The Hussite Wars 1419--36 The Hussite Wars 1419--36

409. svazek edice Men-at-Arms
V edici Men

V edici Men-at-Arms britského nakladatelství Osprey, populární i u nás, vyšel letos jako 409. svazek sešit věnovaný Husitům. Tato základní řada není příliš obsáhlá (48 stran) a tak přinášené informace jsou víceméně jakýmsi rozšířeným slovníkovým heslem na dané téma.Tak tomu je i v tomto případě. Stephen Turnbull, známý především díky svým monografiím o japonských samurajích, se nyní zaměřil na další "exotické" téma -- na české Husity. Zevrubně popsal vznik hnutí, zasadil je do kontextu dobové situace v Evropě, načrtl portréty hlavních vůdců, připojil stručnou chronologii, popsal průběh válek Husitů proti vnitřním i zahraničním nepřátelům a dvě třetiny textu věnoval organizaci, taktice a výzbroji husitských armád a částečně jejich protivníkům. Černobílé ilustrace zahrnují několik dobových ilustrací, fotografie zbraní a husitského válečného vozu z muzea husitského hnutí v Táboře a reprodukce výtvarných reflexí freskou Mikoláše Alše z radnice v Písku počínaje a basreliéfy z památníku na Vítkově konče. Informativní text je vcelku věcný, očividně konzultovaný s (nejmenovanými) pracovníky táborského muzea, s drobnými chybami (překlepy v českých slovech, tendencí chápat zdejší prostor jako součást německé sféry vlivu a spekulacemi o možné ofensivní roli vozové hradby). Uváděné prameny jsou až na dvě výjimky (Bartoš, Šmahel) anglické a německé, mnohdy z minulého století, ačkoliv v textu autor cituje i kroniku V. V. z Březové, Husitský válečný řád a Tomanovo Husitské válečnictví.

Ačkoliv odborná úroveň textu by se dala s přimhouřením jednoho oka akceptovat, horší je to s barevnými ilustracemi. Jejich autorem je Angus McBride, v kterém nalezlo nakladatelství Osprey nepochopitelnou zálibu, nebo? mu nechalo ilustrovat už na 30 svazků edice. Jeho figury vypadají jako voskové loutky oblečené v hadříky, jsou zakomponované do kýčovitě nepřesvědčivého prostředí, ony "detaily jimž není rovno" (slogan z obálky) na něž jsme byli zvyklí u řady výtvarníků předchozích, zcela chybí. Jeho Žižka je evidentně obkreslen podle Kafkovy sochy na Žižkově (jedna z nejméně přesvědčivých podob válečníka) a tváře a postavy Husitů připomínají spíš nějaké mužíky ze stepí či Cikány, než české sedláky a šlechtice jež by bylo možné nalézt na středověkých iluminacích a deskových obrazech. Maně si přitom vzpomínám, jak před 10 lety redaktoři Osprey odmítali svazek věnovaný Husitům vydat s poukazem na to, že by nezaujal dostatečně široké publikum, že je nutné zaslat další a další reprodukce domácích dobových vyobrazení a že není možné akceptovat českého výtvarníka, neb to odporuje politice nakladatelství (přitom řada polských a ruských autorů toto tvrzení vyvrací). Nad McBridovými mazanicemi se musí plk. Wagner obracet v hrobě.

Stephen Turnbull: The Hussite Wars 1419--36, ilustrace Angus McBride, Men-at-Arms No. 409, Osprey Publishing 2004
Cena 399 Kč, k dostání v knihkupectví Krakatit, Jungmannova 14, Praha 1