Cesta srdce Cesta srdce

Tak trochu jiná kniha

„Již při svém prvním pobytu v Japonsku v roce 1990 jsem začal pociťovat touhu podělit se o svá poznání z oblasti japonského šermu i s těmi, kteří nikdy nedrželi, ani nebudou držet meč v ruce. Vždyť informace, které získáme, naše poznání, názory, ale též předměty, kupříkladu japonský meč, který jsem dostal od svého učitele, pana Jasumiči Ogino, jsou nám pouze propůjčeny – na dobu našeho života.
Kniha, které jsem dal název Cesta srdce, je zrcadlem mé dvacetileté „Cesty“ praktikování japonského šermu kendó. Rozhodl jsem se v ní spojit moudrá slova našich předků, mající vztah k samurajům, bojovým uměním i japonské kultuře, se svými vlastními zážitky. Za každým moudrem, rčením či názorem učitele, které jsem použil jako titulek článku, se skrývá moje příhoda, prožitek či názor. Vlastně – hlas mého srdce.
Touto knihou mi osud plní mé dávné přání. A já budu rád, pokud v ní naleznete něco, co vám pomůže vidět svět kolem vás klidněji, plněji a radostněji.“

Těmito slovy uvádí svou knihu autor, Vladimír Hotovec (1953). Ještě v bývalé ČSSR zorganizoval prví oddíl kendó a posléze se vydal za poznáním japonských bojových umění i odlišné kultury, jak na své duchovní cestě, tak do Japonska. Na své Cestě se stává duchovním otcem, žákem učitelem, reprezentantem, trenérem i vedoucím organizace kendó. V roce 1990 odjíždí na první studijní pobyt do Japonska, následně odjede ještě čtyřikrát. V roce 1992 zakládá první oddíl iaidó. V průběhu jet získává medailová umístění na mezinárodní turnajích. Je třetí na ME v iaidó v roce 1993 a v roce 1996 získává na témže mistrovství ocenění Best fighting spirit (nejlepší bojový duch). Jeho žáci přivážejí v průběhu let z ME v iaidó celkem pět medailí, včetně zlaté.

V letech 1992–1999 působí u Policie ČR, později na OSPS Ministerstva vnitra jako lektor výcviku policejních instruktorů. Zajímá se o přínos výcviku bojových umění v oblastí prevence patologického chování. Navštěvuje nadaci Chucka Norrise KDOOA.

Je iniciátorem Slavnosti budó a celé řady kulturně, sportovně i společensky laděných akcí, členem výboru Česko-japonské společnosti, autorem přednášek a ukázek pro děti a mláděž, pro firmy i širokou veřejnost.

Setkat jste se s ním mohli na stránkách nejen odborných, ale též v televizních pořadech. Spolupodílel se na vzniku několika filmových dokumentů i hraných filmů.

Hotovcova kniha po formální stránce navozuje klid japonských tisků, vyvážené písmo typu „grotesk“ na jemně tónovaném papíře je doplněno 2 fotografiemi autora a především je každá kapitola uvedena kaligrafiemi Petra Geislera (1949). O něm bibliografická poznámka v knize.

Hotovec popisuje svoji cestu k umění japonského šermu, jak kendó, tak iaidó, a po vzoru japonských mistrů se nezabývá popisem technik šermu, ale uvažuje o trnité cestě adepta k pochopení starých bojových umění. Jednotlivé kapitoly jsou uvedeny citáty jeho japonských učitelů, východních filosofů a autor s nimi konfrontuje svoje pocity a popisuje, jak se vyrovnával se snahou tyto postuláty pochopit a naplnit ve svém životě. Nezastírá svoje pochybnosti, sugestivně popisuje svoje zážitky na cestě ke zvládnutí japonských bojových umění a v celé knize polemizuje se svým vnitřním hlasem, který ho korigoval, vedl a kritizoval. Je to zpověď Evropana, který se snaží pochopit východní filosofii, nezastírá své prohry a neváhá uvést svoje nesporné úspěchy do konfrontace s tím, co jej naučili japonští mistři. Jeho kniha je přínosná nejen pro poznání japonského umění šermu, ale také pro poznání duše evropského bojovníka, člověka hluboce vnímavého a hloubavého, jehož životní zážitky a zkušenosti jsou cenné i pro praktikanty evropské školy šermu. A nejenom pro ně. Nejenom šermíři, praktikující japonské či evropské školy šermu, ale i lidé, kteří s šermem nemají nic společného, se v této knize dozví hodně o duši vnímavého člověka, který jde neúnavně za poznáním smyslu života a sebe sama a za naplněním své vize. Čtenář se také při čtení jeho řádek nevyhnutelně zamyslí nad svými postoji, cíli a o své cestě.

Vydalo nakladatelství x.y.z.

Pevná vazba, formát A5, 238 stran

Cena: 229 Kč