logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Nákladní automobil Ford F-60 s kabinou T12

Z dílny Jana Patery

Britské vojenské nákladní automobily z období druhé světové války byly velmi dlouho na trhu plastikových stavebnic 1 : 35 popelkou a těch pár stavebnic Italeri to nemohlo napravit. Zlom přišel až s polským výrobcem IBG, který se modelům britských vojenských náklaďáků začal systematicky věnovat.

Přitom byla britská válečná výroba nákladních automobilů velmi zajímavá - jednalo se vlastně také o stavebnice, ale v měřítku 1 : 1, které se sestavovaly ze součástek a komponentů amerických výrobců Ford a Chevrolet, především v Kanadě, kde vzniklo více než 400 000 vozidel unifikovaného vzoru Canadian Military Pattern CMP), oněch familiárně nazývaných "kanad". Když bylo třeba zvýšit nosnost, přidala se náprava a osadila se kola o větším průměru, když chyběly nápravy od jednoho výrobce, montovaly se od jiného. Šasi se podle potřeby prodlužovala nebo zkracovala a pokud možno se používaly standardizované dílce jako třebas kabiny, z nichž se nejčastěji vyskytoval typ T12 a později T13.

Tento způsob výroby se odráží i v polských stavebnicích IBG, kde modelář často nalezne dvě různě dlouhá šasi nebo obě kabiny, jak T12, tak T13. A když si postavíte několik modelů z těchto stavebnic, zbudou vám díly na skoro celý další model. Tento postup pak uplatnil můj klubový kolega Jan Patera, když se zbytků stavebnic IBG (ale také z jiných) postavil model nákladního automobilu Ford F-60 s kabinou T12, který se v rámci programu Lend-Lease dodával i do Sovětského svazu. Použil kola ze stavebnice Italeri Chevy Tractor, podélníky šasi z IBG Chevy Typ 30 (prodlužované), nápravy s diferenciály "split" z GMC, korbu s plachtou z IBG C-60 a další díly, nashromážděné za mnoho let modelaření. Model pak dokončil s bravurou sobě vlastní.

 

Třítunový nákladní automobil Ford F-60 vznikl v rámci válečného programu Canadian Military Pattern (CMP) a v Kanadě bylo během druhé světové války vyrobeno přes 209 000 třítunek.

Fordy CMP používaly motory Ford V-8 Flathead o výkonu 95 HP a s Chevrolety CMP měly stejné řidičské kabiny typů T11, T12 a T13.

Kabiny T11 a T12 byly prakticky stejné, typ 12 měl však dělenou masku před chladičem, jejíž horní část se zvedala s kapotou. Konečný typ 13 pak měl typické, negativně skloněné čelní sklo.

Model je v provedení standardního valníku s dřevěnou korbou, ale možná běžnější byly automobily s celoocelovou korbou, kromě speciálů s nástavbami.

Model je zakomponován do miniaturní diorámy s námětem stáčení pohonných hmot do kanystrů.

Kabina T12 měla přece jen delší kapotu, než jak tomu bylo u pozdějších kabin T13, které dodávaly "kanadám" jejich typický buldočí vzhled.

Pohled přímo zepředu detailně ukazuje mřížovanou masku před chladičem a je vidět i dělení mezi spodní a malou horní částí, která se zvedala s kapotou.

Za modelem je podložka prodloužena, aby bylo místo na scénu stáčení paliva.

Pohled z jiného úhlu ukazuje spuštěné zadní čelo. Korba s plachtou pochází ze stavebnice IBG Chevrolet CL 60 General Service.

Pohled pod plachtu ukazuje figurku druhé rudoarmějce, který ručním čerpadlem čerpá palivo ze sudu.

A ještě jeden, detailnější pohled pod plachtu Fordu F-60 z východní fronty.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Smutný konec kasáren Jiřího z Poděbrad (dříve Josefská). Architekt Achille Wolf 1857-1861.

Smutný konec kasáren Jiřího z Poděbrad (dříve Josefská). Architekt Achille Wolf 1857-1861.


Recenze týdne

Napoleon a jeho první mamlúk Roustam

Napoleonské osobnosti