Rubriky
- Války a válečníci
- Zbraně a zbroj
- Beneš(n)oviny
- Uniformy a modely
- Mrožoviny
- Vojenská technika
- Vojenská symbolika
- Bojové umění
- Miscellanea
- Toluenové opojení - galerie
- Komická sekce
- Hry
- Muzea
White Scout Car a houfnice M-30 122 mm
Na Tamaň!
Mezi vozidly, která Rudá armáda dostala na základě zákona o půjčce a pronájmu, bylo několik tisíc kolových obrněných transportérů White Scout Car. Americká armáda jimi asi nadšena nebyla, neboť je sice nasadila v severní Africe, ale na evropském válčišti upřednostňovala polopásové transportéry, pověstné halftracky, které vlastně byly dalším vývojem transportéru White. Oproti tomu Rudá armáda používala vozidla White až do konce války, a to nejen v původní roli personálního transportéru, ale též jako dělostřelecké tahače. Fotografie, která zachycuje White Scout Car v této roli, s plukovní houfnicí M-30 ráže 122 mm v zápřahu za kolesnou, mě pak inspirovala k další scénické podložce.
Ke stavbě tažného vozidla jsem použil stavebnici Zvezda, která má zajímavý rodokmen. Podle serveru Scalemates.com vytvořila původní formu někdy v 60. létech dávno neexistující firma Peerless Max, od níž ji v 80. létech převzaly firmy Italeri, Tomy a Testors, koncem 90. let pak od Italeri Zvezda.
Houfnice je postavena z letité stavebnice, která opět vznikla ve spolupráci Italeri a Zvezdy. Nejmodernější a nejdokonalejší kit jsem pak použil ke stavbě kolesny. Jedná se o produkt firmy MiniArt, který umožňuje postavit kolesnu 52-R-353M vzoru 1942. Modely jsem dokončil začátkem června a na podložku osadil 11. června 2017.
Celkový pohled na podložku. Pro oživení jsem přidal elektrické vedení, na jehož vytvoření jsem použil set Italeri ?Telegraph Poles?. Dráty jsou z vyžíhané struny pro upoutané modely letadel, kterou jsem koupil hluboko v 80. letech.
Některé stavebnice White firmy Zvezda obsahují plachtu, některé ne. Ta moje ji měla, takže jsem ji v souladu s fotografií mohl použít.
Za povšimnutí stojí jiné přední kolo, jaké se později montovalo na halftracky. Opět jsem se řídil fotografií. Na sloupu je tabulka s názvem osady ?Krymskaja?, kde byla v květnu 1943 předlohová fotografie pořízena. Houfnice s tahačem příslušela k nějakému útvaru Severokavkazského frontu, který z tohoto prostoru útočil na Tamaňský poloostrov.
Při lepení plachtovinové střechy vznikla v pravém zadním rohu škvíra, kterou jsem zamaskoval záplatou z ukořistěné německé celty.
Abych zaplnil lávku na zádi transportéru, umístil jsem na ni sbalenou maskovací síť.
Houfnice s kolesnou. Rudá armáda často používala kolesny i u motorové trakce.
Stavebnice Zvezda houfnice M-30 je sice postarší, ale stále působí dobře.
Zajímavým prvkem je lanovod dálkového ovládání ruční brzdy. Ve štítu děla byla klapka se dvěma kladkami, jimiž lanka od rukojeti a pojistky brzdy procházela na vnitřní stranu štítu. U většiny muzeálních houfnic M-30 lanka chybí, podlehla zubu času a restaurátoři je nedoplnili.
Ramena lafety se používala k přepravě další munice a jiné bagáže. Také na nich při transportu často seděli dělostřelci z osádky děla.
Záběr z druhé strany ukazuje plátěný pytel, přetažený jako ochrana přes zaměřovač.
Kolesna MiniArt je detailně provedena a pneumatiky kol se skládají z jednotlivých prstenců jako u modelů nákladních aut GAZ této firmy.
Na kolesně se také vozívali dělostřelci. Posadil jsem tam alespoň jednu figurku.
Působivý náladový záběr z podhledu. Houfnice M-30 ráže 122 mm též patřila do výzbroje tří československých pluků, kterým po úspěšném nasazení v bitvě u Jasla 15. ledna 1945 byl udělen čestný přídomek ?Jaselský?. Houfnicím se pak také říkalo ?jaselské?.
Po válce se houfnice M-30 vyráběly v letech 1953?1957 licenčně v Československu a plzeňská Škodovka jich vyrobila 1361. Sloužily až do poloviny 70. let a jejich modernizovaná verze 38/74 až do počátku 90. let. Zbraň vážila 2,5 t, počáteční rychlost střely činila 515 m/s a dostřel 11,8 km.
Foto týdne
Recenze týdne
Vydalo nakladatelství Academia 2023.