logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Veteran Arena

Muzeum historických automobilů v Olomouci

Výstava veteránských aut, která zaujme odborníky, laiky, děti i dospělé, je otevřena v Olomouci v areálu nazvaném Veteran Arena ve Sladovní ulici č. 103 (nedaleko nádraží, dosažitelné městským autobusem, nebo i pěšky).

Jedná se o největší soukromé veřejně přístupné muzeum svého druhu v České republice.

Oproti jiným muzeím nabízí ve své expozici také svébytnou galerii dobového umění a kuriozit úzce spjatých nejen s motorismem. Za zmínku stojí například část soukromé sbírky amerických rozhlasových přijímačů ze 40. let, vystavených v kavárně muzea.

Vystaveno je okolo stovky dobových vozů, z 90 % české předválečné výroby a v prvotřídním zrestaurovaném stavu. Jádrem sbírky je kolekce proslulých automobilů české značky tatra. Ta je doplněna o zhruba stovku dalších historických exponátů, jimiž jsou motocykly, stabilní motory, zejména českých značek, včetně dokumentace u některých strojů. Klenotem sbírky je vůz Tatra 75 Sport, karosérie Bohemia, jediný dochovaný kus, jehož byly vyrobeny pouze tři kusy. U tohoto vozu se traduje, že jeho uživatelem byl herec a režisér Hugo Haas.

Kuriozitou výstavy je i skutečnost, že některé vozy jsou prodejné.

Generálním partnerem je T. S. Bohemia, a. s., prodejce výpočetní techniky a spotřební elektroniky. Novinky o provozu muzea se lze dočíst na jeho webové stránce:

http://www.veteranarena.cz/

Nevíte-li kam v neděli na výlet, návštěva tohoto muzea bude rozhodně správnou volbou. Fotografie některých vozů uveřejňujeme.

Tatra 600-Tatraplan, 60 let starý veterán, pokračovatel slavné Tatry 87 cestovatelů Hanzelky a Zikmunda. Také Tatraplán neblaze proslul jako vozidlo StB.

Tatra 603-1 (vyráběna v letech 1956--1975). Vládní vozidlo komunistických papalášů. Chlazeno vzduchem, 170 km/hod., rok výrobyýroby 1964.

Malé německé vozidlo BMW-Isetta, tříkolka jen pro dvě osoby. Zvláštností byly jediné dveře na předku vozidla.

Škoda VOS, luxus jen pro výše postavené komunisty. Rok výroby 1948. V těžší variantě měl vůz pancéřovanou karosérii, neprůstřelná okna a vážil 4,5 tuny.

Praga Grand, ve své době nejsilnější vůz továrny, 51 kw, rok výroby 1929.

Zetka. Sportovní, velmi rychlý vůz brněnské Zbrojovky. Po druhé světové válce nebyla výroba aut ve Zbrojovce obnovena.

Vnitřek sporťáku Zetka. Řízení vpravo (do roku 1939 se u nás jezdilo vlevo), kuriositou je, že plynový pedál není vpravo, ale uprostřed mezi brzdou a spojkou.

Tatra Hadimrška z dvacátých let. Název použit ve filmu s Vlastou Burianem.

Laurin & Klement, od roku 1925 převzat Škodovými závody. Na snímku má již oba firemní štítky.

Wikov (Wichterle a Kovařík ), další ze zaniklých, kvalitních českých značek. Obsah 1000 ccm, rychlost 70 km/hod.

Náš nejslavnější sportovní automobil Aero 30, dvoudobý dvouválec, velmi elegantní a moderní karoserie. Hrál v mnoha českých filmech před- i poválečných. Rychlost 100 km/hod.

Vůz proslulý i světově, poválečný Aero Minor, který byl v roce 1949 ve slavném vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans celkově druhý, ve své kategorii první. Obsah jen 750 ccm!

Tatra 57, vojenská, používaná německou armádou, později naší policií v boji proti banderovcům na Slovensku. Rok výroby 1943.

Tatra 75 Sport, vzduchem chlazená, více sportovního vzhledu než výkonu.

Praga Picollo, nejpopulárnější, na svoji dobu poměrně levný a spolehlivý automobil vyráběný před 2. světovou válkou.

Foto: L. Křížek

 

 
Datum: 16. 06. 2011 12:35:31 Autor: jiri vincenc
Předmět: vetteráni
Stojí za to vidět.
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.

Hliněné granáty s roznětkou. Z výstavy Baroko v Národním muzeu.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.