Hrdinské mýty Hrdinské mýty

Příběhy bohatýrů z krajin našich i sousedních

Často se domníváme, že pověsti jsou záležitostí dávné minulosti a že ve 20. století už žádné lidové podání vzniknout nemohlo. Není to však pravda, jak nedávno ukázal svojí knihou Černá sanitka folklorista Petr Janeček.

O originální přístup k novodobým pověstem se nyní pokusil historik Adam Votruba ve své nové knize Hrdinské mýty. V publikaci, která přináší dvanáct hrdinských příběhů z období od 10. do 20. století, se objevují dva příběhy z doby druhé světové války. Autor zde jednak zpracoval ústně tradované pověsti o legendárním a přízračném protinacistickém bojovníku Pérákovi, jednak se na základě historické skutečnosti i dobových pověstí a fám pokusil osobitým způsobem zpracovat příběh vojenské odbojové skupiny Tři králové, kterou tvořili Josef Balabán, Josef Mašín a Václav Morávek. Ve vyprávění o Třech králích se například setkáváme s nereálnou historkou o hrdinné smrti Balabánově, která se za protektorátu tradovala v odbojářských kruzích, nebo s fámami kolem osobnosti Josefa Mašína, jež se vynořily na sklonku války.

Ze starších dob najdeme v knize mj. pověsti o Janu Žižkovi z Trocnova či o mytickém českém válečníkovi z dob pohanských – Tyrovi, který je také znám pod jménem Čestmír. Kniha obsahuje vedle pověstí rovněž životopisné medailonky o skutečných historických osobnostech, které se staly inspirací pro legendární podání. V závěrečné eseji se zamýšlí autor nad podstatou hrdinského mýtu, nad jeho vývojem od středověku do současnosti i nad sociální fukncí podobných příběhů.

Adam Votruba je profesí historik a etnolog. Vystudoval historii a filosofii na FFUK v Praze, působil jako učitel na gymnáziu. V současné době je pracovníkem Národního muzea. Dlouhodobě se zabývá dějinami zbojnictví, tématem obrazu zbojníků v lidové kultuře a výzkumem současného folkloru. Je autorem historických monografií, sbírek současného dětského folkloru a dalších publikací.

Vydalo nakladatelství Plot, Praha 2012

Ilustrace Kateřina Braunová

Formát A5, pevná vazba