Medieval Combat Medieval Combat

Reprint šermířského manuálu z 15. století.

Středověký šerm, to nebylo bezhlavé sekání, srážky čepelí a záležitost hrubé síly, jak nás o tom tak často přesvědčují filmové a divadelní scény. Bojovníci ve středověku měli propracovanou práci nohou a těla, schopnost posoudit a ovlivnit načasování akce, dokázali využívat vzdálenosti a techniky šermu ke zvýšení účinku přirozených sečných charakteristik svých mečů. Tyto dovednosti doplňovali technikami úchopů, zápasu, kopů a srážení protivníků, stejně jako vyrážením zbraně či jiným odzbrojením soupeřů. Každý útok v sobě zahrnoval obranu a každá obrana protiútok.
Techniky středověké boje chladnou zbraní popisuje a detailně zobrazuje německý šermířský mistr Hans Talhoffer ve svém rukopise Fechtbuch z roku 1467. Je to nejenom jedinečný historický dokument, ale také obrazová příručka boje, užitečná i pro současné adepty středověkého šermířského umění. Tento i další Talhofferovy rukopisy jsou známy české šermířské obci hlavně díky tomu, že jejich reprinty vydal koncem 19. století v Praze známý šermířský mistr Gustav Hergsell. Jejich starožitná němčina není ovšem každému srozumitelná a tak zájemci o tento druh šermu jistě uvítají reprint s texty přeloženými do moderní angličtiny, který vydalo známé londýnské nakladatelství Greenhill Books pod názvem STŘEDOVĚKÝ BOJ.

Talhofferův šermířský manuál s profesionálně vyvedenými ilustracemi předvádí veškeré finesy středověkého šermu, jak v případě „soudních soubojů“, tak ve volném šermu. Kromě ukázek šermu s jednoručním a dvouručním mečem ve zbrojích tu najdeme instrukce pro zápas a boj dřevcovými zbraněmi, dlouhým mečem, dýkou, mečem a štítkem mezi soupeři neoděnými ve zbrojích, jakož i ukázky jízdního boje.

Anglický reprint přináší 268 dobových Talhofferových ilustrací (reprodukovanými černobíle) s instruktážními popisky. Kniha v pevné vazbě, formátu A5, má rozsah 320 stran. Je doplněna zasvěceným úvodem a ve formě poznámek jsou přidány i původní německé popisky k ilustracím. Za cenu necelých 12 liber se jedná o skutečně levný přírůstek šermířské knihovničky.

Překladatel a editor: Mark Rector