logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

White Scout Car a houfnice M-30 122 mm

Na Tamaň! 

Mezi vozidly, která Rudá armáda dostala na základě zákona o půjčce a pronájmu, bylo několik tisíc kolových obrněných transportérů White Scout Car. Americká armáda jimi asi nadšena nebyla, neboť je sice nasadila v severní Africe, ale na evropském válčišti upřednostňovala polopásové transportéry, pověstné halftracky, které vlastně byly dalším vývojem transportéru White. Oproti tomu Rudá armáda používala vozidla White až do konce války, a to nejen v původní roli personálního transportéru, ale též jako dělostřelecké tahače. Fotografie, která zachycuje White Scout Car v této roli, s plukovní houfnicí M-30 ráže 122 mm v zápřahu za kolesnou, mě pak inspirovala k další scénické podložce.

Ke stavbě tažného vozidla jsem použil stavebnici Zvezda, která má zajímavý rodokmen. Podle serveru Scalemates.com vytvořila původní formu někdy v 60. létech dávno neexistující firma Peerless Max, od níž ji v 80. létech převzaly firmy Italeri, Tomy a Testors, koncem 90. let pak od Italeri Zvezda.

Houfnice je postavena z letité stavebnice, která opět vznikla ve spolupráci Italeri a Zvezdy. Nejmodernější a nejdokonalejší kit jsem pak použil ke stavbě kolesny. Jedná se o produkt firmy MiniArt, který umožňuje postavit kolesnu 52-R-353M vzoru 1942. Modely jsem dokončil začátkem června a na podložku osadil 11. června 2017.

 

Celkový pohled na podložku. Pro oživení jsem přidal elektrické vedení, na jehož vytvoření jsem použil set Italeri „Telegraph Poles“. Dráty jsou z vyžíhané struny pro upoutané modely letadel, kterou jsem koupil hluboko v 80. letech.

 

Některé stavebnice White firmy Zvezda obsahují plachtu, některé ne. Ta moje ji měla, takže jsem ji v souladu s fotografií mohl použít.

 

Za povšimnutí stojí jiné přední kolo, jaké se později montovalo na halftracky. Opět jsem se řídil fotografií. Na sloupu je tabulka s názvem osady „Krymskaja“, kde byla v květnu 1943 předlohová fotografie pořízena. Houfnice s tahačem příslušela k nějakému útvaru Severokavkazského frontu, který z tohoto prostoru útočil na Tamaňský poloostrov.

 

Při lepení plachtovinové střechy vznikla v pravém zadním rohu škvíra, kterou jsem zamaskoval záplatou z ukořistěné německé celty.

 

Abych zaplnil lávku na zádi transportéru, umístil jsem na ni sbalenou maskovací síť.

 

Houfnice s kolesnou. Rudá armáda často používala kolesny i u motorové trakce.

 

Stavebnice Zvezda houfnice M-30 je sice postarší, ale stále působí dobře.

 

Zajímavým prvkem je lanovod dálkového ovládání ruční brzdy. Ve štítu děla byla klapka se dvěma kladkami, jimiž lanka od rukojeti a pojistky brzdy procházela na vnitřní stranu štítu. U většiny muzeálních houfnic M-30 lanka chybí, podlehla zubu času a restaurátoři je nedoplnili.

 

Ramena lafety se používala k přepravě další munice a jiné bagáže. Také na nich při transportu často seděli dělostřelci z osádky děla.

 

Záběr z druhé strany ukazuje plátěný pytel, přetažený jako ochrana přes zaměřovač.

 

Kolesna MiniArt je detailně provedena a pneumatiky kol se skládají z jednotlivých prstenců jako u modelů nákladních aut GAZ této firmy.

 

Na kolesně se také vozívali dělostřelci. Posadil jsem tam alespoň jednu figurku.

 

Působivý náladový záběr z podhledu. Houfnice M-30 ráže 122 mm též patřila do výzbroje tří československých pluků, kterým po úspěšném nasazení v bitvě u Jasla 15. ledna 1945 byl udělen čestný přídomek „Jaselský“. Houfnicím se pak také říkalo „jaselské“.

 

Po válce se houfnice M-30 vyráběly v letech 1953–1957 licenčně v Československu a plzeňská Škodovka jich vyrobila 1361. Sloužily až do poloviny 70. let a jejich modernizovaná verze 38/74 až do počátku 90. let. Zbraň vážila 2,5 t, počáteční rychlost střely činila 515 m/s a dostřel 11,8 km.

 
Přidat komentář

Diskuse k tomuto článku byla uzavřena.

Vyhledávání

Foto týdne

Severokorejská armáda se připravuje na jadernou válku.

Severokorejská armáda se připravuje na jadernou válku.


Recenze týdne

Skrytý život Fidela Castra

Osobní zpověď osobního strážce. 17 let po boku kubánského vůdce.