Draze zaplacená svoboda I a II

Draze zaplacená svoboda I a II

Autor: Kolektiv autorů

Osvobození Československa 1944?1945

Dějiny druhé světové války jsou i dnes, po více než šedesáti letech od jejího konce, stále žádaným a vyhledávaným tématem. Práce historiků z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd ČR pod vedením Jaroslava Hrbka se snaží ozřejmit problematiku osvobozování Československa v širokém kontextu dějinných událostí. Autoři se soustředili především na rovinu mezinárodně-politickou, tedy na objasnění složitosti zápasu o obnovení a mezinárodní uznání republiky v původních hranicích, a dále na rovinu vojenskou, kdy popisují nejen průběh bojů na československém území, ale podávají i obecný nástin vojenských operací v daném období. Ve dvou dílech autoři shrnují politický a vojenský vývoj československé otázky od počátku války, popisují proměny vztahu velmocí k exilové reprezentaci a především politické okolnosti, které vedly k začlenění Československa do sovětské sféry vlivu.

Kolektiv autorů:

Jaroslav Hrbek, Vít Smetana, Stanislav Kokoška, Vladimír Pilát, Petr Hofman.

Vydalo nakladatelství Ladislav Horáček – Paseka

Datum vydání: 29. 5. 2009

Formát: 170 x 240

Doporučená cena 590 Kč

Smrt wehrmachtu

Smrt wehrmachtu

Autor: Robert M. Citino

Německá válečná tažení v rozhodujícím roce 1942

Pro Hitlera a německé ozbrojené síly byl rok 1942 bodem obratu ve druhé světové válce, když přetížený, ale stále smrtící wehrmacht zaměnil vynikající vítězství za patové situace a strategické ústupy. V tomto zásadním přehodnocení onoho rozhodujícího roku autor ukazuje, že příčinou potíží německé armády byla do velké míry posedlost „válkou v pohybu“ - snaha rozdrtit nepřítele v „krátkých a pružných“ taženích jako součást Hitlerova zcela chybného způsobu vedení války.

Od zdrcujících taktických vítězství u Kerče a Charkova v květnu až po katastrofální porážky u El Alameinu nabízí Smrt wehrmachtu nový objevný pohled na tento rozhodující rok. Autor ukazuje, jak tažení v roce 1942 zapadala do staletí starých válečných prusko-německých postupů a jak nakonec zhatila Hitlerovy expanzionistické ambice. Zkoumá každé větší tažení a bitvu na ruských a severoafrických bojištích, aby zhodnotil, jak se armáda vedená k rychlým a rozhodným vítězstvím vypořádala s tím, když se situace obrátila.

Citino také rekonstruuje pohled německých generálů a zachycuje četné nepředvídané události, bez nichž by mohly být výsledky příznivější. Navíc poukazuje na osudnou extrémní agresivitu velitelů, jako byl Erwin Rommel, a posuzuje, jak německý způsob velení a důraz na „nezávislost podřízených velitelů“ trpěl pod kuratelou Hitlera a náčelníka generálního štábu generála Franze Haldera.

Rok 1942 znamenal spíš než obrat ve válce zánik velmi starých a tradičních metod klasického „německého způsobu válčení“, jenž nebyl schopen uspět proti složitým problémům dvacátého století.

Citino mistrovsky kombinuje vědecký výzkum s poutavým vyprávěním a jeho pozoruhodné dílo poskytuje neotřelý a objevný pohled na to, jak se ve svém úsilí o světovou nadvládu začala hroutit jedna z nejsilnějších armád v historii.

Robert M. CITINO

(narozen 19. června 1958)

je profesorem evropské historie na Eastern Michigan University a autorem sedmi dalších knih, včetně Quest for Decisive Victory: From Stalemate to Blitzkrieg in Europe, 1899-1940, German Way of War: From the Thirty Year’s War to the Third Reich nebo Blitzkrieg to Desert Storm: The Evolution of Operational Warfare, jež získala cenu Society for Military History’s Distinguished Book a cenu American Historical Association’s Paul Birdsall.

Vydalo nakladatelství JOTA

Formát 145 x 210

520 stran

Doporučená cena 448 Kč

Vyšlo 9. 9. 2009

TITANIC - Poslední tajmenství lodi snů

TITANIC - Poslední tajmenství lodi snů

Autor: Brad Matsen, John Chatterton a Richie Kohler

Myslíte-li si, že příběh Titanicu znáte, zjistíte, že tomu tak není.

John Chatterton a Richie Kohler jsou dva výjimeční výzkumníci, kteří se v malých ponorkách potápějí k vrakům lodí a přinášejí nová fakta o příčinách námořních katastrof. Poté, co změnili pohled na historii svým objevem nacistické ponorky u pobřeží New Jersey (Stíny hlubin, Jota 2007), zaměřili svou pozornost na Titanik.

Jeho ztroskotání a velmi rychlé potopení, jež zbytečně stálo životy mnoha set lidí, nebylo dosud spolehlivě objasněno. Studovali historii události i jeho sesterské lodi Brittanic, potopili se k vraku Titaniku, spolupracovali se skvělými námořními specialisty, dostali se do dosud nepřístupných archivů. Výsledkem je kniha, kterou budete číst jako napínavý detektivní příběh a která přináší naprosto šokující odhalení.

Formát 145 x 210

Počet stran 248 + 32

Vyšlo 19. 8. 2009

Myslíte-li si, že příběh Titanicu znáte, zjistíte, že tomu tak není. Matsenova kniha přináší nové důkazy z hloubi oceánu a spojuje je s historickými záznamy a odhaluje temná, doposud neodhalená tajemství o tragické plavbě této lodi. Podvodní objevy potápěčů Johna Chattertona a Richieho Kohlera vedou čtenáře až k mrazivému závěru: Co se oné osudné noci na palubě Titanicu událo, bylo mnohem horší, než se doposud všeobecně myslelo.

Susan Caseyová, autorka bestselleru Ďáblovy zuby

Vlk samotář

Vlk samotář

Autor: Timothy P. Mulligan

Kniha o životě a smrti německého ponorkového esa Wernera Henkeho.

V této knize je popsán příběh německého ponorkového esa z druhé světové války Wernera Henkeho, jenž se svou ponorkou U-515 potopil víc plavidel (24 obchodních a 2 válečné lodě), než kterýkoli německý ponorkový velitel v období po září 1942. Henke, krajně nezávislá osobnost, byl téměř degradován a propuštěn z válečného námořnictva, aby se pak stal jedním z jeho největších hrdinů. Dva týdny po tom, co jej Hitler vyznamenal jedním z nejvyšších řádů, se Henke střetl s gestapem, aby bránil své přátele. Jádro této knihy tvoří vylíčení, jak a proč jeho život skončil na ostnatém drátě oplocení zajateckého tábora u Washingtonu, D.C. –  Henke byl jediný velitel ponorky zastřelený ve Spojených státech při pokusu o útěk.

Když Mulligan zkoumá prostředí a postoje posádky – včetně jejích názorů na Hitlera a na zacházení s Židy – vrhá nové světlo na muže tvořící elitu Hitlerova wehrmachtu. Příběh U-515 má také úzký vztah k celkovému vedení ponorkové války, včetně zhodnocení strategie Karla Dőnitze, vlivu technických inovací a příspěvků spojenecké odposlechové výzvědné služby.

Aby autor mohl sepsat tento příběh, strávil šest let pátráním v německých, amerických a britských archivech a rozhovory s Henkeho přáteli, protivníky a členy jeho posádky. Výsledkem není jen popis Henkeho života, ale i detailní historie úspěšné ponorky a její posádky v boji proti zdrcující přesile. Kniha je doplněna dokumentárními fotografiemi.

O autorovi

TIMOTHY P: MULLIGAN je archivář specializující se na ukořistěné německé a americké záznamy armády a válečného námořnictva z druhé světové války. Redigoval díl Wolf Packs (Vlčí smečky) v serii Time Life The Third Reich (Třetí říše, 1989) a napsal knihu The Politics of Illusion and Empire (Politika iluzí a Říše, Praeger, 1988).

KNIHA VYCHÁZÍ 7. 9. 2009. ŽÁDEJTE U SVÉHO KNIHKUPCE.

Luftwaffe vítězí

Luftwaffe vítězí

Autor: Miek Spick

Odborně historická fikce

V Nakladatelství JOTA právě vychází kniha z edice Military:

Luftwaffe vítězí

Odborně historická fikce

Mike Spick

Na počátku 2. světové války považovali mnozí německou Luftwaffe za nejsilnější vojenské letectvo na světě. V rámci nové strategie bleskové války ovládla velmi rychle nebe téměř celé Evropy. Letectva protivníků byla rychle decimována, jak letouny Luftwaffe razily cestu útočícím tankovým kolonám a kryly je přitom před protiútoky z boků. Ověnčeny vydobytou slávou rychlého vítězství se síly Luftwaffe přeskupily v západní Evropě k závěrečnému utkání se zbývajícím protivníkem — Velkou Británií. Vysoká sebedůvěra letců se tehdy zdála být oprávněná — veškeré výhody měli na své straně. Ovšem v průběhu Bitvy o Británii utrpěla Luftwaffe v létě 1940 dramatickou porážku a v květnu 1945 muselo Německo kapitulovat před Spojenci. Třetí říše se definitivně zhroutila.

Jak se to mohlo stát? Jak se mohl průběh bojů tak zásadně změnit? Co by se bývalo stalo, kdyby v roce 1940 předčasně zemřel Hermann Göring, vynikající a současně zatracovaný nejvyšší velitel Luftwaffe? K jakým změnám ve velení tehdy mohlo dojít? Co kdyby se stalo strategické bombardovací letectvo Luftwaffe realitou?

V této poutavě napsané a provokující práci klade letecký historik Mike Spick takové otázky a pokouší se je i zodpovědět fundovanými představami o dalším možném vývoji, který mohl vyústit ve zcela odlišný konec války.

Vyšlo 29. 7. 2009

Formát

145 x 210 mm

Vazba

pevná vazba s přebalem

Počet stran

320

Rok vydání

2009

Doporučená cena

298 Kč

Mike Spick

-       je historik vojenského letectví, který se zaměřuje na analytiku vzdušného boje obecně a taktické bojové využití vrtulníků. Napsal už více než třicet knih, z nichž snad nejznámější jsou tituly Luftwaffe Bomber Aces, Luftwaffe Fighter Aces  nebo Spojenecká stíhací esa, kterou vydalo nakladatelství Jota v roce 2002. Jeho knihy byly přeloženy do více než deseti jazyků, včetně čínštiny, češtiny,  maďarštiny, španělštiny a dalších.

Stanislav Dudek

-       překladatel. Píše o letectví a vojenské historii už od první poloviny 80. let minulého století, převážně publicisticky pro odborné časopisy. Během let se také stal členem celé řady zájmových odborných organizací u nás i v zahraničí, včetně námořní ligy USA (Navy League of the U.S.A.). Po roce 1989 se mj. věnoval vydávání vlastního časopisu Letecké listy a překladům různé letecko-historické a historické odborné literatury faktu pro různá česká nakladatelství. V současnosti je redaktorem vědeckého časopisu Czech Aerospace Proceedings vycházejícího v anglickém jazyce. Toto je už jeho dvacáté překladové dílo většího rozsahu.

Ukázka z knihy:

Ve skutečnosti byl útok stíhačů účinnější, než si uvědomovali. Vedoucí roje po celé délce pokropil trup palbou, která zranila oba zbývající palubní střelce. Největší poškození však způsobil jeho partner. Dlouhá dávka kulometné palby vystřelená z bezprostřední blízkosti zasáhla pilotní kabinu a pravý vnitřní motor. Plameny z poškozeného palivového potrubí okamžitě pronikly do pilotní kabiny. Stíhačky Hurricane prolétly v těsné blízkosti tří metrů nad bombardérem, aby nedošlo ke kolizi. To už ale byl Karvola mrtev a Göring těžce zraněný.

Se třemi kulkami v levém stehně a dvěma v hrudníku sváděl Reichsmarschall svou poslední životní bitvu. Bojoval však marně. Když jeho tělo zcela zahalily plameny, ztratil vědomí a uvolnil sevření rukou na volantu řízení. Zasažený bombardér přešel do strmého letu střemhlav a neovládaný se zřítil do moře asi deset kilometrů od pobřeží hrabství Sussex a místa, které se jakousi ironií osudu jmenovalo Goring-on-Sea. Nikdo to nepřežil a nebyli ani žádní svědci této události.

Mgr. Alžběta Nagyová

manažerka propagace

Nakladatelství JOTA, s.r.o.

Škárova 16, 612 00 Brno

Tel.: +420 539 086 594

Mob.: +420 733 534 143

nagyova@jota.cz

Ofenziva maršála Šapošnikova

Ofenziva maršála Šapošnikova

Autor: Alexej Isajev

Pravdivý pohled na sovětsko-německé boje v zimní kampani 1941-42.

Ofenziva maršála Šapošnikova

Pravdivý pohled na sovětsko-německé boje v zimní kampani 1941-42

Alexej Isajev

Podrobný pohled na operace Rudé armády na přelomu let 1941/42 na sovětsko- německé frontě a odvetné tahy německého velení, zaměřené na likvidaci průlomu tří skupin armád do obrany. Řetěz odvážných operací s rozhodujícími cíli na celé frontě od Ladožského jezera po Černé moře připravil, naplánoval a koordinoval absolvent ještě carské Akademie Generálního štábu maršál Boris Michajlovič Šapošnikov. Isajev podává analýzu celkového záměru zimní ofenzivy sovětských vojsk a objektivních výsledků vzájemných úderů na celé frontě.

Ofenziva Rudé armády a protiúdery wehrmachtu u Moskvy, Charkova, Děmjanska, pokus o uvolnění Leningradu od blokády a boje o Krym — všechny tyto události jsou popsány na současné úrovni, opírají se o odtajněné dokumenty a široké spektrum zahraničních pramenů. Objevuje se před námi historie operací, úloha lidí a techniky v nich, maximálně očištěná od politické propagandy všech směrů.

Vyšlo 8. 7. 2009

Formát

145 x 210 mm

Vazba

pevná vazba s přebalem

Počet stran

280

Rok vydání

2009

Doporučená cena

298 Kč

Boris Michajlovič Šapošnikov

řídil Generální štáb Rudé armády v nejtěžší, přelomové etapě války od 20. června 1941 do 11. května 1942. Maršál Šapošnikov byl „střípkem“ Ruské říše, který vystoupil na vrcholek vojenské armádní hierarchie státu, vzniklého v důsledku událostí roku 1917. Plukovník Generálního štábu se setkal s revolucí jako velitel 16. granátnického Mingrelského pluku. V té době měl za sebou 16 let vojenské služby. Volbu, nesnadnou pro každého důstojníka staré armády, učinil ve prospěch nové moci. Když se v chaosu prosince 1917 stal voleným velitelem Kavkazské granátnické divize, B. M. Šapošnikov stěží předpokládal, že je mu souzeno sloužit své zemi v úloze náčelníka Generálního štábu a přijímat nejdůležitější strategická rozhodnutí v nejstrašlivější válce v lidských dějinách.

Ukázka z knihy:

Představitel Hlavního stanu vrchního velení L. Z. Mechlis nebyl spokojen s velitelem frontu a doslova den před začátkem německého útoku požadoval nahradit D. T. Kozlova někým jiným. Následovala Stalinova ostrá odpověď: „Vaše stanovisko je velice pohodlné, ale naskrz prohnilé. V Krymském frontu nepůsobíte jako nezaujatý pozorovatel, nýbrž jako odpovědný představitel Hlavního stanu, který ručí za všechny úspěchy i neúspěchy frontu a je povinen přímo na místě napravovat chyby velení. Požadujete, abychom vyměnili Kozlova za někoho, jako byl Hindenburg. Nemůžete však nevědět, že nemáme v záloze Hindenburgy. U vás na Krymu to není složité a můžete to zvládnout sám. Kdybyste nepoužíval útočné letectvo na vedlejší věci, ale proti tankům a živé síle nepřítele, neprorazily by frontu a tanky by neprošly. Není třeba být Hindenburgem, abyste pochopil tuto jednoduchou věc po dvou měsících pobytu u Krymského frontu.“

Mgr. Alžběta Nagyová

manažerka propagace

Nakladatelství JOTA, s.r.o.

Škárova 16, 612 00 Brno

Tel.: +420 539 086 594

Mob.: +420 733 534 143

nagyova@jota.cz

Pilot František Mlejnecký

Pilot František Mlejnecký

Autor: Jiří Pour

Příběh vynikajícího pilota a jeho druhů.

Kniha popisuje život rožďalovského rodáka Františka Mlejneckého. Postupuje od mládí v Sokole přes útěk do Francie a Anglie, popisuje bojové nasazení v RAF, návrat domů, cestu letadlem Sokol do Kapského Města a zpět v roce 1947 a opětovnou emigraci v roce 1948.  Pokračuje další službou v RAF až do roku 1968 i životem bez letadel až do smrti v roce 2008.

Rozměr 145 x 210 mm, 144 stranek z toho jeden arch fotografií, fotky i v textu.

Jiří Pour, letecký novinář, autor knihy Čerskoslovenská letadla z roku 1952, spoluautor systému výuku v československých autoškolách.

Kniha vyšla ve dvou podobách - v brožované vazbě za cenu 150.- Kč a ručně vázaná v celoplátěné vazbě se zlatým spitfirem na deskách za 350.- Kč.

Knihu lze objednat na vydavatelstvi@rajman.cz nebo na pavel@hancar.cz.

Zbroj a zbraně. Čína 16. stol. př. n. l. -- 19. stol.

Autor: Petr Klučina

Ucelený přehled o vývoji zbraní a zbroje v Číně v daném období.

Kniha našeho předního vojenského historika představuje titul, který se svojí kvalitou výrazně odlišuje od záplavy rozličných zkreslujících a neseriózních prací, které se na západě o Číně objevují (a týkají se i čínského vojenství, případně bojových umění). Faktograficky je kniha přesná, erudovaná a pracuje s obsáhlou a seriózní západní literaturou na dané téma. Autorovi se podle mého názoru podařilo podat kvalitní přehled vývoje čínského válečnictví a jeho jednotlivých aspektů od vzniku čínského státu až po pád císařství na počátku 20. století. Je třeba rovněž ocenit velmi bohatý a kvalitní obrazový doprovod, přičemž jen v ojedinělých případech se objeví v popiscích určité nepřesnosti (v popisku k obrázku na str. 84 je uvedeno, že jde o šangskou pěchotu, ve skutečnosti vyobrazení pochází až z přelomu období Jara a podzimu a Válčících států, ke stejnému omylu došlo v popisce k obrázku na str. 146), někdy se objeví ne úplně důsledné užití české transkripce (str. 38: Hemudu místo Che-mu-tu). Celkově je práci možno hodnotit velmi vysoko a pouze uvítat její uvedení na český knižní trh.

Mgr. Jakub Maršálek Ph.D.

Ústav Dálného východu FF UK

Dodatek redakce Militaria k recenzované knize:

Čína okouzlovala odedávna nejenom svým bájným bohatstvím, hebkostí hedvábí, elegancí porcelánu, vůní mnoha druhů koření, ale také filosofií a odlišným způsobem života. Její dlouhá a barvitá historie byla lemována početnými válkami a vnitřními konflikty, během nichž se v Číně vyvíjelo svébytné vojenské umění a typologicky bohatá škála používané zbroje a zbraní. Publikace chce čtenáři podat ucelený přehled o chladných a mechanických střelných a palných zbraních a o vývoji ochranné zbroje v Číně na pozadí vojensko-historického vývoje od starověku až do druhé poloviny 19. století, kdy se tradiční čínské vojenství zhroutilo v konfrontaci s moderními evropskými armádami. Text je členěn do chronologických a věcných kapitol a jeho nedílnou součástí je více než 800 fotografií, ilustrací, map a schémat.

Autor: Mgr. Petr Klučina, CSc. (*1950)

Vystudoval obor historie-archivnictví na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracoval ve Vojenském historickém ústavu v Praze, do roku 2002 byl ředitelem Historického ústavu Armády České republiky. Specializuje se na vojenské dějiny středověku, zejména na otázky vývoje chladných zbraní a zbroje. Je spoluautorem prvního dílu Vojenských dějin Československa a autorem či spoluautorem mnoha dalších publikací. Podílel se na realizaci expozice Třicetiletá válka ve Vojenském hhistorickém muzeum.

V nakl. Paseka vyšla již dříve obdobně zaměřená publikace Zbroj a zbraně (Evropa).

Formát 310 320 mm

Počet stran 360

Doporučená cena 1460 Kč

Sikorski -- spiknutí

Sikorski -- spiknutí

Autor: Tadeusz A. Kisielewski

Na stopě vrahů polského generála

Atentát nebo nešťastná nehoda?

Před více než 60 lety byl vytažen ze Středozemního moře u Gibraltaru vrak letadla s tělem generála Sikorského a dalších osob, které s ním absolvovaly poslední let. Od této doby jsou neustále vedeny diskuse a spory o tom, co bylo příčinou katastrofy. Tadeusz Kisielewski na základě počítačové analýzy letu letadla Liberator Mk II AL 523 a doposud nepublikovaných pramenů tvrdí, že premiér polské vlády v emigraci nezahynul nešťastnou náhodou, ale že byl zavražděn. Díky nově nalezeným archivním materiálům autor podstatně rozšiřuje znalosti o lidech, kteří zapříčinili Sikorského smrt. Představuje poutavý a překvapivý obraz politického a špionážního bitevního pole v době II. světové války, sleduje kroky vrahů i jejich mocipánů. Stopy vedou do Kremlu, do britského MZV a také do prostředí polské rozvědky.

Dr. Tadeusz A. Kisielewski je absolventem Institutu politických věd Varšavské univerzity, pracoval v Polské akademii věd a následně na Jagelonské univerzitě. V současnosti pracuje jako nezávislý analytik mezinárodních vztahů.

Vyšlo 6. 5. 2009

Formát 145 x 210

Vazba pevná s přebalem

Počet stran 392 + 12 příloh

Doporučená cena 398 Kč

Vydalo Nakladatelství JOTA, s.r.o.

Škárova 16, 612 00 Brno

Tel.: +420 539 086 594

Mob.: +420 733 534 143

nagyova@jota.cz

GUDERIAN. Vzpomínky generála

GUDERIAN. Vzpomínky generála

Autor: Hans Guderian

V Nakladatelství JOTA právě vychází kniha z edice Military

Moc se s tím nepárat a zabrat! Tuto zásadu generál Guderian neustále opakoval svým tankistům, důstojníkům a na konci své impozantní kariéry také nejvyšším velitelům své armády. Tato myšlenka prostupuje rovněž jeho knihou a dokáže čtenáře strhnout, přestože „Rychlý Heinz“ se úmyslně zřekl senzačních popisů a honby za efekty. O to silněji dramatická líčení v jeho knize působí.

Skutečnosti, že nepohodlný taktik byl během války třikrát odvolán z funkce, porozumí každý čtenář jeho vzpomínek. Muž, jenž se spoléhal na svou hlavu a neměl v oblibě byrokratické průtahy, se vyznačoval železnou vůlí a smělou rázností, ale vždy si ponechával pootevřená zadní vrátka. Vedle generála Rommela je zřejmě nejznámějším velitelem tankových vojsk z doby 2. světové války.

Tvůrce německých obrněných jednotek nebyl prvním člověkem, který si uvědomil možnosti a taktické schopnosti těchto rychlých pohyblivých zbraní. Byl však jediný, kdo důsledně a úspěšně tyto možnosti prosadil v praxi. Jeho poznatky se už dávno zařadily mezi všeobecně uznávané poučky vojenské vědy a jsou známé v armádách celého světa.

Vydalo nakladatelství JOTA, vyšlo 27. 5. 2009

Formát 145 x 210 mm

548 stran + 16 stran č/b příloh