logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

GODWIN BRUMOWSKI - Nejúspěšnější letecké eso rakousko-uherské monarchie

První vojenští letci si rozhodné zasloužili pojmenování "báječní muži na létajících strojích". Vždyť na začátku století usednout do letadla z dřevěných špejlí potažených plátnem bylo samo o sobě hrdinstvím hraničícím s hazardem, nemluvě o tom, že z původně průzkumného a pozorovacího válečného aparátu se rychle stal prostředek vzdušných soubojů, v nichž křehké stroje byly ještě ohrožovány střelbou nepřítele - a to v situaci, kdy k výbavě pilota nepatřil padák.

Zvětšit...

První vojenští letci si rozhodné zasloužili pojmenování "báječní muži na létajících strojích". Vždyť na začátku století usednout do letadla z dřevěných špejlí potažených plátnem bylo samo o sobě hrdinstvím hraničícím s hazardem, nemluvě o tom, že z původně průzkumného a pozorovacího válečného aparátu se rychle stal prostředek vzdušných soubojů, v nichž křehké stroje byly ještě ohrožovány střelbou nepřítele - a to v situaci, kdy k výbavě pilota nepatřil padák.

 

K nové zbrani se vojáci dostávali různě - poměrně častý byl případ, kdy dělostřelecký důstojník získal výcvik leteckého pozorovatele, navádějícího palbu - a postupně se přeškolil na pilota, ať již průzkumného, bombardovacího či stíhacího letounu. Takový byl i případ Godwina Brumowskiho, jenž se vypracoval na nejúspěšnější stíhací eso leteckých sil rakousko-uherské monarchie.

Narodil se 26. července 1889 v haličské vesnici Wadowice v dnešním Polsku. V duchu rodinné vojenské tradice vystudoval Technickou vojenskou akademii v Mödlingu (nedaleko Vídně) a byl 18. srpna 1910 v hodnosti poručíka vyřazen. Jeho prvním umístěním byl 29. pluk polního dělostřelectva.

Válka jej zastihla ve funkci plukovního pobočníka u 6. dělostřelecké divize, již v hodnosti nadporučíka. S jednotkou sloužil až do července 1915 na ruské frontě. Za statečnost byl vyznamenán bronzovou i stříbrnou vojenskou medailí za zásluhy. V červenci byl převelen jako dělostřelecký pozorovatel k 1. Flik na letišti v Czernowitzi (dnešní Černovcy na Ukrajině). Jeho velitelem byl HauptmannOtto Jindra, letecké eso českého původu. Brzy patřil k nejlepším leteckým pozorovatelům na východní frontě. Legendárním se stal nálet, kterým 12. dubna 1916 za pilotování Jindy rozehnali ruskou slavnostní přehlídku v Chotinu, konanou za účasti samotného cara. Dvě nepřátelská letadla, která při té příležitosti sestřelili, znamenají první Brumowskiho potvrzená vítězství v leteckém souboji.

V červenci 1916 Brumowski dokončil pilotní výcvik, obdržel titul Feldpilot a svůj odznak polního pilota. V listopadu 1916 byl přeložen k 12. Flik na italskou frontu, kde měl příležitost bojovat ve společnosti dalšího legendárního pilota rakousko-uherského letectva, Gottfrieda Banfielda. Dne 2. ledna 1917 Brumowski sestřelil nedaleko jezera Doberdo italský dvoumístný letoun Farman. Bylo to jeho páté vítězství a stal se tak v duchu dobových zvyklostí leteckým esem. Pilotoval letoun Hansa-Brandenburg C.I 68.24. 

Ve dnech 19.-27 března 1917 byl Brumowski přidělen "na zkušenou" k německé stíhací letce na západní frontu, v jejímž rámci se účastnil čtyř bojových letů. Zde se setkal s Manfredem von Richthofen, s nímž byl později často srovnáván. Osobnost německého esa a rudý nátěr jeho letadla na něj udělaly takový dojem, že nechal rudě nalakovat a emblémem lebky opatřit i své letadlo. Byla to i na tehdejší dobu značně nekonvenčních "kamufláží" dosti pozoruhodná výstřednost. Po návratu byl jmenován velitelem Flik 41J, což byla tehdy první čistě stíhací jednotka leteckých sil císařské armády. Tuto čest si bezvýhradně zasloužil. V následujících týdnech a měsících vršil jeden úspěch za druhým a postupně se propracovával do čela tabulky stíhacích pilotů. Jednotce velel téměř do posledních dnů války. Některé jeho úspěchy byly bez nadsázky ohromující - v srpnu 1917 dosáhl během 19 dnů 18 sestřelů, z nichž 12 bylo potvrzeno! Za svou kariéru zaznamenal celkem 35 potvrzených vítězství a mezi 49 leteckými esy habsburské monarchie se tak řadí na první místo. Létal na následujících strojích:

Zvětšit...

Hansa-Brandenburg B.I, Albatros B.I, Knoller-Albatros B.I, Hansa-Brandenburg C.I, Aviatik B.II, Albatros D.II (na německé západní frontě), Hansa-Brandenburg D.I, Aviatik D.I a Albatros D.III.

Dne 11. října 1918 byl Brumowski jmenován velitelem všech stíhacích jednotek rakousko-uherské armády na Isonzu. K charakteristice toho mimořádně odvážného, charakterního a kamarádského letce, který byl po zásluze dekorován prakticky všemi vyznamenáními, jaké mohl důstojník získat, patří i skutečnost, že odmítl osobně požádat o udělení nejvyššího vojenského vyznamenání, Řádu Marie Terezie (podle řádových regulí tak musel důstojník učinit sám). Když jej k tomu genplk. velkovévoda Josef Ferdinand vyzval, Brumowski písemně odpověděl: "Pokud jsem si toto vyznamenání svou službou zasloužil, mělo by to vrchnímu veliteli stačit, aby mi je udělil. Není mou povinností o ně prosit či žádat."

Porážka císařství znamenala pro Brumowskiho velkou ránu; jeho svět se zhroutil. Nějaký čas hospodařil na statku své první ženy v Transylvánii, ale starat se o zemědělskou usedlost nebylo nic pro válečného pilota, který navíc nehovořil slovo maďarsky. V roce 1930 se vrátil do Vídně, podruhé se oženil a založil leteckou školu. Hrdinný duch neklidného válečníka byl ušetřen ponižujícího stárnutí. Godwin Brumowski se zabil 3. června 1936 jako instruktor při cvičném letu se svým žákem na letišti Shiphol u Amsterodamu.

Kapitola z připravované knihy Pod císařským praporem.

? Militaria, Elka Press

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

19. listopadu se slaví Mezinárodní den mužů (zasláno).

19. listopadu se slaví Mezinárodní den mužů (zasláno).


Recenze týdne

Dějiny první světové války

Nové vydání jedinečné a vyčerpávající publikace o historii první světové války od nejvlivnějšího britského armádního spisovatele.