Tajné služby na cestě KSČ k moci 1945-1948

Autor: František Hanzlík

Únor 1948 – výsledek nerovného zápasu

Publikace ukazuje zákulisí boje o politickou moc mezi KSČ a ostatními politickými stranami v letech 1945–1948. Přináší fakta o ovládnutí tajných služeb a ministerstva vnitra komunistickou stranou v roce 1945 a důsledcích pro politický vývoj v poválečném Československu. Kniha je výsledkem dlouholetého studia autora v domácích i zahraničních archivech. Na konkrétních faktech dokládá zneužívání tajných služeb a bezpečnostních složek ministerstva vnitra komunistickou stranou v zápase o uchopení moci v době únorových událostí roku 1948.

„Jednoznačně se podařilo prokázat, že jednotlivé složky Ministerstva vnitra používaly v politickém zápase i metody a prostředky, které byly v rozporu s tehdy platným právním řádem. To byl také jeden z důvodů, proč byla většina archivních pramenů uložených v Archivu bezpečnostních složek, v Národním archivu i ve Vojenském historickém archivu do roku 1989 přísně utajována,“ píše autor v úvodu.

Autor Prof. PhDr. František Hanzlík, CSc., (1954) přednáší historii na Univerzitě obrany v Brně. Dlouhodobě se věnuje problematice působení tajných služeb v zápase o politickou moc v Československu v poválečném období. Je autorem řady odborných studií a knih.

Vydalo Nakladatelství Academia, 1. vydání Praha 2021

Vazba brožovaná

Rozměry 155 x 230 mm

Počet stran 420

ISBN978-80-200-3125-9

EAN9788020031259

Cena s DPH 360 Kč

Romanovci 1613-1918

Romanovci 1613-1918

Autor: Simon Sebag Montefiore

Sága jedné dynastie.

Toto je historie dynastie Romanovců s jejími cary a carevnami, leckdy výraznými osobnostmi a autokraty, z nichž někteří se narodili se zábleskem geniality a jiní šílenství. Tato strhující epopej, oplývající mnoha historickými anekdotami, vypráví, jak Romanovci neúprosně budovali své impérium nevyhýbajíce se konspiracím, rodinným rivalitám, ani sexuálním extravagancím. Od Petra Velikého, despoty a milovníka bujarých večírků, budovatele ruské autokracie, vyžadujícího neustálou opilost dvora, přes Mikuláše II., posledního ruského cara s tragickým osudem, který urychlil pád říše, po Kateřinu II., největší carevnou se spoustou milenců, tato kniha odhaluje jejich tajuplný svět a jejich neobyčejné osudy. Živé a nenapodobitelné pero Simona Sebaga Montefioriho nabízí mix drobné i velké historie a s nebývalou intenzitou pro nás oživuje velké momenty, milníky historie Romanovců, pro něž vláda nad Ruskem byla posvátné poslání i danajský dar zároveň.

Autor Simon Sebag Montefiore (*1965 Londýn) vystudoval historii na univerzitě v Cambridgi. Jako odborník na ruské dějiny je členem Královské literární společnosti. Jeho kniha Mladý Stalin (2007) získala ocenění Bruna Kreiskyho za politicku literaturu a další ceny. Také jeho další tituly se staly oceňovanými bestsellery a byly přeloženy do více než čtyřiceti jazyků.

Nakladatel OMEGA 2019

PřeložilVladimír Čadský

Formát A5, pevná vazba, 984 stran

ISBN 978-80-7390-490-6

Cena 749 Kč

Doktore, vražda, jedeme!

Doktore, vražda, jedeme!

Autor: Karel Vomáčka

Deník policejní, deník výjezdový.

Autor Karel Vomáčka, literární spolupráce Viktorín Šulc.

Publikace Doktore, vražda, jedeme! Deník policejní, deník výjezdový je druhým, doplněným vydáním původní knihy Doktore, vražda, jedeme! (z deníku policejního lékaře) z roku 1995. Přináší osobní zkušenosti policejního lékaře pplk. MUDr. Karla Vomáčky z ohledání velkého počtu obětí vražd, sebevrahů a podezřelých úmrtí, k nimž došlo na území Hlavního města Prahy a Středočeského kraje v letech 1978–1994. Literární spolupracovník Viktorín Šulc knihu doplnil o nové informace k některým případům a o předmluvu a epilog, obsahující vzpomínku na pplk. MUDr. Karla Vomáčku, který vzhledem ke svému povolání musel být mezi prvními na místě lidských tragédií. Unikátní je forma deníku, zachycující jednotlivé případy, na kterých Karel Vomáčka pracoval jako člen výjezdové skupiny, tzv. mordparty, zabývající se případy vražd, sebevražd a podezřelých úmrtí, což je v současné době předmětem činnosti prvního oddělení. Populární a přitom zcela autentickou formou vypráví pplk. MUDr. Vomáčka o okamžicích, kdy vznikaly kriminální kauzy, hýbající ve své době celou republikou: Případ silvestrovského zběha/Případ spartakiádního škrtiče/Případ vraždícího policisty/Případ třešinkového vraha — a o spoustu dalších známých trestných činů podle § 219 se ve svých vzpomínkách podělí se čtenářem muž, který ošetřoval odsouzené na smrt – Olgu Hepnarovou, dívku, která v roce 1973 usmrtila autem 8 lidí a pětinásobného vraha Ladislava Hojera!

Vydao Nakladatelství Uniforma

Formát A5, brotovaná vazba, 168 stran

ISBN 978-80-908383-0-7

Cena 224 Kč

Anthropoid

Anthropoid

Autor: ZDENĚK LEŽÁK, MICHAL KOCIÁN

aneb zabili jsme Heydricha

Tvůrčí duo Zdeněk Ležák a Michal Kocián pokračují v komiksovém mapování českého odboje. Po úspěšném titulu Tři králové, v němž popisovali příběh trojice Mašín, Balabán, Morávek, přistupují ke komiksovému zpracování jednoho z nejhrdinštějších okamžiků novodobých českých dějin. Komiks vychází právě k výročí atentátu.
V pravoslavném chrámu Cyrila a Metoděje v Praze zemřelo v boji 18. června 1942 sedm československých parašutistů z pěti různých výsadků. Tím skončila jedna z nejvýznamnějších operací československého odboje, operace Anthropoid, jejímž cílem byl atentát na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Přestože tento výsadek čítal pouhé dva muže, na přípravě operace se nakonec podíleli i další parašutisté a jejich společný osud se naplnil právě v kryptě pravoslavného kostela. Komiksová kniha, jejímž autorem je Zdeněk Ležák a výtvarníkem Michal Kocián, sleduje příběh parašutistů ze všech dotčených výsadků, od jejich seskoku až po hrdinskou smrt. Nejvýznamnější částí komiksového příběhu je vlastní atentát a poté bitva v prostorách chrámu.
Nalezneme zde ale také celou řadu dalších dějových linek, které příběh knihy propojují s již vydanou komiksovou knihou stejné autorské dvojice s názvem Tři králové (vyšla v nakladatelství Argo v roce 2017). Komiks Anthropoid velmi věrně popisuje historické události a klade si za cíl s tímto významným tématem seznámit především mladou generaci českých čtenářů.

Vydalo nakaldatelství ARGO

ISBN 978-80-257-3520-6

136 stran, pevná vazba

Ve stínu mužů

Ve stínu mužů

Autor: FLIMELOVÁ ALENA, ŠTÉR ROMAN

Ženy v československých vojenských jednotkách na východní frontě v letech 1942-1945

Publikace se zabývá problematikou žen v československých vojenských jednotkách v SSSR (1942–1945), které působily především ve zdravotní službě, u spojařů, jako administrativní pracovnice a jako protiletadlové dělostřelkyně. Až na čtyři výjimky (dvě odstřelovačky a dvě ženy se samopalem v ruce) nenesly bojovou činnost. Vojákyně působily nejen v týlových jednotkách, ale i ve frontovém pásmu, kde byly také ony ohrožovány na životě – více než padesát jich v bojích utrpělo zranění a pět žen (tři spojařky a dvě protiletadlové dělostřelkyně) padlo na podzim 1944 na Dukle. Celkem v československých vojenských jednotkách působilo bezmála tisíc žen, nejvíce se jednalo o mladé ženy na prahu dospělosti. Převládaly mezi nimi Češky, Podkarpatské Rusínky/Ukrajinky, Slovenky, Židovky a Rusky.Publikace se zabývá problematikou žen v československých vojenských jednotkách v SSSR (1942–1945), které působily především ve zdravotní službě, u spojařů, jako administrativní pracovnice a jako protiletadlové dělostřelkyně. Až na čtyři výjimky (dvě odstřelovačky a dvě ženy se samopalem v ruce) nenesly bojovou činnost. Vojákyně působily nejen v týlových jednotkách, ale i ve frontovém pásmu, kde byly také ony ohrožovány na životě – více než padesát jich v bojích utrpělo zranění a pět žen (tři spojařky a dvě protiletadlové dělostřelkyně) padlo na podzim 1944 na Dukle. Celkem v československých vojenských jednotkách působilo bezmála tisíc žen, nejvíce se jednalo o mladé ženy na prahu dospělosti. Převládaly mezi nimi Češky, Podkarpatské Rusínky/Ukrajinky, Slovenky, Židovky a Rusky.

Vydalo Nakladatelství Academia 2021

Auitoři Alena Flimelová, Roman Štér

ISBN 978-80-200-3231-7

492 stran, brožovaná vazba

Cena 396 Kč

Kříž s hvězdou

Kříž s hvězdou

Autor: Ivan Koláčný

Monografie insignií Řádu křížovníků s červenou hvězdou

Tato kniha byla vydána k poctě 32. výročí kanonizace sv. Anežky České a k oslavě 788. výročí vzniku Rytířského řádu křižovníků s červenou hvězdou.
Je to první kniha, která detailně dokumentuje vývoj insignií členů Řádu na pozadí metamorfózy jeho heraldického znaku a to od jeho založení až po současnost. V knize jsou vedle křižovnických stavebních památek a velmistrovského meče fotograficky zdokumentovány a technicky popsány všechny dochované pektorální insignie nacházející se v majetku Řádu a VHÚ v Praze - včetně dvou, které prošly v minulosti aukcemi v zahraničí. Kniha je rozdělena do 8 kapitol, jednotlivé kapitoly jsou vždy zakončeny německým a anglickým souhrnem.
Monografie Kříž s hvězdou vyšla vlastním nákladem autora RNDr. Ivana Koláčného KCLJ, čítá 188 stran formátu A4 v celoplátěné vazbě s přebalem, na křídovém papíru a přináší na 80 celobarevných vyobrazení, v případě faleristických objektů v měřítku 1:1. Autorská cena výtisku 850 Kč.
Objednávky směřujte na adresu: tajemník@mghs.cz odkud budou předány nakladateli. Kniha není v běžné knižní distribuci.

Dějiny zemí Koruny české

Dějiny zemí Koruny české

Autor: Kolektiv

Čtvrt milionu prodaných výtisků a desáté vydání v nové verzi.

Na pulty se vrací slavný dějepis od Čorneje, Běliny a jejich týmu

"Dějiny zemí Koruny české vznikly ve výjimečné konstelaci prostoru i času," vzpomínají autoři

Slavná dvoudílná příručka Dějiny zemí Koruny české, která daleko přesáhla hranice dané školním prostředím a získala si širokou čtenářskou oblibu, se vrací v aktualizované verzi a v nové grafické úpravě. Kromě aktualizací reflektujících současný stav poznání autoři připravili nové kapitoly věnované pravěku, první světové válce nebo období let 1945 až 1992. Ministerstvo školství schválilo příručku jako učebnici pro předmět dějepis na středních školách.

Knihu Dějiny zemí Koruny české sepsali špičkoví historici a historičky pod vedením Petra Čorneje a Pavla Běliny na počátku devadesátých let a od té doby bylo rozebráno mnoho vydání a v hodinách dějepisu se s nimi setkávalo několik generací studentů. Dílo nebylo jen první a na dlouhý čas také jedinou dějinnou příručkou vznikající bez politického dozoru, ale dosud také zůstává nejúspěšnějším přehledem svého druhu.

Nejen nostalgie

"Vědecké poznání se nezastavilo, mění se úhly pohledu i hodnotová a hodnoticí kritéria," říká Čornej k potřebě vydat desáté, doplněné vydání. "Naštěstí základní faktografie zůstává až na drobné výjimky stabilní. Osobně jsem nepociťoval potřebu do původního znění dramaticky zasahovat, protože úkolem nebylo napsat zcela nový text, nýbrž aktualizovat, zpřesnit a doplnit zjevně zastaralé pasáže," vysvětluje Čornej, jehož monografie Jan Žižka se stala jednou z největších knižních událostí posledních let.

"Věřím, že se najdou zájemci, kteří po aktualizované verzi Dějin zemí Koruny české s chutí sáhnou, nejen proto, aby si nostalgicky zavzpomínali na studentská léta, ale také z přirozené zvídavosti, zda a kam se výklad českých dějin posunul. Těm, kdo se do našeho výkladu ponoří poprvé, přeji, aby je kniha zaujala jako minulé generace," říká Čornej.

Jak to celé začalo

Podle Pavla Běliny vznikl nápad sepsat objektivní pohled na historii českých zemí hned v roce 1989. "Naše setkání specialistů na starší české dějiny se již za totality vyznačovala jistou mírou svobodomyslnosti a idea středoškolské učebnice se příznačně zrodila v klášterní chodbě vyzdobené malbami v duchu bible chudých, určenými lidu neumějícímu číst," říká Bělina.

Záhy se ukázalo, že projekt několika "soukromých učenců" se některým nakladatelstvím nezdá. "Jedno z nich dalo přednost oficiálnímu textu, garantovanému Historickým ústavem, a tudíž poznamenanému drtivým podílem tzv. osmašedesátníků, reformních komunistů," vzpomíná Bělina.

Podle Petra Čorneje bylo týmu jasné, že musí napsat text, po němž byla v porevoluční atmosféře poptávka. "Chtěli jsme programově zdůraznit duchovní a kulturní rozměr českých dějin i úlohu významných osobností, a to v protikladu k marxistickému pojetí, které spočívalo na neživotných, nezáživných a vyumělkovaných schématech," říká Čornej.

Dvoudílná učebnice nakonec vznikla díky iniciativě nakladatele Ladislava Horáčka, který se na prahu devadesátých let domluvil s jádrem budoucího autorského týmu v hospodě na Betlémském náměstí v Praze. "Dějiny zemí Koruny české vznikly ve výjimečné konstelaci prostoru i času. Nikdo z nás by nevěřil, že po třech desetiletích dojde na desáté aktualizované a doplněné vydání, jež bude mít i nadále status středoškolské učebnice s doporučením ministerstva školství," přiznává Bělina.

Dějiny zemí Koruny české I. a II.

Pavel Bělina, Petr Čornej, Ivana Čornejová, Jan Frolík, Jaroslav Halada, Jaroslav Hrbek, Dagmar Moravcová, Jiří Pernes, Jiří Pokorný, Jiří Rak, Josef Tomeš a Vratislav Vaníček

416/432 stran, vázaná, 399 korun

Obrazy jedné historie

Obrazy jedné historie

Autor: Miroslav Horáček

K 30. výročí skupiny historického šermu Páni z Kolína

Kniha Obrazy jedné historie je částečně autobiografií autora Miroslava Horáčka a zároveň výběrem vzpomínek a souhrnem aktivit za více než čtvrt století existence souboru. Dílo provede čtenáře všemi epochami vývoje spolku kolínských šermířů. Od prvních let existence skupiny, kdy se její členové s nadšením pustili do pořádání rekonstrukcí historických bitev, až po současná, zralá léta, kdy spolupracují s mnoha muzei, hrady, zámky a dalšími institucemi.

Kníha je částečně i výpisem událostí z mnoha kronik, jelikož jsou zde převyprávěny nejzajímavější události z dějin souboru. Děj začáná již v devadesátých letech, kdy se u Miroslava Horáčka, zakladatele a dosavadního vedoucího spolku, stala historie životní prioritou. Od roku 1991, kdy skupinu zakládá, prochází tento spolek z města na Labi neustálým vývojem.

Toto dílo je nejen poděkováním Kolínu za podporu souboru, je také věnováno všem zájemcům o tento druh české kultury, věrným divákům, ale i střípkem z historie uplynulých let a vzpomínkou na ty, kteří již nejsou mezi námi, ale jejichž stopa se zapsala nesmazatelně do paměti skupiny historického šermu Páni z Kolína.

Vydali Páni z Kolína za podpory města Kolín

Vyšlo 2021

Pevná vazba

176 stran

Cena 200 Kč

Objednat lze na adrese autora: mirekhoracek71@seznam.cz

Zubaté ostří

Zubaté ostří

Autor: Jaroslav Vaculík

Historický román

HISTORICKÝ ROMÁN "ZUBATÉ OSTŘÍ" je po téměř dvou letech práce dokončen. Kniha míří do prodeje. Více informací o autorovi románu najdete zde: https://www.jaroslavvaculik.cz/
Zubaté ostří je historickou freskou, zachycující osudy dvou bratrů, odloučených válkou, ale spřízněných osudem, jejich cesty jsou plné nebezpečí a nástrah. Uprostřed retrospektivy násilí, radovánek a vášní představují dva protipóly, navzájem si blízké, ale přesto tak vzdálené.
Dramatický děj zasazený do kulis napoleonských válek a restaurace Bourbonů vám představí příběhy lidí, které přestože jsou fiktivní, mají mnoho společného s osudy reálných hrdinů.
          Intriky, nástrahy, láska i nečekané zvraty doprovází sugestivní líčení soubojů a bitev v plasticky věrném
          mementu války.

Autor: Jaroslav Vaculík
          Formát knihy: 148x210 mm
          Počet stran: 224
          Jazyk vydání: český
          Vazba knihy: pevná / vázaná
          ISBN: 978-80-270-9599-5
          Cena: 350 Kč + poštovné a balné 120 Kč. Platba předem převodem na účet.
          Objednávky zde: zubateostri@email.cz

Čest a sláva námořníků

Čest a sláva námořníků

Autor: Jan Štainbruch

Připomínka staršího titulu

Autor Jan Štainbruch

První příběh Čest a sláva námořníků napsal autor původně jako dárek pro otce k jeho osmdesátým narozeninám. Zúročil v něm vzpomínky na svého dědečka - námořníka a korzára (1. světová válka). Následně, byv nakladatelkou požádán o rozšíření publikace, dopsal druhou novelu Ve jménu lidu, příběh strýce, odbojáře, který se za 2. světové války oženil s Němkou. Skutečná barevnost popisu neklidných válečných a poválečných let je dána především autorovými vzpomínkami na sudetský prvek, který v dobách jeho dětství dosud v pohraničí přežíval. Ani jeden z příběhů není čistou biografií. S určitou mírou licence však autor nabízí čtivou formou vhled do osudů obyčejných lidí, kterým však neklidné dvacáté století dalo prožít neobyčejné životy.

Nakladatel:  Jonathan Livingston 2017

ISBN 978-80-7551-040-2

Vazba brožnovaná, 160 stran