Stalin. Nový životopis Stalin. Nový životopis

Co nelze ověřit, to v téhle knize nenajdete

Jako badateli, jenž zná sovětské archivy snad nejlépe ze všech, mu rukama prošly stovky dosud neznámých pramenů, dopisů, vzpomínek a deníků. Oleg Chlevňuk je tím nejpovolanějším, kdo mohl podobně ambiciózní knihu sepsat. Jeho politický i soukromý portrét diktátora řeší nespočet otazníků a přichází s řadou nových skutečností. Titul Stalin: Nový životopis právě vychází česky u Nakladatelství Paseka necelý rok poté, co Chlevňukův text poprvé vyšel u jeho ?domovského? prestižního nakladatelství Yale University Press.

?Literatura o Stalinovi a jeho epoše je nesmírně obsáhlá. Dokonce ani odborníci na stalinismus se nerozpakují přiznat, že z ní dokázali přečíst sotva polovinu. V této záplavě ovšem koexistují seriózní, přesně zdokumentované práce vedle laciných slátanin plných výmyslů a nesmyslů. Obě skupiny ? vědecká historiografie i pochybná (obvykle poststalinská) publicistika ? se jen zřídkakdy prolnuly a již dávno se vzdaly myšlenky na smíření,? píše Oleg Chlevňuk v předmluvě.

Proč vlastně přidávat k této záplavě další novou knihu? Autorův argument vychází paradoxně právě z faktu, že je tato literatura snad až příliš početná a nepřehledná. Lze se v ní totiž snadno ztratit a jejím důsledkem jsou omyly, nedůslednosti, záměrné i nezáměrné dezinterpretace. Chlevňukův přístup vystihuje klasické badatelské heslo ?k pramenům?; co nelze ověřit, to v jeho knize nenajdete.

Další motivace k napsání Nového životopisu, který by látku zpřehlednil a pročistil, je takříkajíc občanská. Klíčové vyjádření k ní najdeme opět v autorově předmluvě: ?Významná část ruské společnosti se stále ohlíží do minulosti a právě ve stalinské minulosti hledá recepty pro současnost. Populární představy o velikosti stalinské říše ? o rovnosti a boji s korupcí, o radosti a čistotě tohoto vzdáleného života, který zničili ?nepřátelé? ? využívají bezohlední publicisté i politici. Jak nebezpečná je tato směs historické hlouposti, zloby a společenské nespokojenosti, která poskytuje živnou půdu prostalinistickým lžím a pokřiveným informacím, aby zakořenily? Je skutečně možné, aby Rusku jednadvacátého století hrozilo opakování chyb století dvacátého??

Byli bychom ale na omylu, kdybychom Chlevňukovu knihu posuzovali jako politickou. Její argumenty proti stalinismu nejsou ani trochu publicisticky laciné, jsou vědecké a velmi věcné. Přitom jde o text obecně přístupný a velmi sdělný. Od prologu, který čtenáře zavede do Stalinovy oblíbené dači v okamžiku, kdy diktátor v kruhu svých věrných umírá, se zpětně odvine celý jeho život od dětství, přes revoluci a ranou bolševickou Leninovu vládu, uchopení moci, rozjezd industrializace a kolektivizace, Velký teror, druhou světovou válku až po poválečné období.

Oleg Chlevňuk (1959) působí jako vedoucí vědecký pracovník Mezinárodního centra dějin a sociologie druhé světové války a jejích důsledků při Ruské ekonomické univerzitě G. V. Plechanova v Moskvě a jako vědecký pracovník Státního archivu Ruské federace. Je autorem knih Historie gulagu (č. 2008) a Master of the House: Stalin and His Inner Circle (2008) a editorem několika výborů ze Stalinovy korespondence.

Z recenzí:

?Brilantní a průkopnická Chlevňukova kniha potvrzuje, že ji napsal možná největší

žijící odborník na osobnost Josifa Stalina.?