Karel Janoušek Karel Janoušek

Jediný československý maršál

Jiří Rajlich

Bohatě vypravená publikace Karel Janoušek. Jediný československý maršál z pera renomovaného vojenského a leteckého historika Jiřího Rajlicha pojednává o dramatických životních osudech armádního generála in memoriam RNDr. Karla Janouška (1893?1971), jenž byl za 2. světové války nejvyšším představitelem československého letectva ve Velké Británii.

Svou oslnivou vojenskou dráhu jediného Čechoslováka, který kdy získal maršálskou hodnost (Air Marshal britského královského letectva), zahájil za 1. světové války jako neznámý pěšák rakousko-uherské armády a skončil ji o třiatřicet let později jako uvězněný a degradovaný divizní generál armády československé. Krátce po únorovém převratu byl nejprve přeložen do výslužby a později jej Státní bezpečnost vyprovokovala k pokusu o emigraci, při kterém jej zatkla. V následném vykonstruovaném procesu byl odsouzen nejprve k 19 letům žaláře, později na doživotí. Byl degradován na vojína a přišel o akademický titul a vyznamenání. Propuštěn byl při amnestii v roce 1960. V roce 1968 byl zcela rehabilitován, avšak hodnost a vyznamenání mu navráceny nebyly.

Zákopy italské a ruské fronty, boje legionářů na sibiřské magistrále, budování prvorepublikové československé armády a letectva, hrdinná epopej československých letců ve Francii a Velké Británii, ale i mocenské boje v osvobozené vlasti a nakonec i žaláře poúnorového Československa, to vše a mnoho dalšího tvoří kulisy, v nichž se odehrál nevšední příběh československého generála a britského leteckého maršála.

Armádní generál Karel Janoušek byl 28. října 2016 prezidentem republiky oceněn in memoriam nejvyšším státním vyznamenáním Řádem Bílého lva I. třídy, vojenské skupiny za zvláště vynikající zásluhy ve prospěch České republiky a za bojovou činnost. Vyznamenání převzal z pověření rodiny ředitel historicko-dokumentačního odboru Vojenského historického ústavu Jiří Rajlich, autor knihy.

Vydalo nakladatelství JOTA

Počet stran: 304 + 144

Datum vydání: 26. 10. 2016