Pionýři a roboti

Pionýři a roboti

Autor: Pavel Ryška & Jan Šrámek

Československá ilustrace a vizuální kultura 1950?1970

Pavel Ryška & Jan Šrámek

Na 50. až 70. léta se v souvislosti s ilustrací nostalgicky vzpomíná jako na zlatý věk. Nová kniha Pionýři a roboti zasazuje nejen obrázky z dětských časopisů do společenského kontextu. V socialistickém Československu vznikaly výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy zejména proto, že jejich autoři museli volnou tvorbu tvořit jen do šuplíku. Problémová knižní obálka mohla skončit až na stole ministra kultury.

Objevná monografie badatelů v oblasti výtvarné kultury Jana Šrámka a Pavla Ryšky mapuje zlatou éru československé ilustrace, kdy po létech stalinistického socialistického realismu začaly do vizuální tvorby pronikat nejprogresivnější postupy. Do té doby se v podstatě každý vizuální obraz posuzoval ve vztahu k věcné správnosti - například obrázky ?melancholických vojáků?, které v roce 1952 nakreslil Kamil Lhoták pro Mateřídoušku, sklidily výsměch za to, že neodpovídají předpisovým postojům ani aktuální výzbroji lidové armády.

Celá síť státních nakladatelství profitovala ze spolupráce s vynikajícími umělci, kteří vzhledem k politickým okolnostem nemohli veřejně prezentovat vlastní volnou tvorbu. Díky této skutečnosti vznikaly v socialistickém Československu výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy. Přestože karikaturisté a ilustrátoři měli v polovině 50. let jen velmi málo příležitostí seznámit se s vývojem kresleného humoru v západní Evropě a ve Spojených státech. Podle Jaroslava Maláka, který patřil ke kmenovým kreslířům Dikobrazu, bývaly časopisy Punch nebo New Yorker přísně střeženy šéfredaktorem. Kdokoliv si je chtěl vypůjčit, upadl do podezření, že pošilhává po nežádoucích vzorech.

Proč v titulu kromě pionýrů figurují i roboti? Nejde jen o popularitu seriálu Robot Emil z roku 1960, který vycházel také jako komiks v ABC, ale o masivní nástup domácích spotřebičů na počátku 60. let a s tím spojenou dobovou inzerci, která výrazně promlouvala do vizuální kultury a inspirovala také ilustrátory. Například kresby Emanuela Kupčíka, napodobující škrabací technikou staré xylografické reprodukce fotografií, posloužily jako zdrojový materiál koláží Jiřího Kalouska a Miroslava Liďáka. Oba vystřihovali z inzerátů národního podniku Elektro-Praga Hlinsko obrázky Pragomixu a vysavačů Standard nebo Pluto, jemuž se přezdívalo ?Vajíčko?, aby je použili v karikaturách a komiksech.

Příběh ilustrace a jejích tvůrců se v Ryškově a Šrámkově knize odvíjí na pozadí všudypřítomné cenzury. V roce 1970 se chystalo vydání hororových povídek Miloslava Švandrlíka Draculův švagr s ilustracemi Jiřího Wintera. Na obálce měl být obrázek starého upíra, který svírá v pažích nahou dívku a prokusuje jí hrdlo. Ačkoliv byl už jednou schválen, nikdo si v době přituhující cenzury netroufal dát pokyn k tisku. Návrh obálky proto doputoval až na stůl ministra kultury Miloslava Brůžka, který prý bezpodmínečně trval na tom, aby se slečna oblékla. Sám také navrhl řešení: modrou propiskou zamaloval ženské tělo uvnitř silných kontur a vyrobil tak přiléhavý latexový obleček. Winter ovšem pojal navrženou úpravu po svém a budoucí upírce nakreslil lehounké negližé. Výsledek byl nakonec rafinovanější a dráždivější než původní návrh.

Ne vždy měl zásah režimu tak komický nádech. V 70. letech byly například ze škol celoplošně staženy učebnice ilustrované výtvarníky, kteří buď z Československa emigrovali, nebo se během pražského jara výrazně angažovali na straně reformistů. Děti tak přišly o vlastivědy s obrázky Jana Brychty a Vladimíra Fuky nebo o učebnice matematiky (početnice) s kolážemi Adolfa Hoffmeistera.

Přehledně uspořádanou knihu, kterou doprovází rejstřík, medailonky nejvýznamnějších tvůrců a plakát od spoluautora textu a grafika Jana Šrámka, připravilo Nakladatelství Paseka ve spolupráci s Fakultou výtvarného umění Vysokého učení technického v Brně.

O autorech

Pavel Ryška (1974) je vizuální umělec, vysokoškolský pedagog a archivář. Absolvoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně a doktorský program v Centru audiovizuálních studií pražské FAMU. V současnosti přednáší dějiny komiksu, animovaného filmu a užité grafiky. Výsledky průzkumů československé výtvarné kultury padesátých let publikuje na webových stránkách padesatky.info.

Jan Šrámek (1983) je vizuální umělec, ilustrátor a grafik, člen studia Anymade. Absolvoval Fakultu výtvarných umění VUT v Brně, kde v současné době působí jako asistent v ateliéru video. Pod jménem VJ Kolouch se účastní mnoha domácích a zahraničních festivalů. Experimentuje s animovaným filmem a vektorovou grafikou. V roce 2014 se podílel na prezentaci československého pavilonu na Bienále architektury v Benátkách.

Datum vydání: 15.11.2016

Formát: 160 x 230

Počet stran: 160

Cena 349 Kč

Papež a Mussolini

Papež a Mussolini

Autor: David I. Kertzer

Tajemství papeže Pia XI. a vzestup fašismu v Evropě

Autor David I. Kertzer.

Kniha získala Pulitzerovu cenu.

Papež a Mussolini vypráví strhující příběh dvou mužů, kteří se dostali k moci v roce 1922 a společně změnili běh dějin 20. století. V mnoha ohledech nemohli být rozdílnější. První byl učený, řádný a zbožný, většinu dospělého života trávil pročítáním starých rukopisů.
Toužil po středověkých časech, kdy o církevních pravdách nikdo nepochyboval. Druhý byl násilnický surovec a antiklerikální štváč. I přesto měli Pius XI. a italský Duce mnoho společného: Ani jeden nevěřil v demokracii, oba z duše nenáviděli komunismus a byli výbušné povahy. Oba byli tím druhým rozčarovaní, přesto se děsili, co by nastalo, kdyby jejich spojenectví zaniklo. Potřebovali totiž jeden druhého k tomu, aby si udrželi moc a dosáhli svých politických cílů.

Autor v knize přináší překvapivé důkazy o tom, že Pius XI. hrál klíčovou roli v upevnění Mussoliniho moci. Výměnou za podporu Vatikánu navrátil Duce církvi mnoho privilegií, o které přišla. A tak církev nejenže neprotestovala proti tomu, že se s Židy zachází jako s občany druhé kategorie, naopak režimu poskytla nejpádnější možné argumenty, proč proti nim přijmout přísná opatření.

Rozhodnutí autora napsat tuto knihu se zrodilo v roce 2002, poté co Jan Pavel II. schválil otevření archivů týkajících se pontifikátu Pia XI. Roku 2003 byly badatelům zpřístupněny materiály o stycích Vatikánu s Německem a o tři roky později následovalo všeobecné zveřejnění vatikánských archivů. Během sedmileté archivní rešerše nashromáždil Kertzer digitální kopie pětadvaceti tisíc stran dokumentů, jež se v archivech nacházejí. Rovněž pročetl tisíce stran publikované italské, francouzské, britské, americké a německé diplomatické korespondence, včetně deníků a memoárů. Čerpal rovněž z archivu Mussoliniho špionů ve Vatikánu.

Vychází 1. 3. 2017, EAN: 9788075651020
pevná vazba s přebalem, 536 stran, běžná cena: 488 Kč
Originální název: The Pope and Mussolini: The Secret History of Pius XI and the Rise of Fascism in Europe
Přeložila: Radka Knotková
Ukázka:

?Fascinující a tragický příběh.?
                                                                                                                      The New Yorker

Poklady malíře Gustava Kruma

Poklady malíře Gustava Kruma

Autor: GK

Výstava v Libeňském zámečku

Městská část Praha 8 vás srdečně zve na výstavu Poklady malíře Gustava Kruma, imaginace dobrodružství.

Kdy: od 7. března do 5. května 2017
Kde: Libeňský zámek, Zenklova 1/35, Praha 8

Otevřeno:
po a st: 8.00?18.00 hod.
út a čt: 8.00?15.30 hod.
pá: 8.00?15.00 hod.
so, ne a svátky: zavřeno

Vstup zdarma.

Gustav Krum (23. května 1924, Jihlava ? 21. března 2011) byl český malíř a ilustrátor dobrodružných knih. Proslul zejména svými ilustracemi (především ke knihám Karla Maye) a obrázkovými seriály (dnes se pro tento žánr používá označení komiks), které vycházely na pokračování v různých časopisech.

Narodil se v Jihlavě. V letech 1949 až 1954 studoval na Akademii výtvarných umění (AVU) v Praze a na grafické speciálce u profesorů Vladimíra Pukla a Miloslava Holého. Patřil mezi absolutní špičku českých ilustrátorů a rozsah jeho díla je obrovský. Ilustroval téměř sto knih - od antických témat a dobrodružných příběhů až po české dějiny a archeologické knihy.

Poslední měsíce svého života strávil Gustav Krum v Jihlavě, kde mu v roce 2000 bylo uděleno čestné občanství.

Literatura:

• František Holešovský: Čeští ilustrátoři v současné knize pro děti a mládež, Albatros, Praha 1989,
  • Gustav Krum : Ilustrace-kresba-grafika, katalog výstavy, Jihlava 1979,
  • Vladimír Prokop: Gustav Krum, Toužimský a Moravec, Praha 2009.

Generál Laudon

Generál Laudon

Autor: Pavel Bělina, Jiří Kaše

300 let od narození generála Laudona. Slavný vojevůdce a pán na Bečvárach.

Autoři Pavel Bělina, Jiří Kaše

Ačkoli si s Laudonovým jménem spojujeme už jen známou písničku, jeho dobrodružný příběh nabízí mnohá překvapení. Nová monografie Generál Laudon: Slavný vojevůdce a pán na Bečvárech od dvou uznávaných českých historiků zachycuje nejen význačnou osobnost a její život, nýbrž i její stopy v našich dějinách, místopisu a umění. 13. února 2017 uběhne přesně 300 let od Laudonova narození.

Generace po generaci přebírala písničku o jistém generálu Laudonovi, aniž by si připouštěla, že se jednalo o muže z masa a kostí, jehož věhlas překročil časovou hranici dané doby. Vždyť mu ještě za jeho života pruský král Bedřich, zvaný Veliký, nabídl u slavnostní tabule čestné místo po své pravici se slovy: ?Vás, generále, vidím raději po svém boku než proti sobě!?

Autoři Pavel Bělina a Jiří Kaše mimo jiné připomínají i další Laudonovu stopu - rozšířené zaklení Himl Laudón! ?Zdá se, že jinak nepříliš lekaví pruští vojáci vzývali plni strachu nebesa, kdykoli se nablízku objevil obávaný habsburský vojevůdce. Zmíněné zaklení ? nebo spíše zaklínání ? v 18. století dokonce vytlačilo dosud nejužívanější německou kletbu Teufel hinein! (vem to ďas!) a přežilo jako mnoho jiných věcí i rozpad rakousko-uherské monarchie,? píší v úvodu. ?Ještě počátkem třicátých let přinesl Pražský ilustrovaný zpravodaj tuto ukázku ?nezkroceného vojáckého humoru a nepřekonatelného vtipu? ? před řadou nováčků (zcela prvorepublikánských) stojí zupák (zcela nadčasový) a praví: Je nejvyšší čas, vy kluci ušatí, abyste se odrakouštili. Ode dneška nebudete klít Himl Laudón, ale Himl Syrový!?

Laudonovu dobu a osobnost přibližuje také černobílý obrazový doprovod a 32 stran barevné přílohy, ostatně druhá část knihy nese podtitul Laudonův bečvárský pobyt v kontextu výtvarné kultury. Laudon byl podle všeho člověkem mimořádně skromným, melancholikem v dobách relaxace, ale sangvinikem v časech činů ? zkrátka bez předpokladů ke kariéře dvořana či byrokrata. Na druhé straně jej nebylo možno řadit k dobrodruhům jako ?pandura? Trencka, pod jehož velením Laudon začínal svou vojenskou kariéru, ale životními osudy se leckterému světoběžníkovi vyrovnal.

Pocházel z chudé šlechtické rodiny z Pobaltí a již v patnácti letech vstoupil do ruské armády. Později se ucházel o důstojnické místo u pruského krále, avšak trvalé přijetí nalezl až v habsburské monarchii, jíž sloužil téměř celé půlstoletí. Náležel k vrstevníkům císařovny-královny Marie Terezie a krátce přežil i jejího syna Josefa II. Laudon se dokázal během pouhých tří let (1757?1759) propracovat z hodnosti majora na polního podmaršála. Stal se doslova štikou ve stojaté vodě poněkud zkostnatělé strategie a taktiky v době sedmileté války a s výjimkou jediného případu porážel obávaná pruská vojska. Terén českých zemí poznal z vlastní zkušenosti jako málokterý z tehdejších vojevůdců a uměl se na něm pohybovat nejen s mapou, ale i se šavlí v ruce.

Po skončení války se léčil v Karlových Varech, v letech 1769?1776 působil jako velící generál na Moravě a ve stejné době spravoval své panství Bečváry, kde dal přestavět budovu zámku a vyzdobit ji předními umělci. Ještě v pokročilém věku se stal ?postrachem půlměsíce?, když velel císařsko-královské armádě, která v roce 1789 osvobodila Bělehrad z rukou Turků. České země, kde dobyl tolika skvělých úspěchů, vstoupily do Laudonova životního osudu naposledy v roce 1790, neboť zde v Novém Jičíně 14. července ukončil svoji životní pouť.

Pavel Bělina (nar. 1948 v Trutnově) absolvoval Filosofickou fakultu Univerzity Karlovy a působil v několika vědeckých a pedagogických institucích. Naposledy pracoval v nakladatelství Paseka jako odborný redaktor historických knih a především řídil vydávání mnohasvazkového díla Velké dějiny zemí Koruny české, jehož je také spoluautorem. Zabývá se historickou rolí habsburské monarchie a zvláště českých zemí v době raného novověku, stejně jako mezi národními vztahy v 17. až 19. století a vybranými problémy vojenských a válečných dějin. Má na kontě řadu učebních textů, monografií a desítky příspěvků v odborných příručkách i vědeckých sbornících a časopisech.

Jiří Kaše (nar. 1946 v Josefově) po absolvování studia dějin umění na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze pracoval od roku 1972 v Pražském středisku státní památkové péče. Zde mimo jiné odborně dokumentoval skulptury Matyáše Bernarda Brauna v kostele sv. Klimenta na pražském Starém Městě, z nichž připravil vůbec první samostatnou výstavu tohoto umělce, jehož dílu se dlouhodobě věnuje. Následně působil v Národní galerii v Praze a v letech 1984 až 1991 ve Státních restaurátorských ateliérech Praha. V této době vedl kromě jiného rozsáhlou akci restaurování kamene orloje a pod věží Staroměstské radnice v Praze, byl také vědeckým tajemníkem odborné komise pro dokumentaci, průzkum a restaurování románské ostatkové skříně sv. Maura. V souvislosti se záchranou nástěnných maleb Josefa Váchala v litomyšlském Portmoneu stál roku 1993 u zrodu restaurátorské školy v Litomyšli, která dnes funguje jako Fakulta restaurování Univerzity Pardubice a kde až do současnosti působí na katedře humanitních věd. Je spoluautorem šesti svazků Velkých dějin zemí Koruny české. Hlavní osou jeho zájmu je evropská výtvarná kultura 17. až 19. století a teoretické i praktické aspekty restaurování a památkové péče.

328 stran + 32 stran barevných příloh, vázaná, 398 korun

ISBN: 978-80-7432-687-5

Walki Samurajów

Walki Samurajów

Autor: Wojciech Zabłocki

Soubojové scény na pozadí japonských tisků.

Wojciech Zabłocki otevřel v pondělí 23. ledna 2017 ve varšavském Muzeu sportu a turistiky výstavu padesáti svých akvarelů s námětem soubojů na pozadí japonských tisků. K výstavě byla vydána monografie těchto akvarelů pod názvem Walki Samurajów (Boje samurajů).

Autor (nar. 1930) je známým polským architektem, malířem a především vynikajícím šermířem, účastnil se celkem čtyř olympiád. Je dlouiholetým spolupracovníkem muzea, kde jsou také uloženy všechny jeho olympijské medaile.

Akvarelové malbě se věnuje zejména v posledních letech. V sérii napodobenin obrazů slavných světových malířů umisťoval postavy duelantů a vytvářel tak kouzelné scénky na pozadí důvěrně známých maleb.

Vystavené obrazy vycházejí z japonského stylu ukijoe. Japonské malby a dřevořezy tohoto stylu byly typické pro 17. až 19. století a byly dílem renomovaných umělců jako byli Hirošige, Hokusaj, Kunijoši, Kunisada, Jošitora a další. Ti všichni se stali pro Zabłockiho inspirací.

Zabłocki téměř nepostřehnutelně včleňuje do těchto klasických děl, ať už je to krajina, urbanistická scéna, anebo prostranství před hospodou, řadu vynalézavých figur válečníků, kteří zápolí šavlemi, katanami, kopími a občas i okovanými holemi. Vedle japonských feudálních rytířů - samurajů - tu najdeme i roniny, evropské barokní kavalíry, ale třeba i důstojníka amerického námořnictva, tak jak se objevil v Japonsku na konci 19. století.

Autor rovněž vystavil v podobném stylu namalované cuby - záštity japonských mečů - jejichž reprodukce jsou rovněž zobrazeny v knize

Knihu vydalo u příležitosti výstavy varšavské Muzeum sportu a turistiky v roce 2016

Formát A4, 112 stran, cena neuvedena.

Toruň

Toruň

Autor: Michal Šurgot

Napoleonská dobývání

Kniha ukazující na příkladu opevněného města (pevnosti), jak probíhalo dobývání během napoleonských válek. Je rozdělena na několik částí: samotné dobývání v roce 1813, uniformy bavorských jednotek, ruské ženijní jednotky, profily osobností a pevnostní slovníček. Bonusem je první kapitola z připravovaných pamětí husarského důstojníka Dupuye.

Maloobchodní cena 180 Kč. K dostání u obvyklých distributorů, u Kosmase v elektronické podobě.

Žánr:
Literatura naučnáHistorie
Vydáno, autor: 2015Michal Šurgot
Počet stran: 120
Vazba knihy: brožovaná
Náklad: 50 ks
ISBN: 978-80-260-8773-1

STEJNOKROJE VOJÁKŮ SLOUŽÍCÍCH V HABSBURSKÉ ARMÁDĚ

Autor: Gustav Bezděchovský

Reprezentativní publikace o uniformách vojáků habsburské armády 1618-1918

Tak jako mají svou historii všechny věci, které nás v životě obklopují, tak i oděv vojáků má svůj vlastní historický vývoj. Dnes už je naprostou samozřejmostí, že příslušníci ozbrojených složek (armáda, policie) jsou oblečeni ve stejnokrojích, které určují jejich zařazení a díky nimž jsou zkrátka nepřehlédnutelní a nezaměnitelní, a to i v případě, že se některé součásti jejich oděvu objevují i v civilní módě. Ale nebylo tomu tak vždycky.

Než byly v druhé polovině 17. století založeny stálé armády, byli vojáci oblečeni v civilním oděvu a odlišovali se od běžného obyvatelstva pouze svou výzbrojí. Ve stálé armádě patřilo k povinnostem majitelů pluků zajistit plné vybavení vojáků, včetně oblečení. Z praktických, ale i finančních důvodů objednávali součásti oblečení u stejného výrobce či překupníka ? šlo v podstatě o civilní oděv, vojáci byli ve stejném oblečení a tato skutečnost se dá spojovat s ?počátky stejnokroje?.

Postupem let se to začalo líbit a vyhovovat z různých důvodů a majitelé pluků popustili uzdu své fantazii, která částečně čerpala z francouzské módy. Jak se během let měnila civilní móda, tak se měnila i móda vojenského stejnokroje. V habsburské armádě se začala postupně preferovat základní barva světlé šedi, která se i díky novým výrobním technologiím měnila v přírodní bělobu. Bílé uniformy se udržely v habsburské armádě až do roku 1867, kdy byly po prusko-rakouské válce 1866 zrušeny v důsledku výkonnějších zbraní a měnící se taktiky boje.

I když se barevnost vojenských stejnokrojů pomalu vytrácela, tak svou oblibu neztrácela a líbí se dodnes. V současné době existují v České republice desítky historických spolků a klubů, které při veřejných akcích vystupují v historických kostýmech a vojenských stejnokrojích. Jde samozřejmě o zdařilé repliky (kopie), jejichž výrobě se věnují různé firmy. Mezi nejvýraznější patří česká firma Textiler, jejíž výrobky lze spatřit ve filmech, v divadlech, ale i na muzejních výstavách s historickou tématikou, což svědčí o slušné úrovni zpracování.

Na téma vojenských stejnokrojů rakouské armády bylo vydáno již mnohé, ale ne zase tolik, uvědomíme-li si, jak významnou roli sehrála tato mnohonárodnostní říše v tehdejší Evropě. Země Koruny České byly dosti podstatnou hospodářskou a vojenskou částí této rozsáhlé říše. Během celé její historie sloužili v radách jejich armád desetitisíce mužů ze země Koruny České. V této publikaci umožňujeme nahlédnout na vývoj stejnokroje a uniforem, předkládáme výběr některých z nich s důrazem na jejich tvar a podobu i v detailu. Pro odbornou i širší veřejnost, zajímající se o historii, může publikace sloužit jako zajímavý a doplňující obrazový materiál. Publikace obsahuje více než 400 velkých plnokrevných figur napříč období 300 let.

1. Neklidná doba 1618-1690
  2. Doba Evžena Savojského 1690-1736
  3. Slezské války 1740-1763
  4. Války s Francií 1792-1815
  5. Intermezzo starého maršála 1848-1849
  6. Poslední války rakouské říše 1859,1864,1866
  7. Bosna a Hercegovina 1878
  8. Velká válka 1914-1918

Publikace má cca 200 stran, cca 400 kreseb a technických nákresů, s česko-anglickými texty.

Vydává Denisa Ticha, firma Textiler, zatím neuvedeno do distribuce, ke koupi pouze u vydavatelky:

Formát: A4

Rok vydání: 2016

ISBN: 978-80-7225-429-3

Prodejní cena je 1950 vč. DPH 10% + 70 doprava + 30 dobírka

Čtenáři, kteří objednají první díl, budou kontaktování při prodeji druhého dílu a dostanou automaticky slevu! Připravujeme na konec roku 2017.

Encyklopedie válčení

Encyklopedie válčení

Autor: kolektiv autorů

Nová encyklopedie válek

Nájezdy, invaze a obléhání, zákopové bitvy, námořní střety a letecké souboje, občanské války, války o následnictví a války za nezávislost, partyzánské války, obchodní války nebo svaté války ? války v průběhu věků vznikaly nejrůznějším způsobem a z nejrůznějších důvodů.

Encyklopedie válčení se snaží shrnout dějiny lidských bojů do jednoho objemného svazku a představuje čtenáři více než 5 000 hesel ? seřazených chronologicky ? popisujících jednotlivé války, bitvy, tažení, povstání a protiútoky.

Encyklopedie zahrnuje nesmírné množství ozbrojených střetů: od starověkých bitev přes pád Římské říše, nájezdy Hunů, Mongolů, Vikingů, křížové výpravy, koloniální konflikty a světové války až po současný Irák, Afghánistán, Arabské jaro a dnešní válku v Sýrii.

Kniha nabízí stručná odborná shrnutí jednotlivých střetů, která doplňuje 600 barevných map zachycujících průběhy významných bitev, obléhání a tažení, a celek se skládá do působivého kompendia pokrývajícího 4 500 let válčení.

?Každý věk má svůj způsob války? ? von Clausewitz, O válce

Vydalo nakladatelství Universum

Počet stran: 992

Jazyk: čeština

Rozměry: 19,5 x 24 cm

Rok vydání: 2016 (1. vydání)

ISBN: 978-80-242-5122-6

Uprchlíci a zachránci

Uprchlíci a zachránci

Autor: Luboš Kreč

Velké příběhy českých emigrantů

Všichni tři byli svého času běženci bez domova. Dostali ale šanci, chopili se jí, tvrdě pracovali, dokázali se prosadit - a pak se rozhodli pomáhat v zemi, kde se narodili, ale odkud utekli, aby mohli žít svobodně. Milena Grenfell-Bainesová opustila Československo jako dítě v transportu Nicholase Wintona a od revoluce nejenže soustavně připomíná jeho odkaz, ale také přispěla k záchraně továrny na remosky. Paul Rausnitz prchal z Československa dokonce dvakrát - nejprve před nacisty, pak před komunisty. V USA vydělal s rodinou dost na to, aby si po roce 1989 koupil přerovskou Meoptu a vytvořil z ní předního výrobce dalekohledů na světě. Bohuslav Horáček zase investoval do turistického ruchu a z milionů, které mu jeho hotely na Kanárských ostrovech vynesly, podporoval v Česku talentované vědce a rekonstrukce památek. V době vyhrocených nálad je kniha předního českého novináře aktuální ještě v jiném ohledu. Na příkladu tří výjimečných a inspirativních osudů ukazuje, že je vždy dobré zůstat nad věcí, neuzavírat se a všímat si možných nebezpečí stejně jako příležitostí.

Luboš Kreč (1980) vystudoval češtinu na Filozofické fakultě Ostravské univerzity, učitelem se ale nikdy nestal. Už na vysoké škole si začal vydělávat novinařinou ? nejprve jako hudební publicista, později jako reportér v celostátních médiích. Prošel zpravodajským serverem iDNES.cz, časopisem Týden a od roku 2008 působí v Hospodářských novinách, kde se věnuje politice a ekonomickým tématům. S rodinou žije v Kladně.

?Hrdinové knížky mého kolegy Luboše Kreče se po listopadu 1989 vrátili domů, aby už ve zralém věku zanechali ve ?staré? zemi stopu, na kterou se hned tak nezapomene. A je zjevné, že se jim to přes všechny komplikace povedlo. Možná i proto, že už nemuseli nikomu nic dokazovat.? ? Z předmluvy Jindřicha Šídla

Datum vydání: 20. 10. 2016

Formát: 130 x 200

Počet stran: 272

ISBN: 978-80-7432-740-7

Kavalerie

Kavalerie

Autor: L. E. Nolan

Historie a taktika jezdectva

Kavalerie se už od starověku stala důležitým faktorem určujícím, kudy se dějiny lidstva budou ubírat, a milovníci koní dodnes těží z jezdeckých zkušeností a umění získaném především z vojenského jezdectví. Dávno zapomenutá kniha od hu­sar­ského kapitána L.E. Nolana, který sám předčasně zemřel v bitvě u Balaklavy roku 1854, je poctivým dílem mapujícím veškeré aspekty využití koní ve vojenství tak, jak je viděl i zažil ve své době. Zavede nás do historie kavalerie, podstaty jejího fungování, průběhu mnoha bitev, strategie. Samozřejmě nechybí kapitoly týkající se způsobu výcviku koní. Na posledních stranách jsou kresby sedel a udidel. Kniha psaná očima současníka a aktivního příslušníka kavalerie má svou nepopiratelnou hodnotu jako součást kulturního dědictví. Již ve své době se dočkala třech vydání ? naposledy v Londýně roku 1860.

Historie, taktika i sporné otázky týkající se éry válek vedených ze hřbetu koně a mnoho praktických rad činily před 150 lety z této knihy důležitý zdroj informací pro důstojníky kavalerie. Dnes je pro milovníky historie, koní a vojenství studnicí nesmírně zajímavých faktů z četných bitev, ze života skutečných válečných koní, husarů, dragounů, jízdních myslivců atd. Styl vyprávění odpovídá době, kdy byla napsaná, i poněkud svérázné osobnosti autora.

Kapitán Louis Edward Nolan byl vynikajícím jezdcem, vysoce vzdělaným důstojníkem ovládajícím pět jazyků a odborníkem na vojenskou taktiku. Přestože od svých 14 let sloužil v kavalerii, poprvé se ocitl ve skutečné bitvě až ve svých 36 letech u Balaklavy, kde se stal úplně první obětí tehdejší kontroverzní tragédie lehké jízdy. Napsal několik knih a vytvořil nový typ sedla pro britskou kavalerii.

Vydalo nakladatelství Arcaro

Počet stran: 288

Jazyk: čeština