla, nesmiřitelná partyzánská válka, a před ní si nebyl žádný Francouz jistý životem.

Pak se do války na poloostrově vložili Britové.

Na rozdíl od pamětí francouzských vojáků a důstojníků z napoleonských válek existuje v českém překladu jen jeden titul memoárů anglických (Waterloo ? deník z tažení).

Mezeru nyní částečně zaplňuje tento překlad pamětí kapitána 95. pluku anglických ostrostřelců z války na Pyrenejském poloostrově, které popisují i následné tažení do jižní Francie a končí popisem bitvy u Waterloo. Autora pamětí, Jonathana Leache, lze s určitou nadsázkou nazvat ?skutečný Sharpe? ? on a jeho muži byli předobrazem románového a později i televizního hrdiny Richarda Sharpeho.

Kapitán Leach líčí svoje vojenské zážitky v uniformě proslulého ostrostřeleckého pluku v ostrých konturách. Sdílíme s ním námahu a strádání denních i nočních pochodů a také nebezpečí bezpočtu bitev, jichž se zúčastnil. Před očima nám ožívají vojenské události, krajina a lidé v širším kontextu dané doby. Kniha přibližuje českému čtenáři málo známé bojiště napoleonských válek viděné očima anglického důstojníka elitního pluku, se kterým došel přes Portugalsko, Španělsko a Francii až na pláně u belgického městečka Waterloo.

Leachovy deníkové zápisky zařazuje do dobového rámce ve své předmluvě Jiří Kovařík. Charakteristiku 95. pluku ostrostřelců (Rifles) načrtl v úvodu překladatel.

Přeložil a vydal Leonid Křížek, nakladatelství Elka Press

Vázaná kniha, 296 stran, černobílé ilustrace