Rubriky
- Války a válečníci
- Zbraně a zbroj
- Beneš(n)oviny
- Uniformy a modely
- Mrožoviny
- Vojenská technika
- Vojenská symbolika
- Bojové umění
- Miscellanea
- Toluenové opojení - galerie
- Komická sekce
- Hry
- Muzea
GMC AFKWX 353
V logistickém zázemí
Snad na každém záběru amerických válečných kameramanů z druhé světové války se dříve nebo později objeví nákladní automobil GMC CCKW, zvaný českými milovníky vojenské historie buď „džímsa“ nebo „gemčák“ (na Moravě). Tato dvaapůltuna byla holka pro všechno, vyskytovala se na všech válčištích a sloužila nejen k převozu materiálu a osob, ale i jako různá speciální vozidla, od cisteren přes radiovozy až k pojízdné kantýně.
Avšak na záběrech z vylodění v Normandii je hojně vidět jiný nákladní automobil dosti bizarního vzhledu, poněvadž měl vysokou, jakoby věžovitou kabinu a krátkou kapotu, takže tvoří jakýsi přechod k dnešním trambusům. Byl sestaven z těchže agregátů a podskupin jako „džímsa“, takže se vnucuje myšlenka, že některého konstruktéra napadlo u původního typu CCKW přesunout řidičskou kabinu nad motor a získaný prostor použít na delší ložnou plochu, což spolu s delším rámem (jako u GMC DUKW) umožnilo přepravovat objemnější náklady, i když nosnost zůstala oficiálně na dvou a půl tunách.
Modifikovaný typ dostal označení GMC AFKWX 353 a zřejmě se za druhé světové války používal pouze u transportních jednotek americké armády. Přestože jich bylo vyrobeno víc než 7 000 kusů, nikdy si nevydobyly takovou popularitu jako „džímsy“. A to se odráží i v produkci plastikových stavebnic. Zatímco stavebnici „džímsy“ v měřítku 1
35 lisují už dlouhá léta firmy Italeri a Tamiya v různých variantách, stříkaný kit AFKWX 353 neexistuje a modelář mohl sáhnout pouze po resinové stavebnici české firmy Realmodels, která vyráběla jak verzi z celokovovou kabinou, tak s otevřenou s plátěnou střechou. Druhou verzi též vyráběla a snad stále vyrábí firma Masters, a kompresor na zkráceném dvouosém podvozku pak firma U-models.
Svou resinovou stavebnici Realmodels jsem zdědil po po zesnulém náčelníku našeho KPM Praha 10 Ing. Janu Moštěkovi a též „vrakoviště“ s velkým množstvím různých dílů z několika stavebnic Italeri CCKW, což mi umožnilo sestavit z nich náklad pro model AFKWX 353 a vytvořit scénu z logistického centra někde ve Francii, kde se nákladní automobily montovaly ze stavebnic, převážených přes Atlantik z USA, neboť se tak šetřil lodní prostor.
I když je perspektivou trošku zkreslen, přece jen tento záběr ukazuje, že ložná plocha GMC AFKW 353 (vlevo) byla podstatně delší než u CCKW (vpravo).
Celkový pohled na scénu: v hale montážního střediska někde v osvobozené Francii kontroluje americký voják náklad, jenž přivezl nákladní automobil GMC AFKWX 353.
Pohled z druhé strany odhaluje pracovní stůl se svěrákem, na němž leží další součástky nákladního automobilu CCKW.
Záběr na AFKWX zepředu ukazuje neobvyklou výšku řidičské kabiny nad motorem Proto se někdy k typovému označení tohoto automobilu přidávala zkratka COE (Cab Over Engine).
Před zkrácenou kapotou byla osazena vysoká ochranná mříž. I ta je ve stavebnici odlita z resinu a vystupuje jako reliéf nad destičku podkladového nálitku, z něhož musela být opatrně odříznuta a poté doplněna bočními mřížemi z tyčinek. Nejchoulostivější práce ze stavby celého modelu.
Náklad je sestaven z „vrakoviště“ dílů po Honzovi Moštěkovi. Vlevo je k bočnici korby přistaveno šasi, u přední stěny velká překližková bedna a za ní dvě palety se čtyřmi koly každá. Zbylý prostor vyplňuje paleta se čtyřmi nádržemi a drobnější bedničky.
Pohled z obráceného směru ukazuje především shrnutou vozovou plachtu. Je vyrobena z obyčejného papíru, namočeného do řídkého roztoku lepidla Herkules a za vlhka vytvarována na místě.
Na přepravovaném šasi je už osazena rozvodovka, otvor pro pohonný hřídel zabezpečen na červeno natřeným špalíkem, aby dovnitř nevnikla nečistota, a na svém místě jsou též pérové svazky přední nápravy.
Pravý zadní roh podložky vyplňuje paleta se dvěma „mosty“, tedy zadními nápravami, již spojenými svazky listových per a propojenými spojovací kardanovou hřídelí. Ve skutečnosti byla paleta o jedno patro vyšší a obsahovala tři sestavy zadních náprav pro nákladní automobily GMC.
Protilehlý roh podložky jsem vyplnil ponkem se svěrákem, na němž leží dva brzdové štíty přední nápravy a rozvodovka.O stůl z dílenského setu Italeri se ještě opírají dvoje přední dveře pro GMC CCKW.
A konečně kvůli měřítku jsem přidal figurku vojáka, který kontroluje náklad.
Foto týdne
Recenze týdne
Potulky arktickou tundrou, sibiřskou tajgou a kavkazskými horami