Art of Dueling Art of Dueling

Traktát o šermu renesančním rapírem

Mladé americké nakladatelství Chivelry Bookshelf (http://www.chivalrybookshelf.com/), založené šermířskými nadšenci, pokračuje ve své řadě reprintů historických šermířských manuálů a knih mapujících snahy o rekonstrukci dobového šermu. Jejich nedávnou, na Militarii dosud nepovšimnutou publikací je dílo slavného italského renesančního mistra Salvatora Fabrise, vydané původně pod názvem Lo Scherzo, overo sienza d?Arme.

Toto Fabrisovo dílo se stalo okamžitě bestsellerem v šermíských kruzích po celé Evropě. Od roku 1606, kdy vyšlo poprvé, až do roku 1713 bylo neustále znovu vydáváno, překládáno do řady jazyků, imitováno a dokonce napodobováno, neboť Fabrisův styl zasáhl jako vichřice celý světadíl.

V období renesance se šerm a souboje rapírem rozvinuly do skutečně vražedného a účinného západního bojového umění. Salvator Fabris (1544?1618), velmistr z italské Padovy se stal pravděpodobně mezinárodně nejoslavovanějším učitelem tohoto stylu. Seznam jeho urozených žáků zahrnoval jak arcibiskupa z Brém, tak dánského krále, pod jehož patronací vydal své výjimečné dílo o šermu rapírem poprvé.

Nakladatelství Chivelry Bookshelf vydalo Fabrisovo dílo v moderním anglickém překladu, jehož autorem (a editorem díla) je zkušený šermíř Tom Leoni. Takto je tedy jedno z nejvýznamnější renesančních děl o šermu zpřístupněno i současným zájemcům o západní bojová umění, jakož i historikům šermu, kterým nebylo dáno porozumět staré italštině. Fabris popisuje jak teorii tak praxi šermu rapírem, rapírem a levoruční dýkou, rapírem a pláštěm a další šermířské techniky.

Žádný jiný mistr nedokázal tak důkladně a systematicky definovat taktiku, techniky a mechanismy tohoto bojového umění jako Fabris. Kromě toho jazyk autora je svým naturelem překvapivě ?moderní?, takže jeho text je snadné číst a chápat. Dílo je doprovozeno původními didaktickými ilustracemi dvorního malíře Iana Halbeecka a dalších, takže pro moderního žáka je stejně cenné jako pro jeho předchůdce z počátku 17. století.

Recenzované vydání také obsahuje slovníček odborných výrazů, životopisný medailonek Fabrise, zasazený do kulturního dobového kontextu a hodnotný úvod mistra klasického šermu Seana Hayese.

Neexistuje patrně modernější interpretace Fabrisova díla, než tato. Fabris, který si dnes získává stále více nadšených následovníků, jasnými slovy zasvěcuje své žáky do umění šermu rapírem. Jeho styl je dynamický, atletický, překvapivě moderní (dalo by se polemizovat, zdali ještě renesanční či už ranně barokní) a ve svém důsledku natolik účinný, jak jen může ušlechtilé umění být. Není divu, že je dodnes metou těch, kteří šerm nepovažují jen za jakousi formu trampingu.

294 stran, formát A4, pevná vazba, 190 původních černobílých ilustrací, cena v roce 2005 39,95 dolarů.