STEJNOKROJE VOJÁKŮ SLOUŽÍCÍCH V HABSBURSKÉ ARMÁDĚ STEJNOKROJE VOJÁKŮ SLOUŽÍCÍCH V HABSBURSKÉ ARMÁDĚ

Reprezentativní publikace o uniformách vojáků habsburské armády 1618-1918

Tak jako mají svou historii všechny věci, které nás v životě obklopují, tak i oděv vojáků má svůj vlastní historický vývoj. Dnes už je naprostou samozřejmostí, že příslušníci ozbrojených složek (armáda, policie) jsou oblečeni ve stejnokrojích, které určují jejich zařazení a díky nimž jsou zkrátka nepřehlédnutelní a nezaměnitelní, a to i v případě, že se některé součásti jejich oděvu objevují i v civilní módě. Ale nebylo tomu tak vždycky.

Než byly v druhé polovině 17. století založeny stálé armády, byli vojáci oblečeni v civilním oděvu a odlišovali se od běžného obyvatelstva pouze svou výzbrojí. Ve stálé armádě patřilo k povinnostem majitelů pluků zajistit plné vybavení vojáků, včetně oblečení. Z praktických, ale i finančních důvodů objednávali součásti oblečení u stejného výrobce či překupníka ? šlo v podstatě o civilní oděv, vojáci byli ve stejném oblečení a tato skutečnost se dá spojovat s ?počátky stejnokroje?.

Postupem let se to začalo líbit a vyhovovat z různých důvodů a majitelé pluků popustili uzdu své fantazii, která částečně čerpala z francouzské módy. Jak se během let měnila civilní móda, tak se měnila i móda vojenského stejnokroje. V habsburské armádě se začala postupně preferovat základní barva světlé šedi, která se i díky novým výrobním technologiím měnila v přírodní bělobu. Bílé uniformy se udržely v habsburské armádě až do roku 1867, kdy byly po prusko-rakouské válce 1866 zrušeny v důsledku výkonnějších zbraní a měnící se taktiky boje.

I když se barevnost vojenských stejnokrojů pomalu vytrácela, tak svou oblibu neztrácela a líbí se dodnes. V současné době existují v České republice desítky historických spolků a klubů, které při veřejných akcích vystupují v historických kostýmech a vojenských stejnokrojích. Jde samozřejmě o zdařilé repliky (kopie), jejichž výrobě se věnují různé firmy. Mezi nejvýraznější patří česká firma Textiler, jejíž výrobky lze spatřit ve filmech, v divadlech, ale i na muzejních výstavách s historickou tématikou, což svědčí o slušné úrovni zpracování.

Na téma vojenských stejnokrojů rakouské armády bylo vydáno již mnohé, ale ne zase tolik, uvědomíme-li si, jak významnou roli sehrála tato mnohonárodnostní říše v tehdejší Evropě. Země Koruny České byly dosti podstatnou hospodářskou a vojenskou částí této rozsáhlé říše. Během celé její historie sloužili v radách jejich armád desetitisíce mužů ze země Koruny České. V této publikaci umožňujeme nahlédnout na vývoj stejnokroje a uniforem, předkládáme výběr některých z nich s důrazem na jejich tvar a podobu i v detailu. Pro odbornou i širší veřejnost, zajímající se o historii, může publikace sloužit jako zajímavý a doplňující obrazový materiál. Publikace obsahuje více než 400 velkých plnokrevných figur napříč období 300 let.

1. Neklidná doba 1618-1690
  2. Doba Evžena Savojského 1690-1736
  3. Slezské války 1740-1763