logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Bison II a Steyr 1500 A/01 s 2cm kanonem

Další improvizace Afrikakorpsu

Po Panzerjägeru I a Opelu Blitz s Flakem 38 si dovoluji představit další modely improvizovaných bojových prostředků Afrikakorpsu. Malý nákladní a štábní automobil Steyr 1500 používal Wehrmacht ve velkém množství a objevil se i na severoafrickém válčišti. Zde jej měla ve výzbroji 90. lehká divize, konkrétně ?Kampfgruppe von der Heydte?. Steyr 1500 A/01 z jejího stavu si pak pro svou stavebnici jako předlohu vybrala firma Tamiya. Tato pětatřicetina patří mezi nejlepší stavebnice vozidel, jaké jsou na trhu, takže jsem byl rád, když ke mně shodou šťastných okolností zabloudil druhý kus. Stavebnice má nejen dostatečné množství čistě a přesně odstříknutých dílů, ale ty jsou navíc tak chytře voleny, že pokrývají celé montážní celky. Kupříkladu přední nárazník, mříž před maskou a boční tykadla (policajti) tvoří jeden díl, takže když po nalepení srovnáte nárazník, máte srovnané všechno. Jelikož mám první stavebnici vyhrazenou jako tahač pro PAK 40, hledal jsem, jak druhý kus co nejlépe uplatnit. A když jsem na internetu našel polní úpravu tohoto vozu na nosič 2cm kanonu, dal jsem se hned do stavby. Stačilo neosadit prostřední lavici a místo ní vlepit kanon s lafetou a sedačkami, který jsem vzal ze stavebnice SdKfz 250/9. Tu postavím buď jako SdKFz 250/8 s krátkým dělem 7,5 cm nebo jako minometný SdKfz 250/7. Ještě jsem přidal držák s kanystry na záď vozidla a naopak nepoužil skládací střechu, která by nešla přes kanon přetáhnout. Jedinou slabinou stavebnice Steyru 1500 A/01 jsou mřížky do masky a ventilačních otvorů na bocích kapoty. To ale snadno napraví fotolept firmy Eduard.

Stavebnice druhého vozidla, které jsem se rozhodl ke Steyru přiřadit, leží na opačném konci škály kvality. Jednalo se o motorizovanou houfnici ráže 15 cm, která nesla oficiální název ?15 cm sIG 33 auf Panzerkampfwagen II?, ve vojenské mluvě Bison II. Dnes jsou na trhu dvě stavebnice ? Alan a Dragon. Alan se objevil dříve, a proto jsem si jej pořídil. Musím říci, že toto byla zase jedna z nejhorších stavebnic, jakou jsem kdy stavěl. Jen máloco zde pasuje, takže mnoho dílů je třeba přiřezávat a přibrušovat, aby padly tam, kam mají. Týká se to hlavně podvozku, kde nosné kladky a zadní napínací kolo nezapadnou mezi zuby článků pásů, poněvadž jsou příliš silné. Nosné kladky je třeba obrousit o 1,5 mm a napínací kola na zadní ploše po obvodu opilovat a tím je zúžit, jinak na ně pásy nedostanete. Nepasují ani interiérové díly, které se bez úprav do bojového prostoru prostě nevejdou a nedostanete do něj ani lafetu houfnice sIG 33, pokud ji na konci neopilujete.

Přitom se jedná o atraktivní vozidlo s otevřeným bojovým prostorem, které, jak už to u Wehrmachtu chodilo, vzniklo ambiciózní přestavbou z tanku Panzer II, jež však špatně dopadla. Ačkoli oproti Bisonu I konstruktéři z děla odstranili kola, byla houfnice sIG 33 s původní lafetou i tak natolik velká a těžká, že se do korby Pz. II rozumně nevešla a přetěžovala pojezdový mechanismus. To vedlo konstruktéry k tomu, že navrhli novou, širší a delší korbu a přidali na každou stranu po jednom pojezdovém kole. Avšak tím se původní úmysl využít zásoby zastaralých podvozků tanku Pz.II naprosto minul účinkem a místo toho naběhl do už beztak přetížené výroby zcela nový typ. Není divu, že po vyrobení 12kusové série byl celý projekt zrušen a postavené stroje odeslány do Afriky. Nicméně i v tomto případě platí, že čím je konstrukce obrněného vozidla komplikovanější, tím zajímavější model se dá na jeho základě postavit. Zvolte si však stavebnici Dragon.

 

Oba modely jsem umístil na podložku se snahou vytvořit písečný povrch.

Hrbolatý terén vznikl automaticky použitím polystyrénové stropní kazety s reliéfem.

Zkoušel jsem umístit Bison II dopředu, ale se Steyrem na první pozici se mi to zdálo hezčí.

Hotový model Bisonu II ze stavebnice Alan nevypadá špatně, ale dávat jej dohromady je o nervy.

Na fakt, že anténa se dala sklápět, mě upozornily obrázky na internetu. Uvítal jsem to, neboť sklopená anténa zmenšuje nároky na úložnou výšku.

Z čelního pohledu je vidět, jak úctyhodná je ráže 15 cm.

Bojový prostor je poměrně členitý a stavebnice obsahuje všechny potřebné díly, které však potřebují připasovat. Je zajímavé, že Dragon má interiér řešen jinak (jiné skříně, jiná poloha radiostanice, sedačka střelce), otázkou je, co je autentické, nebo jestli existovalo několik různých uspořádání.

Rám radiostanice (vpravo pod plachtou) způsobuje, že lafeta houfnice nejde po slepení korby usadit na podpěrné sloupky, neboť se příčí ve výřezu v zadní přepážce. Nezbylo než ji opilovat. Oblouky krycí plachty jsou ve stavebnici přiloženy, ale shrnutou střechu jsem vyrobil z papíru.

Stavebnice Steyru 1500 A/01 se krásně staví a výsledkem je přesný model.

Přestavba vyžadovala neosadit prostřední lavici, na níž se sedělo zády ke směru jízdy, a místo ní vlepit kuželový sloup kanonové lafety.

Místo pro nalepení sloupu lafety jsem vybíral zkusmo ? aby se kanon mohl otáčet kolem dokola. Na plochu nad kufrem jsem přidal držák se šesti kanystry a z jedné strany brašnu, z druhé bednu.

Jako výplň masky a ventilačních průduchů na bocích kapoty je do stavebnice přiložen čtvereček černé plastové mřížky. Mnohem lepší je použít fotolept Eduard.

Po úvaze jsem se rozhodl vynechat díl, který znázorňuje složenou plachtovou střechu. Stejně by nešla přes kanon přetáhnout a osádka by ji vozila zbytečně. Přidal jsem maskovací síť a do držáků vedle opěradla zadní lavice dvě pušky.

Přední sklo jsem nalepil ve sklopené poloze a zaprášil. Pro tento model jsem zvolil verzi s rezervním kolem z vnější strany, pro druhý kus použiji verzi s kolem uvnitř. Stavebnice má výměnné díly, které umožňují volit.

Lafetu kanonu jsem doplnil zadním ochranným rámem a vyvažovačem, který odlehčoval hlaveň při nastavování elevace. Použil jsem podklady ze stavby obrněného automobilu SdKfz. 222.

Interiér je velmi podrobně proveden, především přední sedačky.

 

 
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.