Japonský šerm Japonský šerm

Technika a cvičení

Tato kniha vznikla díky důsledné a dlouholeté snaze o studium tradice japonského šermu. Pro čtenáře srozumitelným způsobem přibližuje určující dějinné události japonské kultury, důležitá období, která formovala systém používání a náhled na předávání tradice jednoho z nejznámějších symbolů japonských bojových umění ? samurajského meče.

Rozdělení jednotlivých kapitol knihy odpovídá vývojovým změnám, kterými samurajský meč v průběhu historie prošel. Od doby prvotního používání, po epochy neustávajících bojů, výborných šermířů a dokonalých kovářů, kteří tomuto nástroji vtiskli prostou krásu ušlechtilého zpracování. Následná doba míru, nuceného úpadku šermířského umění a vytrácení se tradičních umění se odrazila i na kvalitě meče samotného. Kniha popisuje základní rysy všech těchto období a neopomíjí ani základní filosofické myšlenky, které se s určitou epochou k umění používání meče pojí. Výsledným obrazem je jasný přehled základních faktorů, které do dnešní doby formovaly principy tradičních škol japonského šermu a daly tak vzniknout školám moderním. Z historických pramenů postupně přejdeme k moderní historii a současnosti.

Druhá polovina knihy je věnována moderní škole Seitei Iaidó (přesněji Zen Nihon Kendó Renmei Iai). Tato moderní a dnes nejrozšířenější škola vznikla na základě potřeby přiblížit práci se skutečným mečem široké veřejnosti, původně především studentům bojového umění kendó. V druhé polovině 20.století byla proto ustanovena komise, složená z nejvýznamnějších představitelů tradičních škol, aby zformovali obecné základy a principy japonského šermu. Od doby svého vzniku se každý rok pravidelně schází komise nejvyšších představitelů škol iaidó a dotvářejí a mění obraz seitei iaidó do podoby živoucího organismu. Stav v této knize popisovaný není tedy dnešním reálným obrazem toho, jak se dnes seitei iai cvičí, a nemůže být brán jako podklad pro dnešní studium. Je však jedinečným materiálem zachycujícím jednu z epoch vývoje této školy a dává výborný přehled o změnách, kterými škola prošla. Uvědomíme-li si, že každá tradice bojového umění se dá předávat pouze formou přímé výuky z učitele na žáka, není možné očekávat od žádné literatury či jiné dokumentace, že tento princip dokáže nahradit.

Gordon Warner

(15. dubna 1922, Wiskonsin, 20. října 1982) ? byl expertem na asijská bojová umění a autorem řady knih pojících se k této oblasti. Sám byl průkopníkem v poznávání a studiu japonských budó, dlouhé roky žil a aktivně cvičil přímo v Japonsku. Stal se uznávaným učitelem a jedním z mála nejaponských instruktorů. Koncem padesátých let 20. století inicioval oživení akademických studií bojových umění a válečnictví obecně, když založil Mizinárodní hoplologickou společnost. Byl jedním z nejuznávanějších průkopníků, přibližování Japonska Západu na poli bojových umění.

Donn F. Draeger

Narodil se v roce 1913 v Long Beach v Kalifornii. V Japonsku studoval kendó v dódžó strýce Džunzóa. Kolem roku 1959 získal zaměstnání na americké ambasádě v Tokiu a v Japonsku žije dodnes (na Okinawě).

Počet stran: 292

Rozměr: 175x240 mm

Doplněno černobílými fotografiemi