Svět chce být klamán Svět chce být klamán

Fikce a mystifikace v umění 19. století - výstava v Plzni.

Další z řady výstav, které od roku 2009 pravidelně pořádá Západočeská galerie v Plzni ke každoročním mezioborovému sympoziu k problematice 19. století, jež se koná v rámci Smetanovských dnů v Plzni. Tématem letošního 33. ročníku sympozia (21.–23. února 2013) jsou „Historické fikce a mystifikace v kultuře českých zemí 19. století“. Autoři výstavy Eva Bendová a Vít Vlnas z Národní galerie v Praze ve spolupráci s Markétou Dlábkovou, Jiřím Rakem a Kateřinou Svatoňovou zpracovali námět ve třech tematických kapitolách.

První oddíl nazvaný Inspirující a provokující Rukopisy (Eva Bendová ve spolupráci s Markétou Dlábkovou) se věnuje problematice Rukopisů královédvorského a zelenohorského. Témata Rukopisů se od čtyřicátých let 19. století zařadila do stálého repertoáru historického malířství. Dobový názor odpovídající představám romantického historismu reprezentuje list Vojtěcha Hellicha Záboj a Slavoj z litografického alba Vyobrazení z českých dějů (Abbildungen aus der böhmischen Geschichte, Vídeň, 1847). Velkou výzvou se v 50. letech stalo celkové ilustrační zpracování Rukopisů. Výstava představuje řadu ilustrací k Rukopisu královédvorskému Josefa Mánesa z roku 1857. Ty se sice dočkaly vydání až v roce 1876, ale záhy se staly východiskem tvorby nastupující „generace Národního divadla“. Vedle Mikoláše Alše charakterizuje mánesovský typ také vystavená sochařská díla k rukopisům od Václava Levého a Josefa Václava Myslbeka. Monumentální zpracování látky Rukopisů reprezentuje dosud nevystavený velký akademicky formulovaný kartón Výjev z bitvy pod Hrubou Skálou z roku 1895, vytvořený pravděpodobně Karlem Vítězslavem Maškem.

Ve druhém oddíle Iluzivní atrakce se Eva Bendová ve spolupráci s Kateřinou Svatoňovou zabývají dobovými strategiemi obrazového klamu a čisté obrazové iluze prostřednictvím panoramat (divák má možnost vidět dosud nevystavenou řadu 13 skic k panoramatu Bitvy u Lipan Luďka Marolda) ale i fotografie a filmu (zpětná projekce filmu Jana Kříženeckého Žofínská plovárna, promítaného tímto způsobem na výstavě Architektury a inženýrství v roce 1898). Expozice dokládá strategie používané pro zobrazení či prohlížení zdánlivě trojrozměrných objektů, které získaly v Čechách v 19. století značnou popularitu a mnohdy se prolínaly s historickou malbou.

Třetí oddíl se pod názvem Dějiny jinak zabývá literárními a historickými konvencemi čtení zobrazeného příběhu. Autoři tohoto oddílu Vít Vlnas a Jiří Rak ukazují přímo v expozici, jak snadno se na základě konvence vytvářejí historické obrazové fikce a mystifikace. Řada vystavených významných historických obrazů (Antonín Machek, František Ženíšek, Václav Brožík, Mikoláš Aleš, Jan František Gretsch aj.), plastik (Josef Václav Myslbek), ale i archeologických a národopisných předmětů je opatřena odlišnými, někdy i záměrně provokativními názvy. Jejich konfrontace s očekávanou konvenční představou diváku názorně dokládá konstrukci národních představ a mýtů. Tak například Alšův obraz Setkání Jiřího z Poděbrad s Matyášem Korvínem má tento alternativní výklad: Jiří z Poděbrad po d nátlakem uznává svou porážku v bitvě u Vilémova. Moudrý král Matyáš se spokojuje s katolickou Moravou a českou korunou, přičemž Jiřího z Poděbrad pověruje výkonem zemské správy v katolických Čechách. Autoři se při této odborné práci nepochybně dobře bavili s vírou, že tato dekonstrukce historické paměti nejen poučí, ale podobně pobaví i diváka.

K výstavě vydala Západočeské galerie v Plzni ve spolupráci s Národní galerií v Praze stejnojmennou publikaci, která tvoří již pátý titul ediční řady katalogů k výstavám uspořádaným k mezioborovému sympoziu v Plzni k problematice 19. století.

Autor recenze: ZGP