Ringen

Ringen

Autor: Fabian z Auerswaldu

Zápasnické umění Fabiana z Auerswaldu.

Dílo Fabiana z Auerswaldu je jedním z pilířů evropských bojových umění. Krásná kniha plná účinných chvatů a triků, jak přemoci svého protivníka zápasnickým kumštem. Toto dílo by nemělo chybět v žádné knihovně. Jedná se o autentický reprint původních vyobrazení, která vytvořil Lucas Cranach mladší.

O překlad se zasloužil Per Matoušek, autor řady překladů staroněmeckých knih o rytířském umění. On sám je také zápasník a šermíř.

Do rukou se tak čtenářům dostává krásný materiál z pera středověkého zápasnického mistra. Jedná se tak o první knihu o středověkém zápasu přeloženou do českého jazyka.

Cílem autora bylo zachytit zápasnické umění v jeho slavné podobě tak, aby ho mohli cvičit i ti, kteří se ho budou chtít naučit i dlouho po tom, co už bude na pravdě Boží.

Nechť tedy slouží svému účelu v 21. století stejně, jako v době svého vzniku.

Vydáno 2020, Guildam Gladiatorum

Originální název Ringer kunst: funf und Achtzig Stücke, 1539

Jazyk vydání český

Vazba knihy pevná

Cena 429 Kč

ISBN 978-80-907193-1-6

Z Pyrenejí až k Waterloo

Z Pyrenejí až k Waterloo

Autor: Jonathan Leach

Vzpomínky kapitána Wellingtonových ostrostřelců na účast v napoleonských válkách.

Autor Jonathan Leach

Na jaře roku 1808 začal Španělskem zmítat dynastický zápas mezi otcem a synem, tedy králem Karem IV. a princem Ferdinandem Asturským. Napoleon měl rozhodnout, kdo má na korunu větší právo, a vyřešil spor tím, že je zbavil trůnu oba. Španělsko pak dal svému bratru Josefovi. Vše vypadalo zpočátku skvěle, jenže vzápětí vypuklo v Madridu protifrancouzské povstání a plamen odporu zachvátil celou zem. Pyrenejemi začala zuřit guerilla, nesmiřitelná partyzánská válka, a před ní si nebyl žádný Francouz jistý životem.

Pak se do války na poloostrově vložili Britové.

Na rozdíl od pamětí francouzských vojáků a důstojníků z napoleonských válek existuje v českém překladu jen jeden titul memoárů anglických (Waterloo ? deník z tažení).

Mezeru nyní částečně zaplňuje tento překlad pamětí kapitána 95. pluku anglických ostrostřelců z války na Pyrenejském poloostrově, které popisují i následné tažení do jižní Francie a končí popisem bitvy u Waterloo. Autora pamětí, Jonathana Leache, lze s určitou nadsázkou nazvat ?skutečný Sharpe? ? on a jeho muži byli předobrazem románového a později i televizního hrdiny Richarda Sharpeho.

Kapitán Leach líčí svoje vojenské zážitky v uniformě proslulého ostrostřeleckého pluku v ostrých konturách. Sdílíme s ním námahu a strádání denních i nočních pochodů a také nebezpečí bezpočtu bitev, jichž se zúčastnil. Před očima nám ožívají vojenské události, krajina a lidé v širším kontextu dané doby. Kniha přibližuje českému čtenáři málo známé bojiště napoleonských válek viděné očima anglického důstojníka elitního pluku, se kterým došel přes Portugalsko, Španělsko a Francii až na pláně u belgického městečka Waterloo.

Leachovy deníkové zápisky zařazuje do dobového rámce ve své předmluvě Jiří Kovařík. Charakteristiku 95. pluku ostrostřelců (Rifles) načrtl v úvodu překladatel.

Přeložil a vydal Leonid Křížek, nakladatelství Elka Press

Vázaná kniha, 296 stran, černobílé ilustrace

Rozměry 148 x 210 mm

Cena 349 Kč

Vyšlo 1. dubna 2020

ISBN 978-80-87057-41-4

Ukázka zde:

Nasi Nemci

Nasi Nemci

Autor: Bartl

Nositelé Rytířského kříže narození v Československu.

Autoři Anton W. Bartl - Thomas Posselt - Bart Verstraeten

První díl knižní trilogie "Naši" Němci obsahuje seznamy vysoce vyznamenaných vojáků Wehrmachtu narozených na území bývalého prvorepublikového Československa a Rakouska-Uherska. V tomto díle jsou na 280 stranách dokumentárně zaznamenány životopisy a vojenské kariéry všech nositelů Rytířského kříže, abecedně od A po K. Knihu doplňují velmi raritní obrázky a fotografie, přičemž mnohé nebyly dosud nikde zveřejněny.

Dle dostupnosti informací se každá kapitola liší. Některé kapitoly mají pouze základní informativní data, další jsou obsáhlé a rozšířené o osobní vyprávění či jiné zajímavé informace.

Mnoho výňatků z osobních interview s těmito veterány podtrhjí atmosféru bojů, za které později obdrželi tato vysoká vyznamenání. Jsou zde zachycené osobní lidské tragédie, a to jak během smrti v boji nebo při poválečném vyhnání. Na našem knižním trhu se dosud nikdo nevěnoval tak obsáhle tomuto historickému tematu.

V roce 2019 vydalo nakladatelství Praballum Militaria

Počet stran 310

Formát 210 x 305 mm

300 obrázků a fotografií na křídovém papíře

Limitovaná edice 500 kusů

Útek do pekla

Útek do pekla

Autor: Juraj Šebo

Příběh Gustava Wendrinského

Autor Juraj Šebo

O leteckých esách, ktoré boli úspešné počas druhej svetovej vojny, sa popísalo veľa kníh. Väčšinou od nemeckých autorov. Ich hrdinovia nasadajú do lietadiel a mieria k nepriateľským zbrojovkám, opevneniam, mostom. O náletoch na miesta, kde nebola ani jedna zbrojovka, nestál žiadny muničný sklad či vojenský objekt, kde ale žilo niekoľko desiatok tisíc civilných obyvateľov nepísali. O protitankových strelcoch sa aspoň môže povedať, že sa sústreďovali čisto na vojenské ciele. V priebehu druhej svetovej vojny hrali prím tankové jednotky. Na svetlo sveta tak priniesli nových hrdinov, protivníkov týchto hrozných zbraní, protitankových delostrelcov. Tí najúspešnejší boli považovaní za hrdinov len v okruhu svojich spolubojovníkov. Už na začiatku vojny sa ich vyprofilovalo niekoľko. Jedným z nich bol aj Gustav Wendrinský, rodák z Bratislavy. Slúžil v rokoch 1940 až 1944 u Waffen-SS, konkrétne v 8.?SS Kavallerie Division Florian Geyer. Behom nasledujúcich tvrdých ústupových bojov v Rusku zničil 45 tankov protivníka jediným kanónom (?4 tanky pancierovou päsťou?), čo je najvyšší počet tankov zničených jedným protitankovým delom počas druhej svetovej vojny (?6 tankov T-34 za jeden deň!?). Niektorí čitatelia môžu chápať túto knihu ako oslavu jednotiek Waffen-SS. Úmyslom autora však bolo ukázať, že vojaci so zlovestnými rúnami na výložkách síce spáchali strašné zločiny a zverstvá, ale boli súčasne aj najlepšími nemeckými vojakmi. Bolo medzi nimi aj tisíce mužov, ktorí v poľných jednotkách plnili svoje bojové úlohy po boku armády a na vojnových zločinoch sa nepodieľali. Jedným z nich bol aj Gustav Wendrinský. Či tak alebo onak, jeho meno zostane navždy synonymom pre protitankové eso.

V roce 2020 vydalo Naše vojsko

Počt stran 304

Jazyk slovenský

ISBN 9788020618313

Doporučená cena 268 Kč

U obětovaného prezidenta

U obětovaného prezidenta

Autor: Josef Kliment

Hořké paměti Háchova tajemníka

Josef Kliment

Paměti Josefa Klimenta představují unikátní pramen poznání protektorátu i poválečného období. Dosud nebyly souhrnně publikovány ? důvodem byl nejen jejich obrovský rozsah a nepřipravenost rukopisu k vydání, ale rovněž kontroverznost mnoha Klimentových názorů, které nezapadají do ?tradiční? interpretace protektorátu. Klimentovy životní zkušenosti zcela popírají černobílé dělení společnosti na hrdiny a padouchy, na odbojáře a kolaboranty a velmi problematizují otázku legitimity státní moci, konstruktu totalitarismu i filozofie viny a trestu. Sám Kliment si vytkl cíl svých historiografických a autobiografických aktivit následovně: Doktrinářský protiklad ?kolaborace, či boj? se musí změnit v otázku ?kolaborace proč a jak?. Jeho paměti ukazují malého člověka ve stínu velkých, úředníka ve vleku dějinných zlomů, který někdy idealisticky, někdy naivně věřil v právo a spravedlnost. Jedná se o zpověď člověka se všemi slabostmi, shodou okolností vyneseného na výsluní. O co výše byl, o to hlubší byl pád. Po válce byl odsouzen na doživotí.

Nakladatelství ACADEMIA 2019

Edice Paměť

Počet stran 770

ISBN978-80-200-2982-9

EAN9788020029829

Cena 695

Ruská kocovina

Ruská kocovina

Autor: Shaun Walker

Putinův svět a přízraky minulosti

Shaun Walker

Rozpad sovětského světa vedl v Rusku k dlouhé a bezvýchodné kocovině, na niž Putinův režim aplikoval jednoduchý lék: Národní hrdost. Téma vítězství ve Velké vlastenecké válce však přináší mnohá nebezpečí spojená s temnými proudy dějin. Cílené manipulaci podléhá historie vzdálenější i nedávná. Do pozitivního obrazu Ruska se nehodí vzpomínky na Stalinovy oběti, Gulag či deportace, ale mizí také pravda o čečenské válce, o olympiádě v Soči nebo o Krymu. Čím víc se Rusko upíná k minulosti, tím víc si zavírá cestu k solidní vizi budoucnosti a reálnému řešení problémů. Reportér Shaun Walker se nezaměřuje jen na Putinovu politiku. Navštívil různé kouty rozlehlé ruské říše a přinesl zprávu o ztracené generaci: Svůj stát ztratily miliony Rusů, kterým se politici dokola snaží navrátit smysl života a pocit sebeurčení, třeba i metodami naprosto cynickými.

?Investigativní reportéři jsou hrdinové naší doby postmoderních mýtů. Shaun Walker odvedl nejen těžkou a potřebnou práci reportéra v Rusku a na Ukrajině, ale s nevšední historickou a literární vnímavostí se také zamyslel, co to znamená, když moc úplně rezignuje na svou budoucnost a místo toho nabídne minulost jako zboží.?
-- Timothy Snyder, autor knih Krvavé země a Tyranie

- Výběr Nejlepší knihy roku 2019 podle týdeníku Respekt

Přeložila Johana Ringelová
Počet stran: 336
Pavná vazba
Cena 389 Kč
ISBN: 978-80-7432-955-5

Shaun Walker
Shaun Walker strávil více než deset let v Moskvě, z toho šest let jako zahraniční korespondent britského deníku The Independent. Nyní zde působí jako reportér deníku The Guardian. Studoval ruské a sovětské dějiny na Oxfordské univerzitě.

Jan Žižka

Jan Žižka

Autor: Petr Čornej

Život a doba husitského válečníka

Žižkův nový životopis vychází u příležitosti 600. výročí výbuchu husitské revoluce a napravuje bilanci české historiografie, jež po husitské tetralogii Františka Šmahela nepřišla s fundovaným vědeckým dílem na toto vzrušující téma již čtvrt století. Čtenář dostává do rukou druhou nejrozsáhlejší práci o Žižkovi, navazující na téměř devadesát let staré monumentální dílo Josefa Pekaře, jehož výsledky s využitím nejnovějších badatelských poznatků doplňuje, koriguje i překonává.

Velká Žižkova biografie z dílny respektovaného znalce husitské doby představuje nepřemoženého hejtmana v netradičním světle. Příběh nejslavnějšího českého vojevůdce se odehrává na pozadí barvitého dějinného panoramatu, jež pomáhá porozumět Žižkovu vnitřnímu světu a motivaci jeho činů. Husitský válečník vystupuje na stránkách knihy jako polní velitel, jehož fenomenální úspěchy vyrůstají nejen z geniálního strategického uvažování a jedinečné schopnosti zvolit překvapivá řešení, ale i z oddanosti jeho bojovníků a nesporného charismatu, které mu nemohou upřít ani jeho nepřátelé. Sám sebe přitom vnímá jako hluboce věřícího bojovníka, naplňujícího boží vůli vždy a všude. Již v průběhu svého života se stává ikonou stoupenců husitského programu a zároveň objektem nenávisti svých protivníků.

?Je to skvělé dílo přemosťující všechny dosavadní nábožensko-ideologické, a proto nehistorické spory o Žižku. Myslím, že většina historiků husitství by přes všechny vzájemné odlišnosti vzdala knize Petra Čorneje poctu.?
? Otakar A. Funda
?Jedná se o dílo mimořádně vysokého odborného standardu. Naše dějepisectví se v něm konečně dočkalo velké Žižkovy biografie, která je moderní, odborně dokonale fundovaná a zároveň čtenářsky velice vstřícná i vůči laickým zájemcům z řad široké veřejnosti.?
? Jaroslav Boubín
?Jestliže se úkolu zpracovat moderní Žižkův životopis ujal Petr Čornej, pak nemohl být vybrán autor povolanější.?
? Zdeněk Vybíral

Vydalo Nakladatelství Paseka 2019, Praha.

Počet stran: 856

ISBN: 978-80-7432-990-6

Vydání první

Cena 790 Kč

Kordy a rapíry

Kordy a rapíry

Autor: Vladimír Šindelář & Jakub Šindelář

Z českých sbírek 16.-18. století.

Autoři Vladimír Šindelář a Jakub Šindelář

Výpravná monografie dokumentuje dějiny populární chladné zbraně, kordu, a jeho soubojové odrůdy ? rapíru. Publikace v pevné vazbě a na křídovém papíru vás provede světem kordů. Dozvíte se, kdy se vůbec poprvé objevilo slovo ?kord?, jaké byly jeho hlavní typy a jednotlivé části v průběhu staletí. Na dobových portrétech slavných osobností si prohlédnete zde zobrazené kordy, nechybí tu ani kapitolka, jak kordy správně nosit, uchopit a vytasit, a je tu také krátké pojednání, jak šermovat. Přečtete si, co napsali o kordech staří kronikáři a pamětníci (Březan, Bydžovský, Dačický z Heslova, Jindřich Hýrzle, Adam z Valdštejna) a dozvíme, jak se díky svému rapíru poranil při vyhození z okna české kanceláře roku 1618 Vilém Slavata. V knize o kordech nemůže chybět ani několik popisů soubojových příběhů a také případy, kdy kordy posloužily jako smrtící zbraň při spáchání zločinu. V závěru textové části knihy autoři přinášejí cenová srovnání, jaké byly ceny kordů i ostatních běžných předmětů v časech renesance.
Obrazová část knihy přináší čtenářům více než 60 barevných snímků kordů a rapírů, jak z českých zámků, tak i ze soukromých sbírek. Fotografie jsou doplněny o rozměry a váhu jednotlivých kusů.
Kniha jistě potěší nejen znalce starých zbraní, ale milovníky historie vůbec. Jedná se dosud o nejpodrobnější dílo, které v češtině k tomuto tématu existuje.

Nakladatel: Milevské muzeum

Rok vydání: 2018

Počet stran: 168

Cena 400 Kč

Počet stran (obrazová příloha): 32

ISBN: 978-80-905350-7-7

Nebe nad Jemenem

Nebe nad Jemenem

Autor: Tomáš Šebek

V jihozápadní Asii s Lékaři bez hranic.

Odjet jako chirurg na misi s Lékaři bez hranic neznamená jen vracet vyhřezlá střeva zpátky do břicha. I přes každodenní hřmění střelby, všudypřítomnou hrozbu cholery, operace těžce postřelených dětí a nedostatek spánku se Tomáš Šebek na své jemenské misi snaží pozorovat běžný život, který se skrývá pod tímto válečným závojem. Jak se žije muslimským lékařkám? Jaké lidské příběhy se ukrývají za tvářemi pacientů a co o nás prozrazují naše jména? To vše popisuje Tomáš Šebek ve své nejnovější knize z místa současné největší humanitární katastrofy na světě, ale zároveň nezapomíná zapojit i smysl pro humor a nadsázku.

Nakladatel: Paseka

Datum vydání: 17. 10. 2019

ISBN: 978-80-7637-005-0

Počet stran: 288

Cena 289 Kč

Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Průvodce husitskými válkami 1419 - 1437

Autor: Martin Pitro & Petr Vokáč

České země ve stínu kalicha

Populárně-naučná publikace pro širokou veřejnost přináší čtivou a srozumitelnou formou informace o husitské éře, která české země během první poloviny 15. století uvrhla do období bezvládí, zmatků, hrůz a utrpení a citelně zasáhla i do dějin střední Evropy. Autoři si všímají důležitých aspektů, ať už jde o důvody vypuknutí husitské revoluce, její průběh, jednotlivé válečné střety nebo ničivé následky. Kniha obsahuje citace a množství doplňujících informací, jež dohromady vytvářejí čtenářsky plastičtější obraz popisovaných událostí a zařazují je do dobového kontextu.

Autoři Martin Pitro, Petr Vokáč

Nakladatel: Universum

Datum vydání: 20. 9. 2019