logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

T- 20 Komsomolec a PTK 45 mm vzor 1937

V prvních týdnech války

Co se týče motorizace dělostřelectva, Rudá armáda koncem 30. let koncepčně nijak nezaostávala za potencionálními protivníky. Svědčí o tom i obrněný dělostřelecký tahač T-20 Komsomolec, který byl zkonstruován roku 1936 k přepravě lehkých děl, převážně protitankového kanonu 53-K ráže 45 mm vzor 1937 nebo plukovního minometu 120 mm. Jednalo se o malé vozidlo, v jehož pancéřované kabině vpředu se tísnili řidič a kulometčík, kdežto přepravovaná obsluha děla seděla venku na podélných lavicích, chráněna za nepříznivého počasí jen celtou. Již první týdny prokázaly, že tento koncept není životaschopný a výroba prvního válečného roku skončila.

V 90. létech vzniklo na bývalém území Sovětského svazu několik firem, které se s větším nadšením než dovednostmi vrhly do výroby plastikových stavebnic. Patřila mezi ně i firma AER Moldova, která také dala na trh vůbec první stavebnici Komsomolce v měřítku 1  35. Proporce pancéřované kabiny byly chybné, takže můj klubový kolega Jan Patera ji celou vyrobil nově, já model postavil tak, jak byl vylisován. Místo toho jsem se více věnoval detailům, kupříkladu jsem doplnil trubkovou konstrukci celtového přístřešku.

K nově vzniklým firmám také patřila ICM, která v roce 1995 vytvořila stavebnici PTK 45 mm 1 : 35 a následně ji převzaly firmy Maquette a MSD (Micro Scale Design). ICM dala na trh také set ?Barbarossa? Operation 1941, kde byl kromě vlastního kanonu i koňský zápřah, kolesna a figurky.

Uvedené stavebnice mi několik let ležely ve ?skladu?, než jsem je v říjnu 2006 sestavil a umístil na podložku.

 

Podložka představuje polní cestu někde na západní Ukrajině v prvních týdnech operace ?Barbarossa?.

Chybného tvaru pancéřové kabiny si málokdo všimne. Proto jsem se více soustředil na doplnění detailů, které ve stavebnici zoufale chyběly. Přidal jsem kožené čalounění lavic, které se daly otočit, takže z jejich opěradel vznikla plošina pro dopravu nákladu.

Podle fotografie jsem doplnil trubkovou sklopnou konstrukci celtového přístřešku i s popruhy a vypínacími šňůrami.

Na bližším záběru kabiny je vidět nedostatečná úroveň jejího zpracování. Nějak jsem neměl sílu se dát do vylepšování.

Model je natřen barvou Humbrol H 159 a patinován řídkou barvou H 26.

Přidal jsem pár drobností, aby lavice nevypadaly tak prázdně.

Přece jen jsem udělal drobné úpravy ? podle fotografií jsem upravil záď vozidla.

Největší vadou kolesny jsou kola s hladkými běhouny. V době stavby jsem neměl jiná lepší kola, abych ty ze stavebnice nahradil.

Tato kolesna je mnohem méně propracovaná než kolesna 52-R-353SM vzor 1942, kterou dnes nabízí firma Miniart.

Také stavebnice ICM nezapře, že je učňovská. Přesto jsme byli rádi, že jsme měli alespoň ji, nikdo jiný tehdy sovětský PTK 45 mm 1  35 nevyráběl.

Model má detailů docela dost, ale chybí jim jemnost.

Při pohledu na kolesnu se dnes utěšuji, že pneumatiky jsou prostě sjeté.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.