Jiný TGM škrtá, co neplatí Jiný TGM škrtá, co neplatí

Kosatík napsal Masarykův životopis pro 21. století

Spisovatel Pavel Kosatík v knize Jiný TGM použil na Masaryka jeho vlastní metodu a styl práce. Kniha vede čtenáře krok za krokem k promyšlení smyslu české státnosti. Ožívá zde příběh vzniku státu, včetně všech pochyb, které se při cestě namanuly. Netradiční životopis Jiný TGM, doprovázený ilustracemi, vydává 18. října Nakladatelství Paseka v rámci akce Velký knižní čtvrtek.

První československý prezident býval vynášen do nebe, zatracován i předhazován bulváru. Jeho prudká a vášnivá osobnost plodila zároveň nejostřejší stanoviska i rezignaci: jedni mu vraceli rány, které rozdával, jiní si svou nechuť či neschopnost zabývat se stejně složitými otázkami jako on nahradili kultem jeho osobnosti.

Úcta je málo

?I my, kdo máme Masaryka rádi, se ho často bojíme,? vysvětluje spisovatel a scenárista Pavel Kosatík, který na Masarykově životopisu pracoval několik let. ?Bojíme se jeho autoritativnosti i celého toho nesmírného díla, která sahá od vědy přes novinařinu do politiky.?

Podle Kosatíka se k Masarykovi většinou zaujímá vztah úcty, právě ve snaze dostat se pod povinnou úctu vidí titulní jinakost knihy: ?Úcta je málo. Nezaručuje pochopení, sdílení. Tím, že Masaryka uctíváme, před ním vlastně utíkáme. Uklidňujeme si své špatné svědomí, že nejsme schopní dostát lidským nárokům, které on sám kdysi sobě i ostat ním Čechům uložil.?

Kniha není psána v retro duchu, z masy informací o TGM si vybírá hlavně ty, které mají vztah k dnešní době. Zároveň přináší řadu neznámých souvislostí. Například to, že i Masaryk sám byl zpočátku poznamenán antisemitismem v jeho lidové podobě. Že ani jako politik nebyl zcela odolný svodům diktatur. ?Koneckonců žil ve válečné a revoluční době, kdy jinak než rázně jednat ani nešlo,? míní Kosatík.

Škrtat, co neplatí

Publikace je jiná i grafickou úpravou, za níž stojí Martin T. Pecina. Místo očekávatelných archivních fotografií je doprovázena ilustracemi Alexeje Klyuykova. Motiv přepisování a škrtání má svůj počátek jednak přímo v textu knihy, jednak v tvůrčím procesu revidování Masaryka.

?Když se nechal z Maszárika počeštit na Masaryka, vyčítali mu, že se stydí za Masaříka. A když se začal podepisovat Vlastimil, smáli se mu, že je vlastenec, co neumí pořádně česky,? říká Pecina. ?Byly časy, kdy mu nemohli přijít na jméno, a pak pro změnu jeho jménem zaštiťovali celý stát. Teď, po století mramorizace, je třeba podívat se na tatíčka znovu a jinak. Revidovat a zpřesňovat, přepisovat, ale i nemilosrdně škrtat, co neplatí,? dodává.

Na knize se ve finální fázi svými poznámkami podílel také historik Vratislav Doubek, který sám publikoval několik masarykovských publikací. ?Kosatík nepodává lidového Masaryka, ale Masaryka pro lid, pro širokou čtenářskou obec, aniž by si zadal s trivialismem podání či se vážně zpronevěřil obsažnosti tématu,? říká Doubek. ?Kosatík svým figurám rozumí, chápe je, dokáže se do nich vžít, tím věrohodněji jeho vykreslení působí.?

Anotace: Kosatíkův plastický obraz TGM pojmenovává jeho imponující vlastnosti a polemicky se vyrovnává s jeho omyly. Líčí Masaryka jako ideového rváče na cestě za vizemi, o jejichž mravní oprávněnosti je přesvědčen. Výsledkem zápasů je pozitivní dílo: stát, o kterém snily generace předků. Zároveň zakladatel paradoxně zatížil republiku břemeny, která se časem ukázala neúnosná. Jiný TGM je pro všechny, kdo přemýšlejí o české demokracii a o tom, jak ji udržet. Zároveň přináší víc života a pochybností než pomníků a svatých obrázků.

Pavel Kosatík

Jiný TGM

Redakce Viktor Bezdíček a Jan Zelenka