Jedno obyčejný léto Jedno obyčejný léto

Nejoceňovanější komiks posledních let

Jedno obyčejný léto je komiks o bezčasí mezi dětstvím a dospělostí
Stal se moderní klasikou i nejzakazovanější knihou USA
Jedno obyčejný léto je melancholický komiks o období života, kdy se z dítěte stává puberťák a začíná okolo sebe vnímat složitější vztahy mezi dospělými. Příběh dospívajících kamarádek, které se vídají jednou za rok během prázdnin, vstoupil do kánonu nejlepších komiksů poslední dekády. Slavný komiks od Mariko a Jillian Tamakiových teď vychází česky v překladu Lenky Bukovské.
- Výběr nejlepších komiksů desetiletí podle The Guardian, Comics Beat nebo AV Club
- Cena Willa Eisnera
- Cena Ignatz
- Cena Maxe a Mořice
- Cena Lynda Warda
- Oficiální výběr Mezinárodního komiksového festivalu v Angouleme
- Čestné uznání v rámci Caldecottovy ceny
- Finalista Knižní ceny L. A. Times
- Čestné uznání v rámci Ceny Michaela L. Printze

"Komiks Jedno obyčejný léto fantasticky věrně zachycuje lenivou prázdninovou atmosféru a klidně by se mohl odehrávat někde na chatě u Sázavy,! myslí si překladatelka Lenka Bukovská, která dosud převáděla do češtiny například díla Amose Oze nebo Davida Grossmana. "Jedno obyčejný léto plyne zdánlivě líně a bezstarostně, ale pod povrchem to bublá a vře."

Hlavní hrdinky Rose a Windy, dvě dívky na prahu puberty, od sebe věkově dělí jeden rok, což je v jednu chvíli zanedbatelný rozdíl a vzápětí málem nepřekonatelná překážka. Mění se zájmy, názory, tříbí se povahy. Knihou se proplétají tři linie: společný bezstarostný čas Rose a Windy, manželská krize rodičů Rose a epizody s partou puberťáků kolem místní sámošky, kde si Rose a Windy půjčují zakázané filmy jako Texaský masakr motorovou pilou nebo Noční můra v Elm Street. Čtenářům jsou některé informace odpírány, vidí a slyší jenom to, co vidí a slyší hrdinky.

Jedno obyčejný léto (v originále This One Summer) je ve svém žánru nejoceňovanějším komiksem posledních let, jako první komiks v historii získal čestné uznání v rámci prestižní Caldecottovy ceny pro dětskou literaturu. Otevřenost, s jakou příběh zaznamenává řeč dospívajících hrdinek a jejich debaty o sexu, zároveň vedla k tomu, že se tento komiks zařadil mezi nejzakazovanější tituly v amerických knihovnách. Americká knihovnická asociace jej v roce 2016 vyhlásila knihou, které je nejčastěji znepříjemňován přístup do školních knihoven nebo na kterou chodí nejvíce stížností. "Čtení si užijí teenageři i jejich rodiče. Těm druhým komiks dost možná pomůže znovu si vybavit vlastní dospívání a líp porozumět tomu, co právě prožívají jejich děti," dodává překladatelka.

Mariko Tamaki (1975) je kanadská scenáristka a spisovatelka. V roce 2008 debutovala se sestřenicí Jillian komiksem Skim, který se odehrává v roce 1993 v katolické škole pro dívky. Spolupracuje také s nakladatelstvími Marvel nebo DC Comics.

Jillian Tamaki (1980) patří k předním ilustrátorkám a kreslířkám komiksu. Z jejích autorských knih zaznamenaly úspěch SuperMutant Magic Academy (2015) o škole pro mutanty a čarodějky a soubor magickorealistických povídek Boundless (2017), ve kterých originálně zobrazila vliv moderních technologií na běžný život a mezilidské vztahy.

Originál: This One Summer

Autoři: Mariko Tamaki, Jillian Tamaki

Přeložila Lenka Bukovská