Sto - Naše rodinné album Sto - Naše rodinné album

Sto let Československé republiky, sto fotografií ČTK, sto komentářů zajímavých osobností.

Kniha Sto - Naše rodinné album je ambiciózní publikace, která chce být aktuální ještě dlouho po oslavách výročí 100 let od založení Československé republiky. Ve spolupráci Nakladatelství Paseka a ČTK vznikla výpravná kniha, v níž každý rok našeho státu reprezentuje jedna fotografie. Příběh od Československa po Česko doprovází komentáře stovky zajímavých osobností z různých oborů - od sportovců přes socioložky a lékaře po moderátorky.

Originální mozaika obrazů, vzpomínek, názorů a postřehů připomíná jakési monumentální rodinné album. Není těžké si představit, že podnítí řadu debat mezi dětmi a rodiči nebo vnoučaty a prarodiči. Pamatujete si, kde jste byli, když začala prohibice? Víte, jak vypadala první československá královna krásy? Kdy jsme poprvé nakoupili v samoobsluze?

Samotné práci na knize předcházel dlouhý proces výběru snímků z archivu České tiskové kanceláře. Po předvýběru stovek fotografií, který provedla ČTK, vybrala redakce Paseky finální stovku. Dobové snímky daný rok charakterizují nejlépe, ale také zcela překvapivě. Jsou tu zásadní historické momenty, události, na něž můžeme být právem pyšní, stejně jako bizarní a úsměvné situace, na které jsme již dávno zapomněli.

Poté fotografie putovaly za osobnostmi, některým byla fotka vybraná na míru, někdo si mohl zvolit. Unikátní editorský výkon a spolupráci se stovkou komentujících předvedla redaktorka Paseky Barbora Klimtová: ?Mezi přispěvateli a přispěvatelkami jsou lidé mladí i staří,  jsou tu různé profese i národnosti. Vyhýbali jsme se jen oslovení aktivních politiků,? říká. Pro řadu osobností byla historická fotka odrazovým můstkem pro komentování současnosti, knížka je stejně tak zprávou o minulosti, jako o dnešku.

Různorodost fotek i komentářů přitom dává dohromady kompaktní, ucelený příběh republiky a především obyvatel a jejich nátury. Fotky jsou ikonické i všednodenní, slovní doprovod vysvětlující i ryze osobní. Nejde jen o vztah fotografií a komentářů, čtenář si své příběhy vytváří na základě čtení sám. Kniha není rozdělená tematicky, podle Klimtové přesto čtenáři mohou sledovat linky jako nástroje moci, postavení žen ve společnosti, vztah Čechů a Němců nebo fanoušků a sportu. ?Fotky s komentáři zachycují vzlety i pády, ať už režimů nebo třeba ve sportu: jsou tu oslavy Nagana a zároveň fotbaloví chuligáni a demolice stadionu,? nastiňuje Klimtová.

Nostalgie i břitkost odráží nejmodernější dějiny v jejich dramatické, ještě živé podobě, než se stanou kapitolou v kronice a látkou k potrápení školní mládeže. Podle Klimtové je kniha zdrojem vzpomínek a zážitků: ?Objevila jsem, že katastrofa a úspěch se často liší jen stylem podání jako u příběhu Františka Běhounka, který zdolal severní pól,? říká editorka. ?Vzpomněla jsem si, kde a s kým jsem byla, když přišla zpráva, že umřel Václav Havel. Několik fotek mi taky připomnělo, že je důležité nebýt srab.?

Barbora Klimtová (ed.) a kolektiv

Vázaná, 224 stran, 399 korun

Autor recenze: Red. Paseka