Zápisky válečné tlumočnice

Zápisky válečné tlumočnice

Autor: Jelena Rževská

Nový titul z nakladatelství Paseka

Autorka působila za druhé světové války jako tlumočnice jedné z obávaných sovětských jednotek SMERŠ (Směrť špionam). S Rudou armádou doputuje až do Vůdcova bunkru a stává se hlavním aktérem historie kolem pitvy ostatků Hitlera a jeho ženy. Právě ona odkrývá světu, jak to bylo se vznikem mýtů o Hitlerově přežití a jakou roli v této kauze sehrál Stalin.

Napjatým berlínským událostem však předchází dlouhá, čtyři roky trvající cesta Ruskem, Polskem a Německem. Autorčino živě podané očité svědectví o válečné každodennosti osvětluje dění takříkajíc z obou stran. Jednoznačnou výhodou Rževské je sloučení přímé osobní zkušenosti s odstupem, který pramení jak z její specifické pozice překladatelky, která se snaží lidsky porozumět aktérům z obou stran konfliktu, tak z jejího pacifistického přesvědčení. Výsledkem je obraz, který je pravým opakem černobílého vidění.

Jelena Rževská (1919) opustila za války po přepadení SSSR Němci studium filozofie a jako tlumočnice se připojila k Rudé armádě, s níž pak putovala od Rževu až po Berlín. Objevila a k archivaci a k vydání připravila Goebbelsovy deníky, je autorkou dokumentů o Goebbelsovi a o Berlíně roku 1945, napsala šest válečných románů. Rževská získala za své dílo rovněž několik cen, mj. Cenu Andreje Sacharova „za občanskou statečnost“ (1996) a zlatou medaili Ruského svazu spisovatelů (1987).

Pevná vazba, 368 stran, cena 390 Kč

ISBN 978-80-7432-179-5

Z ruštiny přeložil Libor Dvořák

Valdštejnova éra - Kroniky karmínových kamenů

Autor: Vlado Ríša

Další svazek z nové edice nakl. Zoner Press

Bojovný duch rodu Valdštejnů ožívá v leteckých soubojích první světové války.

Kroniky karmínových kamenů pokračují dobrodružným příběhem z prostředí letců, kteří bojovali za 1. světové války v rakousko-uherské armádě. Válečný pilot, potomek slavného rodu Valdštejnů, naváže na bojový věhlas svého slavného předka, Albrechta z Valdštejna. Zasvěcený pohled Vlada Ríši na málo známou historii létání v době 1. světové války přináší nejen řadu zajímavostí o letecké technice, ale i o počátcích použití letadel v tehdejších armádách. Vzdušné souboje té doby si čtenáři spojí spíše se západní frontou, s boji na území Francie a se jmény jako kapitán Bigglesworth (Biggles) nebo Baron Manfred von Richthofen (Red baron). Příběh Valdštejnova éra se odehrává naopak na italské a ruské frontě. V pozadí celého příběhu stojí záhadné karmínové kameny, jeden zasazený do prstenu a druhý v jílci meče, které získal Albrecht z Valdštejna za svého válečného tažení v Itálii a které byly po několika staletích z majetku Valdštejnů ukradeny. Pátrání po nich přivádí mladého Valdštejna nejen do řady nebezpečných situací nebo do ložnice půvabné italské šlechtičny, ale i na místa, kde ho jenom náhoda dělila od toho, aby zásadním způsobem ovlivnil budoucnost Evropy.

Knihu pokřtila herečka Eva Decastelo dne 16. 2. 2012 v 17 hodin v pražské Městské knihovně Smíchov.
V této edici již vyšlo: Prsten od vévodkyně – Kroniky karmínových kamenů více zde:

Vydalo nakladatelství Zoner Press
Autor: Vlado Ríša
Rozměry: 147x210
Datum vydání: 2011
Počet stran: 256
Typ vazby: pevná s přebalem
Barva: černobílá
ISBN: 978-80-7413-174-5
Katalogový kód: ZR1154
Běžná cena: 259 Kč

TITANIC - 100 let

TITANIC - 100 let

Autor: Daniel Allen Butler

Vyjde v nakladatelství Elka Press

Knížka The other side of the Night má za námět noc, kdy šel ke dnu TITANIC, avšak místo podrobného popisu dějů na potápějící lodi se věnuje tomu, co se dělo na lodích, které byly nejblíže katastrofy a buď se do záchrany zapojily (CARPATHIA), nebo nezapojily (CALIFORNIAN) a proč.

Právě tomu PROČ se autor nejvíce věnuje a snaží se najít odpověď na záhadu, proč bezpečnostní předpisy selhaly a proč nemohli být zachránění všichni trosečníci (což bylo reálně možné).

Po úvodní kapitole, která je věnována nepříznivým povětrnostním vlivům na severním Atlantiku a jejich dopadu na ztráty lodí, následují dvě kapitoly věnované lodím CARPATHIA a CALIFORNIAN a zkušenosti a povahovým rysům jejich kapitánů.

Další kapitola je věnovaná bílým světlicím, které TITANIC vystřeloval jako tísňový signál a hypotézám, proč je kapitán CALIFORNIANU a jeho důstojníci pokládali za něco jiného. Tato kapitola tvoří myšlenkové jádro knihy a nese v sobě největší náboj.

Kapitola Rescue at Dawn popisuje záchrannou akci CARPATHIE, následující kapitola popisuje události po připlutí CARPATHIE a CALIFORNIANU do USA, co se dělo, když se světová veřejnost o katastrofě dověděla a odhalil se její rozsah.

Závěrečné kapitoly se věnují vyšetřování na půdě USA a následného šetření a soudu v Británii.
Pod vtipným názvem Flotsam and Jetsam (plovoucí náklad  a odhozený náklad, což jsou termíny lodního pojišťovnictví) pak autor v epilogu líčí další osudy interesovaných rejdařství a vlastně dopad, jaký měla katastrofa TITANIKU na osobní lodní dopravu.

V dodatku jsou ještě uvedeny úřední dokumenty jak z amerického, tak britského vyšetřování a knihu uzavírá autorova poznámka a rejstřík.

Závěrem se dá říci, že kniha „Noc, kdy šel Titanic ke dnu“ (možný návrh na český název) nemá v česky psaných či přeložených knihách obdobu. Je to první dílo v českém jazyce, které se věnuje „odvrácené“ straně katastrofy a popisuje ji z pohledu „svědků“, z nichž jeden, bohužel, zůstal „opodál“. Kniha je psána čtivě a přehledně (pokud mohu posoudit) a přináší spoustu údajů, které nebyly česky reflektovány (např. všichni tři zúčastnění radiotelegrafisté  se znali z Marconiho školy).

František Novotný

Český překlad knihy vydá v dubnu 1912 ke 100. výročí potopení Titanicu nakladatelství Elka Press. Zamluvte si u svých knihkupců. Výhradním distributorem bude Krameriova K. D., Humpolec.

V souvislosti s tématem "Titanic" odkazuji na zajímavou úvahu Romana Jocha na stránkách Neviditelného psa. Na příkladu katastrofy této lodi dokazuje, jak je důležité, aby lidé měli méně práv a více povinností, méně jistot a více odpovědnosti.

Leonid Křížek

Encyklopedie českých dějin

Encyklopedie českých dějin

Autor: Kolektiv autorů

Osobnosti, fakta a události, které utvářely českou historii

Tato výjimečná publikace předních českých historiků obsahuje přehledně utříděné informace o všech zásadních událostech a osobnostech v českých zemích.

Vychází z aktuálních vědeckých poznatků a najdete v ní odpovědi na řadu zajímavých otázek. Byl Karel IV. příkladným panovníkem? Bylo možné zabránit Mnichovské dohodě? Praktická příručka je vhodným zdrojem informací nejen pro studium, ale i každodenní potřebu.

Publikace je bohatě ilustrovaná, vytištěná na kvalitním papíře a vhodná zejména jako dárek.

Vydalo nakladatelství Reader’s Digest Výběr

ISBN: 978-80-86880-65-5

Formát: 213 x 276 mm

Vazba: Pevná

Počet stran: 512

Cena: 1296 Kč

Knihu lze objednat na této adrese:

Létali na královéhradeckém nebi

Létali na královéhradeckém nebi

Autor: Text: Zdeněk Klíma

Piloti s Davidovou hvězdou -- zvukový dokument Lenky Jaklové, Český rozhlas Hradec Králové 1994

V neděli 4. září 2011 byla na královéhradeckém letišti před budovou Technologického centra slavnostně odhalena Pamětní deska izraelským letcům. Stalo se tak u příležitosti konání letecké přehlídky CIAF 2011. Izraelští letci v roce 1948 v rámci československé pomoci Izraeli absolvovali na zdejším letišti utajený pilotní výcvik. Při této příležitosti byla připomenuta i skupina jejich učitelů - československých instruktorů.

"Kdo ví, jaký osud by po druhé světové válce potkal nový stát Izrael, kdyby se nepodařilo uskutečnit výcvik izraelských vojenských letců v Hradci Králové " – i těmito slovy vzpomínají váleční veteráni na svůj pobyt v Čechách. Dočtete se o tom v nové knize Zdeňka Klímy "Létali na královéhradeckém nebi". Izraelské letectvo se rodilo na letištích v Hradci Králové, Olomouci, Českých Budějovicích a jinde v Československu. V době, kdy se čerstvě narozený Stát Izrael teprve učil prvním krůčkům, byl napaden pěti arabskými státy. Nedostávalo se mu zbraní, munice, ani zkušených pilotů, což bylo výsledkem několika desetiletí trvající britské nadvlády. Izrael se v té době obrátil na své přátele a Československo odpovědělo nejen zajištěním výcviku izraelských letců, ale i dodávkami zbraní a střeliva tolik potřebných k odražení útočících vojsk. Izraelci na tuto československou pomoc nikdy nezapomněli.

Ne tak v pozdější ČSSR – zvláště po Šestidenní válce byly vztahy s Izraelem přetrhány a nebylo žádoucí vojenskou pomoc Státu Izrael připomínat.

Nyní vychází publikace, která tuto kapitolu izraelsko-československých dějin připomíná, popisuje okolnosti výcviku a osudy třinácti izraelských pilotů, kteří absolvovali letecký výcvik na letišti v Hradci Králové.

Kniha je kromě snímků z čs. archivů doplněna také snímky z rodinného archivu izraelských pilotů. Součástí útlé brožurky je také CD s nahranými svědectvími účastníků leteckého kurzu, tak jak je nasbírala pro Český rozhlas Hradec Králové Lenka Jaklová.

Pro Svaz letců ČR a s finančním přispěním královéhradeckého kraje vydalo knihu v roce 2011 nakladatelství Pavel Hrach ¬_hra, Batelovská 1207, 140 00 Praha 4

Formát 21 x 21 cm

Počet stran 32

Dokumentární černobílé fotografie Archiv bezpečnostních složek, Praha a archivu Leteckých služeb Hradec Králové, a. s.

Carský dvůr pod žezlem Romanovců

Carský dvůr pod žezlem Romanovců

Autor:

Poklady Moskevského Kremlu na Pražském hradě

Výstava je instalována v Císařské konírně Pražského hradu od 12. 12. 2011 do 4. 3. 2012
Otevřeno denně od 10 do 18 hodin
Základní vstupné 160 Kč

Text recenze viz zde:

Vše, co byste měli vědět o II. světové válce

Autor: Jesús Hernández

Nová kniha nejčtenějšího španělského autora literatury faktu.

Kniha plná informací, díky kterým poznáte do hloubky
nejdůležitější válečný konflikt 20. století.

Jesús Hernández podává podrobnou analýzu historických a sociálně politických dějů, které vyústily ve druhou světovou válku, a rovněž analyzuje její nejdůležitější události od úspěchu německé bleskové války proti Polsku až k rozhodující porážce, kterou nacistické armády utrpěly u Stalingradu.

Představuje některé z protagonistů konfliktu, kteří se zapsali do historie: Rommela, Pattona, Montgomeryho a Jamamota,
i jejich bitvy, jako např. u El Alameinu, u Kursku, v Ardenách, u Iwodžimy, na Okinawě a další.

Kniha se také zabývá překotným rozvojem válečné techniky,
k němuž za druhé světové války došlo a jehož výsledkem byly rychlé tanky, obratné stíhačky Spitfire, všestranná vozidla Jeep, neocenitelný radar a samozřejmě také revoluční létající pumy.

Každá kapitola nabízí přehled dějišť, krátké životopisy hlavních osob a seznam filmů, které mohou posloužit jako doplněk četby.

Věděli jste, že…

… Hitler chtěl začít válku až v roce 1942?

… bylo možné jednoduše zabránit útoku na Pearl Harbor?

… papež Pius XII. zakázal americkým vojákům černé pleti vstup do Říma?

… úspěch vylodění v Normandii závisel na riskantní předpovědi jednoho meteorologa?

… Němci museli podepsat kapitulaci dvakrát?

Pevná vazba s přebalem / 484 stran / běžná cena 298 Kč

Kniha navazuje na autorovy úspěšné tituly vydané Nakladatelstvím JOTA:

Podivuhodné příběhy druhé světové války
Řada kuriozit z fronty i týlu

Operace Valkýra
Vše o spiknutí, které mohlo změnit dějiny 20. století

Záhady a tajemství druhé světové války
Zmizení, úmrtí a nevysvětlené události největšího válečného konfliktu v dějinách

Sebevražedné čluny

Sebevražedné čluny

Autor: Ivo Pejčoch

Explozivní čluny první a druhé světové války

V letech první světové války se objevila myšlenka, která oprášila starou technologii zápalných či výbušných lodí a člunů, jež byly v minulých stoletích vypouštěny proti kotvištím nepřítele, přehradám blokujícím přístup k přístavům nebo říčním cestám. Konstruktéři v několika zemích si uvědomili, že spalovací motor jim dává možnosti, o jakých si mohli nechat jejich předci jenom zdát. Malý rychlý člun vybavený silnou výbušnou hlavicí dokázal poškodit či dokonce potopit i velkou válečnou loď. Jeho výroba přitom nepotřebovala větší množství stavebních normohodin a nespolykala nijak značné finanční prostředky. Relativně levná a snadno vyrobitelná zbraň však měla jiná úskalí. Vzhledem k nevelkým rozměrům ji bylo nutné skrytě dopravit co nejblíže místa útoku, protože na dlouhé plavby po rozbouřeném moři nebyla konstruována. Zvláště riskantní byla sama akce, k navedení na cíl se používalo několik systémů, většinou však alespoň v první fázi bylo třeba manuální navedení. Pilot musel ve vysoké rychlosti zaměřit cíl a potom své plavidlo opustit, což bylo samo o sobě velice nebezpečné. K tomu se přičítala hrozba střelby z napadené lodi nebo obrany přístavu, rovněž silná exploze mohla pilota ve vodě smrtelně zranit. Přesto se explozivní čluny začaly vyrábět a především v letech druhé světové války získaly proslulost a vzbuzovaly obavy mezi námořníky bránícími válečné základny. To byl ostatně významný sekundární efekt nasazení jak výbušných člunů, tak miniponorek. Protivník totiž musel k obraně před těmito levnými prostředky nasadit zpravidla mnohem větší a nesrovnatelně nákladnější síly. Jen sama existence miniaturních námořních zbraní a možnost jejich náhlého úderu tedy pomáhala odčerpávat lidské i ekonomické zdroje nepřítele, který by jinak mohl strážní lodě, mužstvo i patrolující letouny nasadit jinde. Často lze narazit na názor, že například nasazení německých „jednomužových“ pilotovaných torpéd Neger a Marder skončilo fiaskem, neboť dosáhly jen málo úspěchů a ztráty měly přitom vysoké. To samé se tvrdívá i o výbušných člunech. Pokud ovšem poměříme náklady na jejich výrobu a provoz i počet padlých mužů, s tím, co proti nim museli Spojenci nasadit, vidíme, že se jedná o nesrovnatelná čísla. Lapidárně lze konstatovat, že velké množství vojáků, jež bylo nutné nasadit na obranu před miniaturními námořními zbraněmi, by jinde na frontě dokázalo pobít mnohem větší počet příslušníků německých ozbrojených sil. Právě v tomto taktickém i ekonomickém nepoměru musíme spatřovat největší přínos miniponorek a výbušných člunů, ať je nasadila jakákoliv strana. Pokud odmyslíme různé použité technologie nebo pohonné systémy a způsoby nasazení, lze explozivní čluny v zásadě rozdělit do dvou kategorií. U většiny z nich se předpokládalo, i když někdy spíše v teoretické rovině, že pilot dokáže opustit plavidlo před zasažením cíle a zachrání si život. Japonsko v letech druhé světové války ale vytvořilo námořní obdobu Kamikadze, muže, kteří zahynuli spolu se svým člunem, když jej vedli na cíl až do okamžiku výbuchu. Tak jako vznikla sebevražedná pilotovaná torpéda Kaiten, byly stavěny i hladinové sebedestrukční čluny, u nichž se rovněž s přežitím pilota nepočítalo. Téma zahrnuje i německý typ z první světové války, jako jediný dálkově ovládaný po celou dobu plavby. Vzhledem ke způsobu nasazení však i on do zvoleného tématu patří. Publikace svým názvem Sebevražedné čluny evokuje skutečnost, že v každém případě představovalo nasazení explozivních plavidel vysoké riziko smrti; ztráty mezi jejich piloty byly opravdu enormní. Z tohoto pohledu lze eufemisticky označit každý z nich za sebevražedný. Ať bojovali na jakékoliv straně, byli jejich piloti vybíráni z fyzicky i psychicky nejzdatnějších adeptů a účast na akci vyžadovala ohromné odhodlání. Text je řazen do kapitol o konkrétních státech, v nichž jsou chronologicky popisovány jednotlivé konstrukce i historie jejich bojového nasazení. Pro přehlednost jsou v kapitole o dané zemi zmíněny čluny z první i druhé světové války pohromadě. V publikaci používám výhradně fyzikálních jednotek, které jsou pro práce tohoto druhu obvyklé v evropském prostředí, i když zcela neodpovídají mezinárodní soustavě SI. Místo kilowattů jsou tedy používány tradiční koňské síly (někteří autoři užívají zkrácený termín koně), rychlost se udává v uzlech (jedna námořní míle za hodinu), vzdálenosti v námořních mílích (1852 metrů). Ráži lehčích zbraní ale píši zásadně v milimetrech, i když se v současné době začíná prosazovat i v českém prostředí palcová terminologie. Domnívám se však, že běžnému čtenáři je bližší údaj 11,43 milimetru než 0,45 palce, a to se jedná o vůbec nejznámější americký kalibr, u dalších je orientace ještě horší. Explozivní hladinové prostředky vyvinuté po druhé světové válce již neuvádím, vzhledem k tomu, že zpravidla měly jiný charakter než téma této publikace.
O autorovi:
PhDr. Ivo Pejčoch, Ph.D. (1962) vystudoval obor historie se zaměřením na nejnovější české dějiny na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1990 působil jako šéfredaktor odborného historického měsíčníku HaPM, od roku 2007 je vědeckým pracovníkem Vojenského historického ústavu v Praze. Mezi oblasti jeho odborného zájmu patří dějiny obrněné techniky a válečných lodí, problematika české krajní pravice období první republiky a protektorátu, dále témata útěků za železnou oponu, politických perzekucí padesátých let a třetího odboje. Je autorem třiceti knih a více než tří set článků v odborných periodicích. Vedle knih z řad Obrněná technika a Válečné lodě je autorem publikací Němečtí korzáři (Praha 2006), Tanky Praga (Cheb 2007), Hrdinové železné opony (Cheb 2008), Útěky za železnou oponu (Cheb 2009), Armády českých politiků (Cheb 2009) a dalších. Kromě toho je spoluautorem řady výstav s historickou tématikou a pravidelným účastníkem vědeckých konferencí.
Vydalo nakladatelství Mare-Czech
Počet stran 86, fotografií a obrázků 60
Vazba brožovaná
Doporučená cena bez DPH běžná cena: 199 Kč
ISBN: 978-80-86930-30-5

TROCKIJ

TROCKIJ

Autor: Bertrand M. Patenaude

Pád revolucionáře

Dramatický příběh posledních let Lva Trockého je spojen s mexickým exilem, bouřlivým přátelstvím malíře Diega Rivery a s milostnou aférou, kterou revolucionář prožil s jeho ženou Fridou Kahlo. Jak známo, příběh končí tragicky – atentátem v srpnu 1940.
Lev Davidovič Trockij patří k nejkontroverznějším postavám neklidného 20. století. Více než půl století po jeho smrti neztrácí jeho epický osud, prchlivá povaha, a dokonce ani jeho myšlenky na poutavosti. Kniha dlouholetého vědeckého pracovníka Hoover Institutu ve Stanfordu B. M. Patenaudea je založena na důkladném studiu pramenů. Autor líčí nejen mexický exil, ale podniká i kratší či delší exkurzy do minulosti, a staví tak dějovou linku zpětně od počátku jeho veřejného působení na počátku století v Rusku, přes jeho angažmá v bolševické armádě za občanské války a vyhoštění ze země až po tragický konec.
Kniha je první monografií o Trockém na českém knižním trhu.

Bertrand M. Patenaude studoval na univerzitě ve Vídni a poté získal doktorát na Stanfordově univerzitě, kde dosud přednáší o historii a mezinárodních vztazích. Je autorem knihy The Big Show in Bololand (2002), popisující americkou misi do hladomorem zkoušeného Ruska roku 1921, a editorem několika knih o sovětském Rusku.

352 stran
Cena 450 Kč
ISBN 978-80-7432-129-0
Z angličtiny přeložila Klára Míčková

Svastika a její historie v Čechách

Svastika a její historie v Čechách

Autor: Radek Fiksa

Historie tisíciletého symbolu na našem území

Svastiku neboli hákový kříž si každý spojuje zejména s Hitlerem a jeho nacistickou doktrínou. Svastika má však na rozdíl od Hitlerovy tisícileté říše skutečně historii v řádech tisíců let.  Objevila se prakticky na všech kontinentech a byla používána takřka všemi významnými náboženstvími. Což ostatně dokazuje ManWoman v knize Swastika – navrácení nevinnosti.
Málo známá je však historie svastiky na našem území. Sem tam se objeví nějaký článek o archeologických nálezech z keltských či římských osad. Ale svastika má u nás daleko rozsáhlejší výskyt a užívání. Svastika byla hojně používána v lidové tvořivosti, malovaná na kraslicích, tištěná na textiliích, ražená do mincí, zdobila se jimi ovčácká bičiska či čepče, tzv. holubinky.
Je možné ji objevit na několika malbách. Asi nejznámější je použití u Muchovy Přísahy omladiny. Použil ji však například i Mikoláš Aleš v cyklu Život starých Slovanů anebo J. V. Kautský na oponě pro Národní divadlo v Brně.
Ani budovy nejsou výjimkou. Rozsáhlou svastikou výzdobu nalezneme na Pražské loretě. Podobně rozsáhlá výzdoba, ovšem v interiéru, je k vidění v zámku Litomyšl. Oblíbená byla kruhová svastika v gotice, a tak ji spatřujeme na mnohých gotických kostelech po celé republice a nejen na nich.
Svastika se objevovala i jinde. Na nalezeném plíšku v Býčí skále, roušce Sv. Ludmily, opasku Sv. Václava, vyznamenáních Junáků, jedno takové měl i prezident Masaryk, chebském antependiu, denáru Boleslava 1. a mnohých dalších místech.
Vydalo nakladatelství Bodyart Press
Brožovaná vazba
Čtvercový formát