logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Vyprošťovací tank Sherman M32B2 a M4(W) 105 s houfnicí

Pozor, krajnice!

Modely vyprošťovacích tanků s rameny jeřábů, množstvím beden a náhradních dílů, zavěšených kde se dá, jsou mezi kitaři kvůli svému zajímavému vzhledu velmi oblíbené. Já nejsem výjimkou, takže po řadě německých Bergepanzerů mohu představit i americký vyprošťovací tank Sherman M32B2. Jak napovídá název, vznikl na podvozku středního tanku Sherman a jedná se o verzi se svařovanou korbou a dvojicí naftových motorů. Nejběžnější stavebnicí verze s litou korbou a benzínovým hvězdicovým motorem je kit M32 Italeri, který jsem se však rozhodl předělat na M32B2. Použil jsem svařovanou korbu ze stavebnice Italeri M4 Jumbo, motorový kryt ze stavebnice M4 USCM téhož výrobce a zbývající části a výstroj ze stavebnice původního M32. Model jsem dokončil v říjnu 2008 a pak až do letošního března ležel skoro osm let na polici, poněvadž jsem pořád odkládal stavbu něčeho, co by se dalo za vyprošťovací tank zapřáhnout. Chtěl jsem použít tažnou oj, přímou obdobu vleku na tyči, který americká armáda používala. Nakonec jsem si usmyslel, že za M32B2 zavěsím houfnicový tank Sherman M4(W) 105, vyzbrojený místo kanonu 105mm houfnicí. Model jsem sestavil ze zbytků, které mi zbyly po předělávkách předchozích stavebnic tanků Sherman. Korba pochází ze stavebnice Italeri, věž s houfnicí z kitu Academy tanku Sherman HVVS 105 s radlicí a drobnosti ještě z dalších stavebnic. Model jsem dokončil koncem února 2016 a po týdnu jsem oba umístil na podložku. Trvalo to déle, poněvadž kromě podložky jsem musel vyrobit také oj s rozporkou, která se k vleku poškozených tanků používala. Americké odtahové jednotky prý měly ve zvyku odtahovat tanky s poruchou motoru, převodovky nebo spojek bez pásů, pokud odtahová trasa vedla po zpevněné komunikaci. Zdálo se mi to natolik atraktivní, že jsem podobnou situaci ztvárnil a klubka pásů uložil za věž na záď odtahovaného vozidla.

 

Celkový pohled na podložku. Její rozměr jsem volil tak, aby vyplnila volné pruhy na policích, takže nesměla být širší než 11,5 cm.

Dlažba je sádrový odlitek firmy MPO Olomouc. Původní panely jsem rozřízl po délce a chybějící šířku doplnil krajnicí. Kvůli hrbolatosti dlažby jsem měl potíže modely na podložku usadit, nicméně optimální místa, která jsem nakonec našel, mě inspirovala k podtitulku tohoto příspěvku.

Místo původního pásu z měkčeného vinylu jsem u M32B2 použil skládaný pás z plastikových článků.

Bizarní vzhled vyprošťovacího tanku zaujme i pacifistu.

Stavebnice M32 firmy Italeri má poměrně bohatý interiér, takže nebyl problém nechat poklopy na pevné šestiboké věži otevřené.

Rovinné boky svařované korby umožňovaly použít je k zavěšení náhradních dílů. Obvykle to byly rozety hnacích kol. Závěsy jsou z pásků ?buchtového? plechu.

Z téhož materiálu jsou i závěsy náhradních pojezdových kol na předních bocích věže. Ty, co byly na kolech předlisované od výrobce, jsem odpiloval.

Pohled do věže. Výrobci usnadnil život fakt, že naviják byl ukryt pod přední podlahou s poklopem (pod kladkou na čelní stěně), který se otevíral, jen když byl naviják v činnosti.

Prostor mezi skříněmi jsem vyplnil další výstrojí, podložnými trámky atd. Doplňkem, který takovou skládku vždycky oživí, jsou plechovky s olejem, které vyrábí PlusModel a dodává i s obtisky různých výrobců motorových olejů.

Vyprošťovací tanky Sherman mívaly ve výzbroji minomet pro vypalování zadýmovacích min.

Sváry jsou zvýrazněny hnědou pastelkou, pak byl na model použit anilinový filtr a nakonec nástřik matného akrylového bezbarvého laku ze spreje.

Na glacis, jak se říká přednímu, šikmo skloněnému pancéři, zaujme držák s bočními rolnami, který sloužil k navádění lana navijáku, pokud bylo zapotřebí něco přitáhnout zepředu. Lano probíhalo mezi sedačkami řidiče a radisty/kulometčíka a vedlo nad převodovkou. V glacis byl otvor, opatřený zvedacím víčkem.

Celkový pohled na M4(W) 105 s názvem ?Panther?. Marking pochází z polské publikace Roosevelt´s Tanks, Militaria č. 234, a zachycuje vozidlo 20. tankové divize US Army v Zirgesheimu, Německo, duben 1945.

S klubky pásů za věží vyhlíží Sherman opravdu zajímavě. Přidal jsem k nim ještě bednu, v níž jsou zbylé jednotlivé články a velký pákový klíč, přes který visí kolo zbylého vázacího drátu.

Původní vinylové pásy ze stavebnice Italeri jsem rozřízl na poloviny, smotal do klubek a stáhl měkkým železným drátem. Drát je opravdu funkční, drží pohromadě klubka, která nejsou ničím slepena.

Měl jsem obavu, že se jednotlivé články po smotání prohnou a budou vyhlížet nemodelově. Naštěstí se pás deformoval ve spojích, jako kdyby skutečně byl z pohyblivých článků.

Zátiší s bednou a zbylým vázacím drátem.

Věž je kompletně převzata ze stavebnice Academy M4A3 HVVS 105 mm. V souladu s podkladem jsem však doplnil plachtovinový límec kolem jařma houfnice. Je vyroben z proužku průklepového materiálu a po nalepení horní rovné části zvlhčen, aby se v ohybech dal lépe tvarovat do záhybů.

Průzory z pancéřového skla (zde po obvodu velitelské kopulky), jakož i objektivy periskopů a zaměřovačů jsem si zvykl znázorňovat světle modrou gelovou tužkou. Je to mnohem realističtější a snadnější než natírání lesklým černým lakem.

Jak už to v kitařině bývá, výroba oje s rozporkou nebyla nejjednodušší, a přitom není skoro vůbec vidět. Nejpracnější bylo vypilování spojek, které mají o 90 ° pootočené výřezy, aby se vodorovná oka oje dala připnout ke svislým tažným kováním pod zádí vyprošťovacího tanku. Spojky nejsou vidět vůbec.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 25. března 1945 proběhl letecký útok na Prahu.

Výročí: 25. března 1945 proběhl letecký útok na Prahu.


Recenze týdne

 Kordy a rapíry z českých sbírek 16. - 18. století II. díl

Kniha volně navazuje na první díl, vydaný roku 2018.