logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Nákladní automobily CMP C60X, Ford 15 a C60L Rudé armády

Z dílny Jana Patery

Pro britskou a ostatní armády Commonwealthu byly za druhé světové války typické nákladní automobily jednotného systému, které se označovaly jako CMP – Canada Military Pattern, neboli „kanadský vojenský vzor“, přestože se nevyráběly jen v Kanadě, ale výroba běžela i v Austrálii, Jižní Africe a na Britských ostrovech. Spíše než o výrobě je třeba mluvit o montáži, neboť automobily CMP se sestavovaly z komponent, které dodávaly největší americké automobilky Ford, Chevrolet, General Motors a Dodge. Charakteristický vzhled jim dodávaly do řidičské kabiny částečně zasunuté motory, takže měly krátkou kapotu a připomínaly buldoka se sraženým čumákem. K originálnímu vzhledu také přispívalo čelní sklo, neboť u jedné ze tří nejrozšířenějších verzí kabin mělo negativní sklon. Unifikovaná vozidla CMP se dělila na kategorie s nosností 8, 15, 30 a 60 cwt (centnýřů), respektive ½, ¾, 1,5 a 3 tuny. K tomu účelu se šasi různě prodlužovala a popřípadě se přidávala třetí náprava. U nejmenších se používala malá kola, u těžších větší kola. Nejkratší šasi měly dělostřelecké tahače 4 x 4, známé jako Quad.

Z výše uvedených důvodů jsou nákladní automobily CMP vděčným tématem pro modeláře, kteří mohou kombinovat díly stávajících stavebnic a vytvářet vozidla, která doposud pozornosti výrobců unikají. 

Podle zákona o půjčce a pronájmu se vozy CMP dostaly i do Sovětského svazu. Jelikož potřebu základních nákladních automobilů pokryly ve valné míře Studebakery, vyžadovali Sověti specializovaná skříňová vozidla CMP, často vybavená jako pojízdné dílny. Proto se dostala do hledáčku mého klubového kolegy Jana Patery, zaměřeného na výzbroj Rudé armády, který na základě dílů ze stavebnic Quad Italeri a shortrunu Mirror tři sovětské CMP postavil.

Nejsložitější byla stavba tříosé pojízdné dílny CMP C60X Machinery A vyráběné z komponent General Motors. Proto je základem modelu upravené šasi GMC ze stavebnice Italeri, kola z Italeri Quad, přičemž chybějící třetí náprava a dvě kola musely být odlity z resinu. Skříň je postavena z destiček, podrobnosti zachycují fotografie. Kolega Patera využil skutečnost, že ve stavebnici dělostřeleckého tahače jsou i díly na řidičskou kabinu běžného náklaďáku, což přestavbu alespoň trošku usnadnilo

Druhý model znázorňuje CMP 15 cwt 4 x 4, Machinery KL (Ford 15A). V tomto případě se jedná o generátor elektrického proudu na dvouosém podvozku Ford 15A s malými koly. Základ opět pochází ze stavebnic Quad Italeri, malá kola, kabina a držák rezervy pak z Chevy 15 Italeri. Zbývalo nově postavit „jen“ korbu a generátor.

Třetím modelem je dvouosý skříňový CPM 60 4 x 4 Stores (Chevrolet C60L), opět pojízdná dílna, kterou požívaly tankové jednotky Rudé armády. Skříň byla vyrobena a posazena na podvozek až v Sovětském svazu. Na základě fotografie je k modelu připojen jednonápravový přívěs s tankovým motorem V-2. Základem je shortrun nákladního automobilu CMP Chevy C60L GS Truck firmy Mirror. V tomto případě „jen stačilo“ nahradit korbu vlastnoručně vyrobenou skříní.

V současnosti mohou modeláři při přestavbách automobilů CMP kromě Italeri používat i součásti z kvalitních stavebnic firmy IBG, kde najdou díly pro dvě verze kabin a fotolepty na mříž před chladičem.

 

Ke stavbě modelu CMP C60X Mach A bylo použito šasi ze stavebnice GMC Italeri.

Teoreticky je rozvor mezi zadními nápravami větší než u GMC, ale rozdíl je tak malý, že v měřítku 1 : 35 prakticky zaniká.

Základní části konverze CMP C60X.

Kola z Quadu s upravenými náboji.

Upravená řidičské kabina z Quadu (Italeri).

Rozložené, nově vyrobené díly skříně.

Ze sestavené skříně se dá sundat střecha...

… aby bylo vidět vnitřní strojní vybavení.

Konečně je model hotov a usazen na podložce.

Pohled z druhé strany ukazuje boční panely, které se daly vyklopit jako pracovní stůl nebo manipulační plošina.

Pohled zepředu odhaluje nedostatek stavebnic Italeri – plnou, jen reliéfně znázorněnou mříž před vlastním chladičem. U nových stavebnic IBG je na její znázornění už použit fotolept.

Nicméně model působí plně realisticky a autenticky.

Tříosé CMP kategorie 60 cwt jsou velmi atraktivní, takže je nepochopitelné, proč jejich stříkané stavebnice doposud žádná firma nevyrábí.

Pojízdný generátor elektrického proudu CMP 15 cwt 4 x 4 Mach KL (Ford 15A) se stavěl jednodušeji.

Dalo se použít původní šasi a malá kola, ale bylo nutné osadit jiné nápravy s diferenciály typu split.

Nejpracnější bylo postavit novou nástavbu se skříní generátoru.

Přední náprava s diferenciálem Ford split.

Model pojízdného generátoru na podvozku Ford 15A z nadhledu.

Pohled z druhé strany ukazuje držák rezervy, který byl použit ze stavebnice Italeri Chevy 15.

Celkový pohled na model CMP 60 4 x 4 Stores (Chevrolet C60L) s jednoosým přívěsem.

Detail přívěsu s tankovým motorem V-2.

Skříň byla vyrobena a posazena na podvozek až v SSSR.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Kafkova socha Jana Žižky je fotogenická ze všech stran (socha vlevo). Foto -lk-

Kafkova socha Jana Žižky je fotogenická ze všech stran (socha vlevo). Foto -lk-


Recenze týdne

Jak zabít civilizaci

Děsivá vize islamizace Západu.