logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

M20 Diamond T980 a Crusader III AA Mk. III

200 koní v zápřahu 

 

Všechny tankové jednotky za druhé světové války měly prostředky pro přepravu tanků po silnici. Tvořily je tahače s podvalníky či s návěsy s přepravní kapacitou do 40 tun. Spojenci používali buď sestavu Tank Transporter M19, sestávající z tahače M20 Diamond T980 a podvalníku Rogers (či jeho britské obměny) nebo populární sestavu Tank Transporter M25, tvořenou pancéřovaným tahačem a vyprošťovacím vozidlem M26 Dragon Wagon a podvalníkem M15. Zatímco Tank Transporter M25 jako stavebnici 1 : 35 dala na trh firma Tamiya již v roce 1998, na kit sestavy M19 si museli modeláři počkat až do roku 2015, kdy s ní přišla kalifornská firma Merit International, a to hned ve dvou verzích – jak s civilnějším tahačem s celokovovou kabinou, tak s vojenským provedením tahače s kabinou otevřenou a plátěnou střechou. Pořídil jsem si tu druhou, kdežto klubový kolega Jiří Hübner se dal do stavby Diamondu s celokovovou kabinou, který navíc předělal na civilní verzi, již po válce používala britská transportní firma Pickfords. Sestavu s děleným podvalníkem pro přepravu nadměrných nákladů stavěl pro našeho předsedu klubu, avšak po jeho předčasné smrti práci nedokončil a letos na jaře mi rozestavěný model přinesl, abych si s ním poradil. Měl jsem už rozestavěný svůj Diamond, který jsem chtěl znázornit, jak koncem března 1945 veze k Rýnu na podvalníku britský LVT, takže se mi jevilo nejvýhodnější pracovat na obou verzích Diamondu T980 současně. Jelikož ten darovaný měl seříznutou korbu, použil jsem korbu ze své stavebnice, a tu seříznutou, s novými bočnicemi, jsem posadil na svůj model, kde na vnitřních detailech nezáleželo, neboť jsem si podle fotografie vybral tahač, který měl nad korbou postavenou boudu (i tento projekt bude vbrzku představen na stránkách Toluenového opojení – galerie). Podvalník se již rekonstruovat nedal, takže nezbylo než Diamond, uvedený do původního válečného vzhledu, použít jako odtahové vozidlo.

Vyvstala otázka, co za tahač zapřáhnout. Jelikož jsem si opět zvolil britský marking, muselo to být britské vozidlo. Nakonec jsem si vzpomněl, že od roku 2007 mi stojí na polici osamělý protiletadlový tank Crusader III AA a když jsem jej zkušebně postavil za tahač, nevypadalo to špatně. Takže jsem oba modely postavil na podložku, představující vyježděnou polní cestu někde ve Franci v druhé polovině roku 1944, a spojil dvěma vlečnými řetězy.

 

Modely obou verzí tahače M20 Diamond T980 po dokončení základní stavby.

Celkový pohled na podložku umožňuje srovnat velikost modelů a tedy jejich předloh. Je vidět, že tahač Diamonf T980 byl přinejmenším stejné veliký jako tank Crusader.

Pohled na sestavu z druhé strany.

Záběr více z nadhledu ukazuje, že ani v šířce tahač tanku nijak neustupoval.

Stavebnice firmy Merit patří k nové generaci superdetailovaných kitů s množstvím dílů, takže stavba jde pomalu. Naštěstí jsem dostal model téměř hotový. Kromě tahače Diamond T980 s podvalníkem Rogers produkuje firma Merit jen dvě další stavebnice 1 : 35 – sovětský torpédový člun G-5 a britskou trpasličí ponorku X.

Musel jsem však model zbavit zbytků modré barvy, zaškrabat poleptané plochy a doplnit drobné, ještě nenalepené detaily.

Korbu jsem použil novou, ze své stavebnice.

 Britský marking mi připadl mnohem pestřejší a zajímavější než americký. Bohužel, výrobce neuvádí, o kterou jednotku se konkrétně jedná. Pod kapotou se skrývá řadový šestiválcový diesel Hercules o výkonu 200 HP.

Tahače M20 Diamond T980 byly vybaveny mohutným navijákem. Veškerá stupátka ze žebrovaného plechu jsou ve stavebnici provedena z rozměrných fotoleptů, které je třeba ohnout. Kolega Hübner použil ohýbačku, takže plechy přesně pasovaly, jak měly.

Převodovka navijáku přesně odpovídá předloze a ukazuje, jak pečlivě je stavebnice vyrobena.

Naviják je celou malou stavebnicí. Musel jsem však vyrobit nové ovládací páky, neboť původní díly se během převozu a manipulace s rozestavěným modelem ulomily a zmizely v nenávratnu.

Korbu jsem vyplnil zátěží v podobě betonových panelů a přidal různé drobnosti – kanystr, svinutou plachtu, trámky, dřevěné klíny atd.

Obě vozidla jsem spojil dvěma dvojitými, zkříženými řetězy. Na jejich ztvárnění jsem použil nerezové chirurgické řetízky, které se dnes nabízejí v širokém sortimentu, neboť se používají pro módní výrobu ocelových šperků a pro piercing.

Stavebnici protiletadlového tanku Crusader III AA Mk. III dala na trh firma Italeri v roce 2005.

Propracování modelu je takřka v ideální rovnováze s množstvím dílů a obtížnosti stavby, takže se model rychle a snadno staví. Pro modeláře, kteří jako já dávají přednost šířeji pojaté sbírce před soutěžními solitéry, jsou stavebnice Italeri nejvhodnější.

Celý model je natřen barvou H75 a patina provedena velmi řídkou barvou (wash) H26. Hrany pak ošetřeny černou křídou.

Na základě fotografií jsem doplnil anténu na předku vozidla. To podle markingu příslušelo ke 43. pěší divizi (Wessex). Britské tankové divize též používaly protiletadlové tanky Crusader III, avšak vyzbrojené 40mm kanonem Bofors. Tuto verzi, označovanou jako Crusader III AA Mk. I též produkuje Italeri jako kit 1  35.

Příď protiletadlového tanku Crusader. Je dobře patrný pancéřový plát na předku věže s dvojicí kanonů Oerlikon 20 mm.

Vzhledem ke kompaktní konstrukci a jednoduchosti kanonů Oerlikon mohla být věž malá a nízká.

Interiér věže má uspokojivé množství detailů, včetně pantografu, přenášejícího náměr kanonů na zaměřovač.

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Podzim 1941. Neseme raněného. Foto D. Onochin. Z knihy V PRVNÍ LINII.

Podzim 1941. Neseme raněného. Foto D. Onochin. Z knihy V PRVNÍ LINII.


Recenze týdne

Šerm fleretem

Skripta o historii a šermu fleretem.