logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Obrněný automobil BA-64B a GAZ- 67B s minometem 120 mm

Rychle, než nás Němci zaměří!

Z bývalého SSSR se k nám ještě za minulého režimu dovážely kity moskevské firmy Zvezda, jíž technologicky pomáhal francouzský Heller a italská Italeri. Koncem 90. let se náhle objevily nové firmy, hlavně na Ukrajině, které v měřítku 1 : 35 přinesly stavebnice vojenských vozidel, hlavně sovětských, jež doposud na trhu kitů chyběly. Jejich produkty měly nízkou úroveň, ale pořád byly lepší než nic. Doslova a do písmene to platilo i pro stavebnici obrněného automobilu BA-64 dnes již neexistujícího výrobce AER Moldova, kterou jsem si též pořídil a v srpnu 2002 postavil. Do nástupu nových firem na území bývalého SSSR existovala pouze jediná stavebnice menšího vozidla Rudé armády, a to GAZ-67B, obdoba amerického džípu, kterou v měřítku 1 : 35 vyráběla Tamiya. Pochopitelně byla kvalitnější, ale trpěla několika vadami ? bylo zapotřebí předělat masku chladiče, dát k výfuku jiný tlumič a vyměnit volat za čtyřramenný. Až na poslední jsem tyto úpravy provedl, když jsem spolu s BA-64B stavěl i GAZ-67B, abych obě vozidla umístil na společnou podložku, znázorňující cestu vydřevenou kuláči. Za GAZ-67B jsem ještě přivěsil plukovní minomet ráže 120 mm z produkce Zvezdy.

Jedná se tedy o mou starší práci, která ukazuje chyby, jichž jsem se zpočátku při stavbě scénických podložek dopouštěl.

 

Celkový pohled na podložku, zachycující scénu zapřahání nepojízdného GAZu-67B za obrněný automobil BA-64B.

K modelům jsem přidal ještě figurku rudoarmějce, který navléká druhé oko tažného lana na pravý hák GAZu-67B.

Nijak jsem stavebnici BA-64B neproměřoval, takže nevím, zda má pancéřová karosérie správné proporce.

Obtisk nějaké jednotky z Kolského poloostrova pochází z extra aršíku.

Dvířka na pravé straně jsem provedl jako otevřená, což znamenalo osadit interiér alespoň vlastnoručně vyrobenými sedačkami.

Pokusil jsem se také doplnit interiér otevřené věže a přidal alespoň rezervní zásobníky kulometu DŠK.

GAZ-67B s přivěšeným minometem vyhlíží mnohem zajímavěji než BA-64B, i když pokus o zašpinění je spíše rozpačitý než přesvědčivý (viz ?neposkvrněné? disky).

Svinutá plachta za zadními sedadly vyšla docela pěkně, k lepšímu vzhledu přispěly i tašky, zavěšené na boku a kanystr.

Hrany karosérie jsou zvýrazněny tuhou a plochy jsem se pokusil barevně rozbít skvrnkami zelené křídy.

Zde je jasně vidět nesprávný volant se třemi rameny. Žádný čtyřramenný jsem v krabici se zbytky neměl a do výroby se mi nechtělo.

Sedadla se Japoncům povedla, a když se trošku slušně natřou a napatinují alespoň křídami, vyhlížejí autenticky.

Figurka pravděpodobně pochází ze setu obsluhy děla, přesně si to již nepamatuji.

Zablácení kuláčů je provedeno hlínou rozmíchanou v lepidle Herkules.

Obdobně jsem se pokoušel ušpinit i pneumatiky vozidel a minometu. Hlínu jsem nepřesál, takže po uschnutí lepidla se na pneumatikách objevily hrudky, což nevyhlíží příliš reálně.

Obdobně dopadl i opěrný talíř minometu.

Na minomet jsem naložil bedny s municí, ovšem bez napuštění spár černým washem. Před 13 lety jsem tuto techniku ještě neznal.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Ve večerních hodinách 5. 5. 1945 se objevily na okraji Prahy tanky T-34 průzkumné jednotky 600. pěší divize Ruské osvobozenecké armády (ROA) pod velením genmjr. Sergeje Kuzmiče Buňačenka, nazývané též Vlasovci. Na snímku Generál Vlasov a příslušníci Ruské osvobozenecké armády.

Ve večerních hodinách 5. 5. 1945 se objevily na okraji Prahy tanky T-34 průzkumné jednotky 600. pěší divize Ruské osvobozenecké armády (ROA) pod velením genmjr. Sergeje Kuzmiče Buňačenka, nazývané též Vlasovci. Na snímku Generál Vlasov a příslušníci Ruské osvobozenecké armády.


Recenze týdne

Šerm šavlí

Reprint knihy z roku 1910