Meč a člověk

Meč a člověk

Autor: Kolektiv

Vybrané kapitoly k dějinám mečů a lidí

Kdy se v tuzemsku meč poprvé objevuje? S jakým sociálním prostředím je meč spojen? Jaká je symbolická role meče v různých dějinných epochách? Lišilo se postavení meče ve střední Evropě od mečů v Japonsku? Na tyto i mnohé další otázky se pokouší odpovědět kniha s bohatým obrazovým materiálem, která vyšla u příležitosti konání interdisciplinární konference nazvané „Meč a člověk“. Konference proběhla v roce 2022 v prostorách Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a jejím pořadatelem byl tamní Archeologický ústav.

• Rok vydání:
    2023
  • Vazba:
    brožovaná (V4)
  • Počet stran:
    160 stran
  • Vydání:
    1.
  • ISBN:
    ISBN 978-80-7694-026-0

Za svobodnou Paříž

Za svobodnou Paříž

Autor: Martin Dugard

Obsazení, odboj, osvobození 1940-1944

Strhující vyprávění o hrdinství, touze po svobodě a obětování se za správnou věc během bojů o Paříž za druhé světové války.

Květen roku 1940. Hitlerova vojska vtrhla do Francie a svět byl znovu ohromen drzou, zničující bleskovou válkou, jež vyvrcholila dobytím Paříže. Napadená země se během několika týdnů zhroutila a její metropole, ono „město světel“ zaslíbené intelektuálům a umělcům, ctěné pro svou atmosféru bezstarostnosti a svobodomyslnosti, se ocitlo pod nacistickou nadvládou.

Okupanti rozpoutali teror, proti němuž se začal formovat vlastenecký odpor. Nacistům padlo za oběť více než sto dvacet tisíc Pařížanů, bezpočet dalších prošel věznicemi gestapa a skončil v koncentračních táborech. Čím déle nepřítel držel město ve svých spárech, tím větší hrozba na jeho obyvatele doléhala. Zbývala jim jediná naděje: invaze do Normandie, mnoho měsíců intenzivně připravovaná Brity a Američany.

Byly to ale především jedny z největších postav této válečné doby, které měly osud francouzské metropole od počátku v rukou. Winston Churchill, Franklin D. Roosevelt, George S. Patton a Charles de Gaulle, řídící odboj z londýnského exilu, svými rozhodnutími rýsovali kontury dramatu, rozehraného mezi květnem 1940 a srpnem 1944.
Beletristicky laděný text doplňují situační mapky bojišť a fotografická příloha.

„Mezi přežitím a vítězstvím je ještě dlouhá cesta.“
Winston Churchill

Datum vydání: 31. ledna 2024
ISBN: 978-80-7689-054-1 / EAN: 9788076890541
pevná vazba s přebalem / 408 stran / doporučená cena: 498 Kč
Originální název: Taking Paris: The Epic Battle for the City of Lights
Přeložil: Martin Nový
Goodreads:
Databáze knih:

***

Martin Dugard (*1961) je americký autor a spoluautor řady knih, většinově zaměřených na historické události a postavy z různých epoch. Jeho díla mnohokrát obsadila první místo v seznamech nejprodávanějších titulů sestavovaných deníkem The New York Times, některá se dočkala i televizního zpracování. Je rovněž podepsán pod scénářem k celovečernímu filmu, přispívá do časopisů, vede vlastní blog a působí jako trenér vytrvalostního běhu.

***

„Kniha Za svobodnou Paříž se čte jako filmový scénář, který vás rychle vtáhne do děje. Jako byste se sami ocitli na Elysejských polích a spolu s Pařížany osvobozovali jejich město od nacistů.“
Andrew Roberts, autor knihy Churchill: Předurčen osudem

„Martin Dugard předkládá čtenářům napínavý příběh osvobození Paříže, v němž plasticky ožívají významné osobnosti druhé světové války. Kniha plná objevných informací je svižným vyprávěním o nasazení obrovských lidských a materiálních zdrojů s jediným cílem: vyhnání okupantů z francouzské metropole. I přes tisíce již publikovaných stran na válečné téma se autorovi podařilo představit boj Francouzů v dosud nevylíčené podobě. Hrdinů je mnoho a Dugardův mistrovský počin jim všem vzdává náležitý hold.“
Brian M. Sobel, autor knihy The Fighting Pattons

„Vynikající práce.“
The Washington Post

„Dugardova kniha staví pomník Paříži za druhé světové války, tak jako jej postavil Londýnu Erik Larson ve svém Churchillově portrétu válečného premiéra. Historická skutečnost v přitažlivém hávu beletrie.“
James Patterson, spisovatel a scenárista

Čínská hra o dvou tazích

Čínská hra o dvou tazích

Autor: František Novotný

Kniha volně navazuje na román Křižník Thor

Autor se nikterak netají snahou čtenáře provokovat – u těch, co se obávají o budoucnost Evropy, vyvolat pocit sounáležitosti, ostatní pak popudit. Příběh se odehrává v nepříliš vzdálené budoucnosti druhé poloviny 21. století, kdy Evropu, rozvrácenou a oslabenou mnohaletou, nicméně neúspěšnou snahou o klimatickou záchranu planety, okupuje čínská armáda pod záminkou humanitární mise.

V úvodní povídce můžete sledovat komunitu hašteřivých seniorů, kteří před čínským Velkým bratrem uprchli do brdských lesů, aby v karavanové kolonii urvali ze života, co se ještě dá. Jenže všechno není takové, jak na první pohled vypadá, ne všichni senioři jsou lidé, ne všichni chtějí v klidu dožít co nejdále od „Číňáků“, neboť i zde probíhá jedna z úrovní čínské hry.

Navazující román se odehrává asi o deset let později. Ani v něm není vše takové, jak se na první pohled zdá. Pátrá poručík pražské kriminálky Filip Frýdl po sériovém vrahovi, nebo je sám vyšetřován? Není vlastně jen hracím kamenem ve vyšší úrovni čínské hry? Je plavba proti proudu Vltavy na jih Čech, kde lidé radši žijí v Zóně, na území zasaženém radioaktivním spadem po výbuchu temelínské jaderné elektrárny, a riskují následky nemoci z ozáření a život ve zmutované přírodě, než aby se podvolili čínskému pořádku, pouze útěkem před pronásledováním?

Na všechny otázky odpovídá autor až v samém závěru své dystopie, kde se ukáže, že ani cíl cesty není skutečným cílem, avšak bránou k překvapivé a mnohem delší cestě.

Autor František Novotný (1944) začal psát v roce 1983 a o dva roky později se poprvé stal laureátem Ceny Karla Čapka za epos Legenda o Madoně z Vrakoviště. V roce 1991 získal Cenu Karla Čapka podruhé za novelu Ramax, později pak několik Cen Akademie science fiction, fantasy a hororu, převážně za trilogii Valhala.

Rozsah 320 stran

Pevná vazba, formát A5

Ilustrace a potah Jiří Světinský

Vychází 9. února 2024

Maloobchodní cena 330 Kč

ISBN 978-80-87057-52-0

Výhradní distribuce Seqoy s.r.o.

Rozhovor s autorem je ZDE.

Husité na Žížkově

Husité na Žížkově

Autor: Petr Čornej

Pomíjivá paměť pražské periferie

Nová kniha Petra Čorneje líčí proměny Žižkova. Nabízí trochu nostalgie i bohatý obrazový doprovod.

Čonejovy monografie Jan Žižka se prodaly desítky tisíc kusů a získal za ni cenu Magnesia Litera Kniha roku. Nyní Petr Čornej podává historii Žižkova s charakteristickou vypravěčskou brilancí jednoho z opravdových literátů mezi historiky.

Kniha Husité na Žižkově vychází u nakladatelství Paseka.

„Povídání o husitech na Žižkově píšu jako tečku za svým dětstvím, mládím i za končící kulturní epochou,“ říká Petr Čornej. V knize cítíme trochu nostalgie po zanikajícím duchu místa a mizející atmosféře seifertovských „všech krás“, jež stále více podléhají technokratickým vizím. Husité na Žižkově však nejsou memoárem, nýbrž knihou historickou, ve které Čornej líčí příběh kulturních, sociálních, stavebních, politických i ideologických proměn čtvrti. Knihu doprovází desítky obrázků: historické snímky, ilustrace, mapy či nové fotografie, které vznikly ve spolupráci s ČTK a zachycují dnešní podobu ulic či detaily fasád. „U vědomí nezadržitelně uplývajícího času se toulám Žižkovem několikrát týdně. Stávám se přitom zajatcem seifertovsky nostalgických i melancholických vzpomínek na zmizelý a odcházející svět,“ přibližuje Čornej. „Vždyť jsem na Žižkově prožil první léta života a moje rodina i mí příbuzní zde strávili více než čtyři desetiletí, od počátku protektorátu až do podzimu 1983. Ještě v polovině sedmdesátých let jsem tady byl kratší čas hlášen k trvalému pobytu. Zatímco můj bratr svéráznou čtvrť zanedlouho opustil, já se k ní v červenci 1985 na několik set metrů přiblížil. Bydlím pod malešickým svahem Třebešína a na Jarově, na Vackově, na Spojovací či v Izraelské ulici u židovského hřbitova jsem pěšky za pár minut. Kruh se uzavírá,“ říká historik.
Nápad vztyčit na Vítkově Žižkovu jezdeckou sochu dostal stavitel Karel Hartig roku 1862 a krátce nato vzniká v jeho pracovně regulační plán budoucího Žižkova. Vychází z vlasteneckého konceptu čtvrtě jako místa historické paměti s názvy ulic a prostranství odkazujícími na husitství. Obdiv k husitům byl vlastní také první republice a domnělá sociální pokrokovost tohoto pozdně středověkého hnutí se hodila komunistickému režimu, který z něj učinil ideologický nástroj. Politická pnutí se propisovala do mapy Žižkova novými názvy, zatímco se obraz lokality v obecném povědomí měnil: husitská tradice ztrácela na naléhavosti a čím dál tím silnější se stávala legenda „rudého“ Žižkova, kterou české společnosti vnutili komunisté.

Petr Čornej (1951) je významný český historik, jenž se zaměřuje na dějiny pozdního středověku, zejména na husitství, dějiny historiografie a výzkum dějinné paměti. Jeho vědecká a pedagogická dráha je spjata s Ústavem pro českou a světovou literaturu AV ČR, Filozofickou a Pedagogickou fakultou UK, Literární akademií i se současnou Akademií věd ČR. Za monografii Jan Žižka: Život a doba husitského válečníka získal ocenění Magnesia Litera Kniha roku 2020.

416 stran, pevná vazba

ISBN 978-80-7637-412-6

Cena 599 korun

Třicetiletá válka

Třicetiletá válka

Autor: Jan Kilián

Stručná historie

V bolestech se rodil svět, který předjímal naši dobu. Další ze Stručných historií vypráví příběh, který shodou okolností začíná i končí v Čechách. Dvě události – pražská defenestrace roku 1618 a švédské drancování v Praze o třicet let později – ale nerámují období vytrvalých bojů na evropském kontinentu, jak by se snad mohlo zdát. Mapa třicetileté války připomíná spíš les, v němž oheň doutná v kořenech a čas od času pronikne na povrch.

Válka sice zahrnuje vítězství i prohry velkých postav jako Albrecht z Valdštejna, Gustav II. Adolf či kardinál Richelieu, v pozadí se ale střetává nastupující stavovství s monarchistickým principem i protestanství s katolicismem. Knížka líčí také každodenní realitu Evropanů i obyčejných vojáků nebo vývoj vojenských technologií.

Autor Jan Kilián (1976) vystudoval univerzity v Liberci a v Praze a roku 2014 se habilitoval v Hradci Králové. Vyučuje především české dějiny raného novověku na univerzitách v Plzni a v Hradci Králové. Zabývá se sociokulturní problematikou období třicetileté války a dějinami českých měst v 17. století. Je autorem nebo spoluautorem tří desítek knižních publikací a přibližně jedné stovky odborných článků, které publikuje doma i v zahraničí. V Pasece vydal knihu Měšťan a šelma. S vojskem ve městě za třicetileté války (2022).

Vydalo nakladatelství Pasek

280 stran

Pevná vazba, 130 x 200 mm

ISBN 978-80-7637-403-4

Cena 279 Kč

Napoleon Bonaparte

Napoleon Bonaparte

Autor: Jakub Samek

S předmluvou Jiřího Kovaříka

Napoleon Bonaparte. Vstupuje do světových dějin současně s vypuknutím francouzské revoluce, které slouží, kterou ovládne a kterou ukončí, aby se korunoval císařem a vedl dobyvačné války… nebo ne? V každém případě patří mezi velké postavy dějin a zaslouží si, abychom mu věnovali pozornost. Ostatně, má-li dodnes své „nepřátele“, je i v jejich zájmu jej studovat, poznávat a svým způsobem i oceňovat jeho kvality, protože lesk vítězství se na prvním místě měří velikostí poraženého protivníka. Předkládaná kniha je souborem vybraných textů publikovaných na webech Security Magazínu a Projektu Austerlitz v posledních letech. Jejich společným jmenovatelem jsou životní osudy Napoleona a jeho současníků především z hlediska dobového vojenství, protože přese vše byl Napoleon na prvním místě vojákem a vojevůdcem.

Vydalo nakladatelství Akcent 2023

Autor Jakub Samek

Pevná vazba, 304 stran

ISBN: 978-80-7497-481-6

EAN: 9788074974816

Cena 399

ŘÁDY A VYZNAMENÁNÍ HABSBURSKÝCH MONARCHIÍ

Autor: Ivo Koláčný

Druhé přepracované a rozšířené vydání

Od vydání knihy Řády a vyznamenání habsburské monarchie uplynulo téměř 20 let. Za tu dobu byla faleristika onoho období rozšířena o nové poznatky i nálezy. Některé omyly a chyby, jichž se první vydání díla nevyvarovalo, byly napraveny a uvedeny na pravou míru.

Na výzvy řady přátel-faleristů, pro které je první vydání knihy již nedostupné, rozhodl se autor spolu s nakladatelstvím Elka Press přistoupit k její aktualizaci a rozšíření – o zajímavou u nás málo známou faleristiku čtyř zaniklých habsburských monarchií na území dnešní Itálie velkovévodství Toskána a vévodství Modena, Parma a Lucca.

Stranou zájmu nezůstal ani současný legitimní akt potomků našeho císaře blahoslaveného Karla I. Rakouského – arcivévodů Otty a Karla Habsburských, založit na podporu a šíření císařovy ušlechtilé myšlenky jednotné křesťanské mírové Evropy dvě, do této knihy rovněž zahrnuté exklusivní dekorace.

Původní dílo českého autora přináší v druhém a rozšířeném vydání dosud nejúplnější publikovaný přehled dekorací zavedených na území habsburských monarchií, avšak historicky jde text ještě hlouběji, do středověku. Postihuje také vývoj řádových společenstev v zemích Koruny české, jsou zde rovněž publikovány dosud rozptýlené údaje o členech některých řádů či nositelích vzácných vyznamenání. Stovky barevných fotografií, které knihu doprovázejí, jsou původní a ilustrační aparát je doplněn řadou dobových rytin, fotografií a obrazů. Dárkový charakter publikace podtrhují čtyřjazyčné souhrny jednotlivých kapitol.

Autor, RNDr. Ivo Koláčný (1945) je povoláním biolog, jako sběratel a znalec se věnuje heraldice a faleristice.

Vydal Leonid Křížek, nakladatelství Elka Press

Rozsah 368 stran

Velký formát 240 x 304 mm

Barevné fotografie, tisk na křídě

Vyšlo 6. prosince 2023

Maloobchodní cena 1200 Kč

ISBN 978-80-87057-50-6

K DOSTÁNÍ U VŠECH DOBRÝCH KNIHKUPCŮ,

Státní převrat

Státní převrat

Autor: Edward N. Luttwak

Praktická příručka

Kniha vyšla poprvé v roce 1968 a způsobila senzaci, protože krok po kroku vysvětlovala čtenářům, jak svrhnout vládu. Autoritářské režimy celého světa začaly v reakci na šíření knihy uvádět v chod preventivní opatření, která by zabránila popisovaným strategiím státního převratu. V roce 2016 vydal autor druhou, přepracovanou verzi, aktualizovanou pro 21. století. Uvažuje v ní například o zranitelnosti i těch nejstabilnějších demokracií západního střihu v období delší ekonomické krize.

V uplynulém půlstoletí se svět sice dramaticky změnil, ale podstata státního převratu zůstala stejná. Luttwak čtenáře provází jeho fázemi, od plánování až po popřevratové přísliby pokroku a stability. Masová podpora obyvatel není podmínkou, stačí pasivní přijetí. Proto musí být převrat pokud možno nenásilný. V dokonalém provedení je rychlý a neteče při něm žádná krev. Krvavé převraty nejsou skoro nikdy úspěšné, a úplně selžou, pokud se jejich následkem rozpoutá drastická občanská válka.

Kultovní kniha, jež se řadí mezi klasické učebnice politologie, analyzuje vojenské, sociální i kulturní podmínky, které pokusy o státní převrat umožňují. Zároveň přináší důležité úvahy a fakta o povaze a budování politické moci.

Pro české vydání autor napsal nové úvodní slovo, v němž vzpomíná na vpád okupačních vojsk v roce 1968, který v Praze na vlastní oči sledoval.

Autor Edward N. Luttwak (1942) se zabývá vojenskou strategií i taktikou a mezinárodními vztahy. Mnoho let působil jako bezpečností poradce ministerstva obrany, Národní bezpečnostní rady a armády Spojených států amerických. Tato jeho nejznámější kniha byla od prvního vydání přeložena do pětadvaceti jazyků.

Vydalo nakladatelství Maraton

Druhé vydání

Přeložil Martin Pokorný

Brožovaná vazba, 272 stran

Rozměry 14,5 × 20,5 cm

ISBN 978-80-907771-3-2

Cena 349 Kč

Malostranské humoresky

Malostranské humoresky

Autor: Karel Pecka

Kniha povídek o životě lidí v nerudovském koutě Prahy v osmdesátých letech.

Na Malou stranu se Karel Pecka přestěhoval z panelákového sídliště v roce 1979. Jako signatář Charty 77 čelil ze strany StB častým domovním prohlídkám, což byl hlavní důvod, proč začal psát pouze kratší texty. Tak vznikly Malostrnské humoresky. Veselé i vánější, vtipné nepovrchní příběhy, vyprávějící s humorem, nadsázkou, ale i pochopením o pestrosti života na Malé Straně 80. a 90. let. Humoreskami prochází plejáda rozmqanitých postav a postaviček, anonymních i slavných. Z té druhé skupiny zde potáváme třeba spisovatele Ludvíka Vaculíka, režiséra Miloše Formana při pražském natáčení velkofilmu Amadeus, nebo prezidenta Václava Havla v polistopadové povídce Spiknutí dobrodějů

Výtvarné stránky se ujal ilustrátor Jiří Slíva, který originálně a zároveň vkusně svým nezaměnitelným rukopisem toto jedinečné dílo obohatil.

Kniha kromě ůvodních tří sešitů z 80. let obsahuje rovněž čtyři povídky z období po Listopadu '89, které vyšly (již po smrti autora) samostatně v souboru Svůdnost černé barvy v roce 1998.

"Zvídavě jsem se uchýlil k Nerudovi, a když jsem nově četl jeho povídky, psané před sto lety, vyvstalo zřetelně, že zaznamenávám podobný vid, a jak velikým Mistrem on vůbec byl. Pokračoval jsem pokorně s tím, že když budou Múzy milostivé, mohlo by se mi snad podařit nastínit obraz Malé Strany po stoletém odstupu."

Karel Pecka

Druhé vydání

V roce 2023 vydal Daniel Pagáč

Ilustroval Jiří Slíva

ISBN 978-80-88342-34-2

Doporučená cena 490 Kč

Rozměry 155 x 215 mm

Pevná vazba, 408 stran

ODKAZ

ODKAZ

Autor: Barbara Masin

Pět přátel. 24 000 nepřátelských vojáků. Tajemství, které mohlo změnit průběh očekávané války.

Kniha ODKAZ byla jednou z inspirací scénáře filmu Bratři. Ten bude do kin uveden 26. 10. a je nominován na Oscara. U příležitosti premiéry VYDÁVÁME DOTISK tohoto úspěšného titulu (již čtvrté opravené a doplněné vydání).

K dostání u všech dobrých knihkupců. Výhradní distribuce firma KOSMAS s.r.o.

Synové generála Josefa Mašína, hrdiny druhého odboje popraveného nacisty, chtěli jít ve šlépějích svého otce – stát se vojáky svobodné Československé republiky. Komunistický puč v únoru 1948 zhatil jejich sny o svobodné vlasti a čestném povolání vojáka. Krátce po skončení druhé světové války vypukla válka studená; zdálo se, že třetí světová válka je na spadnutí. Prozatím však probíhala válka jiná – občanská válka, kterou proti obyvatelům vlastní země vedli českoslovenští komunisté. Pro ty, kteří s totalitním rudým režimem nesouhlasili, to byla válka vyhlazovací. Pro bratry Mašíny byla volba jasná – po vzoru svého otce zahájili spolu s několika přáteli odboj proti nepřátelům své vlasti. Jejich síly však byly ve srovnání s mocným nepřítelem žalostně slabé. Rozhodli se proto odejít na Západ, vstoupit do armády Spojených států a účastnit se v jejích řadách rozhodujícího střetnutí mezi svobodným světem a komunistickými utiskovateli. O vypuknutí třetí světové války nepochybovali – cožpak je o tom Hlas Ameriky a Rádio Svobodná Evropa téměř každodenně neujišťovaly?

K ilegálnímu odchodu na Západ zvolili trasu přes Východní Německo – v rozděleném Berlíně hodlali přejít do západního sektoru. Netušili, že se stanou štvanci, proti kterým nasadí vláda NDR tisíce příslušníků ozbrojených sil, včetně vojáků okupační sovětské armády. Z pěti přátel – Zbyňka Janaty, Václava Švédy, Milana Paumera, Ctirada Mašína a Josefa Mašína nakonec došli do cíle cesty jenom poslední tři.

Dcera Josefa Mašína líčí ve své knize nejenom příběh jejich odbojové skupiny, vrcholící dobrodružným probíjením se přes Východní Německo do Západního Berlína, ale také osudy rodiny Mašínů počínaje první světovou válkou přes okupaci až po padesátá léta.

Její kniha se od dosud vydaných publikací na stejné téma liší jednak šíří a komplexností záběru, za druhé dosud nezveřejněným faktem, že bratři přinesli na Západ zpravodajskou informaci o připravované vzpouře v československé armádě. A nejenom to – popisuje v historické literatuře dosud nezveřejněná fakta o službě trojice přátel v americké armádě, o jejich rozčarování z neochoty Západu vybojovat zápas o svobodu středoevropských a východoevropských států silou a končí úvahou o stavu české společnosti a jejím vztahu k třetímu odboji po převratu roku 1989.

Vzrušující příběh z pera kronikářky nejpovolanější, napsaný strhujícím stylem, dokazuje, že spor o odbojovou skupinu bratří Mašínů, který dodnes rozděluje českou společnost, je sporem o charakter národa.

Autorka knihy Barbara Masin je dcerou jednoho ze tří přeživších hrdinů této knihy. V dětství často slýchávala od otce úryvky napínavého příběhu.

Kromě angličtiny mluví plynně německy a francouzsky a domluví se česky, což jí v uplynulých třech letech pomáhalo v rozsáhlém výzkumu archivních pramenů ve Spojených státech, v Anglii, Německu a v České republice. Kromě toho zpovídala množství očitých svědků a účastníků událostí, jejichž svědectvími doplnila osobní prožitky hlavních hrdinů. V roce 2001 prošla společně se svým otcem Josefem Mašínem znovu celou trasu útěku.

Výzkum prováděla ve Státním archivu USA, v Německém státním archivu (Bundesarchiv) v Lichterfelde u Berlína, v Public Rekord Office v Londýně a ve Státním archivu v České republice. Nalezla stovky stránek závažných dokumentů vztahujících se k případu, protokolů a pracovních zápisů týkajících se obrovské štvanice, stejně jako hodnocení operací východoněmeckých vojáků a důstojníků na všech velitelských stupních.

Výročí: 21. 3. 1942 Václav Morávek z odbojové skupiny Tři králové padl při přestřelce v Praze na Prašném mostě.

Meč a člověk

Vybrané kapitoly k dějinám mečů a lidí