Zbroj a zbraně. Čína 16. stol. př. n. l. -- 19. stol. Zbroj a zbraně. Čína 16. stol. př. n. l. -- 19. stol.

Ucelený přehled o vývoji zbraní a zbroje v Číně v daném období.

Kniha našeho předního vojenského historika představuje titul, který se svojí kvalitou výrazně odlišuje od záplavy rozličných zkreslujících a neseriózních prací, které se na západě o Číně objevují (a týkají se i čínského vojenství, případně bojových umění). Faktograficky je kniha přesná, erudovaná a pracuje s obsáhlou a seriózní západní literaturou na dané téma. Autorovi se podle mého názoru podařilo podat kvalitní přehled vývoje čínského válečnictví a jeho jednotlivých aspektů od vzniku čínského státu až po pád císařství na počátku 20. století. Je třeba rovněž ocenit velmi bohatý a kvalitní obrazový doprovod, přičemž jen v ojedinělých případech se objeví v popiscích určité nepřesnosti (v popisku k obrázku na str. 84 je uvedeno, že jde o šangskou pěchotu, ve skutečnosti vyobrazení pochází až z přelomu období Jara a podzimu a Válčících států, ke stejnému omylu došlo v popisce k obrázku na str. 146), někdy se objeví ne úplně důsledné užití české transkripce (str. 38: Hemudu místo Che-mu-tu). Celkově je práci možno hodnotit velmi vysoko a pouze uvítat její uvedení na český knižní trh.

Mgr. Jakub Maršálek Ph.D.

Ústav Dálného východu FF UK

Dodatek redakce Militaria k recenzované knize:

Čína okouzlovala odedávna nejenom svým bájným bohatstvím, hebkostí hedvábí, elegancí porcelánu, vůní mnoha druhů koření, ale také filosofií a odlišným způsobem života. Její dlouhá a barvitá historie byla lemována početnými válkami a vnitřními konflikty, během nichž se v Číně vyvíjelo svébytné vojenské umění a typologicky bohatá škála používané zbroje a zbraní. Publikace chce čtenáři podat ucelený přehled o chladných a mechanických střelných a palných zbraních a o vývoji ochranné zbroje v Číně na pozadí vojensko-historického vývoje od starověku až do druhé poloviny 19. století, kdy se tradiční čínské vojenství zhroutilo v konfrontaci s moderními evropskými armádami. Text je členěn do chronologických a věcných kapitol a jeho nedílnou součástí je více než 800 fotografií, ilustrací, map a schémat.

Autor: Mgr. Petr Klučina, CSc. (*1950)

Vystudoval obor historie-archivnictví na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Pracoval ve Vojenském historickém ústavu v Praze, do roku 2002 byl ředitelem Historického ústavu Armády České republiky. Specializuje se na vojenské dějiny středověku, zejména na otázky vývoje chladných zbraní a zbroje. Je spoluautorem prvního dílu Vojenských dějin Československa a autorem či spoluautorem mnoha dalších publikací. Podílel se na realizaci expozice Třicetiletá válka ve Vojenském hhistorickém muzeum.

V nakl. Paseka vyšla již dříve obdobně zaměřená publikace Zbroj a zbraně (Evropa).

Formát 310 320 mm

Počet stran 360