logo-militaria.jpg, 41 kB
logo-militaria-2.gif, 9 kB

Tématický server
z oboru vojenství

logo-elka-press.gif, 3 kB

Národní technické muzeum v Praze

Znovu otevřeno 16. 2. 2011

Národní technické muzeum má dnes statut ústředního muzea a vědeckého pracoviště České republiky. Je největším technickým muzeem v České republice, a co do rozsahu sbírek patří k největším v Evropě. Bylo založeno v roce 1908. Od roku 1910 vystavuje široké spektrum technických předmětů, strojů, zařízení a přístrojů z různých oborů techniky, průmyslu, dopravy, architektury, stavitelství, přírodních a exaktních věd. Jsou mezi nimi takové unikáty jako astronomické přístroje ze 16. století, se kterými pracoval Tycho Brahe, nebo první československý automobil, jedny z nejstarších daquerrotypií na světě a mnoho dalších unikátů. Obsáhlá je kolekce železničních vozidel. Součástí sbírek je i rozsáhlý archiv dějin techniky a průmyslu a knihovna.

Budova Národního technického muzea na Letné je jedním z nejúspěšnějších příkladů moderní muzejní budovy v České republice. Rozhodnutí o její výstavbě padlo v roce 1921. V březnu 1935 byla vypsána veřejná architektonická soutěž. Vítězem se stal prof. dr. arch. Milan Babuška. Stavba Technického muzea byla zahájena na podzim 1938 a zhruba dokončena koncem roku 1941. Posledních čtyřicet let bylo dobou neustálých bojů s vnucenými nájemníky. Situace se zlepšila v první polovině 90. let 20. stol. V roce 2003 začala rekonstrukce, která byla dokončena až v letošním roce (2011). Budova NTM je tak po dlouhých 70 letech dokončena.

V nově otevřeném NTM je pět unikátních expozicí:

1. HISTORIE DOPRAVY

Tak zvaná dopravní hala byla vždy největším lákadlem jak pro velké, tak malé návštěvníky. Ukazuje historický vývoj automobilové, motocyklové, cyklistické, letecké a lodní dopravy a v kratších exkurzech pak i úseky z dějin železniční dopravy a vývoje hasičské techniky. Kromě již vzpomenutého vozu Präsident je tu vystavena Tatra 80 (1935) presidenta TGM, letoun Kašpar z roku 1911 a nově stíhací letoun Supermarine Spitfire LF Mk. IXE (1945), a také jeden z nejstarších exponátů bezocasý kluzák Zanonia, který byl postaven a zkoušen okolo roku 1905 v Horním Starém Městě u Trutnova. Je dílem významného průkopníka letectví Igo Etricha, který ve své letecké činnosti navazoval na Ottu Lilienthala.

 

Z exponátů vojenského charakteru zaujme několik letounů, salonní vůz Františka Josefa I., pancéřovaný mercedes K. H. Franka anebo motocykl BMW, s nímž přijela v roce 1939 do Prahy německá branná moc (fotografie jsou na konci článku).

2. ARCHITEKTURA – STAVITELSTVÍ – DESIGN

Tato nová expozice představuje nejvýznamnější architektonické počiny v českých zemích v letech 1860 až 1989. Vystaveny jsou jak původní, tak zcela nové architektonické modely staveb včetně sochařských doplňků plus četné skici, plány a fotografie. Po stylizovaném schodišti je přístup k oknu, z něhož je vyhlídka na jižní pražské panorama.

3. ASTRONOMIE

Nově a působivě uspořádaná expozice navozuje dojem nekonečného prostoru vesmíru, plného zářících hvězd – unikátních sbírkových předmětů vystavených na eliptickém půdorysu. Expozice je doplněna videoklipy vysvětlující historii a funkci vystavených exponátů.

4. TISKAŘSTVÍ

Prostřednictvím vystavených strojů má návštěvník expozice možnost seznámit se s vývojem hlavních polygrafických technologií a sledovat jejich vývoj od vynálezu knihtisku až po současnost. Kromě jiného je zde vystavena první rotačka, používaná v Čechách – MAN z roku 1876. Vzhledem k tomu, že v expozici jsou kromě tiskových strojů vystaveny i stroje sázecí, vybavení ruční sazárny, reprodukční přístroje etc. hodil by se pro expozici spíše název POLYGRAFIE.

5. FOTOGRAFICKÝ ATELIÉR

Vývoj fotografie, její uplatnění a vliv na společnost od 19. až dodnes je prezentován společně se základními fotografickými procesy ve stylizovaném fotografickém ateliéru. Jednotlivá historická období jsou dokumentována používanými přístroji a originálními fotografiemi ze života společnosti.

Nově uspořádané expozice jsou příkladem současného stavu výstavnictví a rozhodně dělají autorům čest. Přibudou ještě exponáty z dějin letectví – tato výstava bude otevřena 13. května 2011 u příležitosti stého výročí přeletu Ing. Kašpara z Pardubic do Prahy (prvního dálkového letu v dějinách českého letectví). Bude také ještě otevřena restaurace a prodejna. Citelně jsem postrádal expozici časoměrných přístrojů; tato expozice byla velmi oblíbená, ale snad je jejich vystavení plánováno na příští etapu.

V době mé návštěvy probíhaly v NTM dvě výstavy, BRNO V PRAZE (16. 2. až 6. 7. 2011) a TECHNIKA 20. STOLETÍ VE SBÍRKÁCH VHÚ PRAHA.

NĚKOLIK FOTOGRAFIÍ Z VÝSTAVY BRNO V PRAZE:

Vzpomínka na Četnické humoresky

Střílna z lehkého objektu vz. 37 s univerzální lafetou a těžkým kulometem.

Vystřelovací sedadlo pilota a přetlakový oblek pilota čs. vojenského letectva z 80. a 90. let 20. století.

Originál...

…a replika španělského kordu z 16. století.

DOPRAVNÍ HALA:

Britský stíhací letoun Super Spitfire LF Mk. IXE, jímž byly postupně vyzbrojeny všechny tři československé stíhací perutě, bojující v letech 1940–45 v RAF. 

Víceúčelový vojenský jednomotorový dvouplošník Knoller C.II (Rakousko 1917). Nepovedená konstrukce, výroba byla zastavena. Vystavený letoun je jediným dochovaným strojem tohoto typu.

Lehký cvičný a spojovací vrtulník HC 2 Heli Baby (1955). Dosud jediný sériově vyráběný vrtulník domácí výroby.

Cvičný vojenský a sportovní letoun Avia BH-9 (ČSR 1924).

Vojenský cvičný a víceúčelový dvouplošník L. W. F. Model V Tractor (USA 1917). Jediný dochovaný stroj tohoto typu na světě. Přivezli jej legionáři z Ruska.

Letoun Anatra Anasal byl vyráběn v hlavním závodě firmy Anatra v Oděse. Před první světovou válkou zaměstnával závod na 2 500 pracovníků. V březnu 1918 obsadila Oděsu rakouskouherská armáda a rakouskouherské ministerstvo války objednalo v továrně 200 letounů. 10. července 1918 převzalo prvních 42 kusů, v srpnu dalších 51 kusů. V letectvu Rakouska-Uherska byl typ Anatra Anasal považován za nebezpečný stroj (letounu se často za letu vzněcoval motor) a nebylo proto užíván běžně.

Část těchto letounů byla uskladněna v Plané u Plzně, odkud je po vzniku republiky převzaly československé orgány (23 kusů). Zprvu byly zařazovány k bojovým útvarům, po rekonstrukci palivové soustavy v létě 1920 byly přiděleny jako školní stroje Vojenskému leteckému učilišti v Chebu, část strojů byla užívána též plzeňským Aeroklubem.

V druhé polovině 20. let, kdy se materiální situace československého letectva zlepšila a nespolehlivé Anatry byly vyřazeny.

Z řeči senátora Jokla na 43. schůzi senátu Národního shromáždění republiky Československé v Praze ve čtvrtek dne 21. října 1926 vyjímáme: Lidé se tedy posazují do letadel, o kterých se s 50% můžeme domnívati, že již nejsou k potřebě, že dlužno očekávati neštěstí, a tu mám za to, že není přeháněním tvrzení, že se zde provádí zřejmá hra s lidskými životy. Ve skutečnosti používá naše vojenská správa starých, dávno vyřazených, životu nebezpečných letadel jakožto letadel školních. Obzvláště nebezpečný je typ Anatra.… Kolik letadel typu Anatra se u nás ještě používá? Žádáme s veškerým důrazem vyřazení těchto nebezpečných letadel.

 

Aero L-39 C Albatros (1978). Proudový podzvukový cvičný a lehký bitevní letoun, historicky nejúspěšnější a nejznámější letoun domácí výroby.

 

Bitevní loď SMS Viribus Unitis, spuštěná na vodu v roce 1911 v Terstu, byla v době 1. světové války vlajkovou lodí rakousko-uherského námořnictva. Délka 152 m, výtlak 20 000 BRT, posádka 1087 mužů, čtyři parní turbíny o výkonu 19 872 kW (27 000 koní), rychlost až 20,4 uzlů. Hlavní výzbroj tvořilo 12 děl ráže 305 mm ve čtyřech elektricky ovládaných věžích Škoda. Do válečných operací však téměř nezasáhla a 1. listopadu 1918 ji v přístavu Pula potopili žabí muži italského námořnictva.

SMS Viribus Unitis -- detail.

Interiér čtyřnápravového salonního vozu Aza 1-0083 (1891). Jídelní vůz dvorního salonního vlaku císaře Františka Josefa I.

Motocykl BMW R 11 (1932) se sajdkárem.

Mercedes Benz 540 K (1939/42). Původně vyrobený jako kabriolet, po atentátu na R. Heydricha dostal neprůstřelnou uzavřenou karoserii. Jezdil v něm německý státní ministr pro Čechy a Moravu, Karl Hermann Frank.

 Mercedes Benz 770 (1939/52). Tento kabriolet, luxusní kompresorový osmiválec, byl původně objednán pro velitele německých vojsk v okupovaném Norsku. Po skončení války sloužil v Československu k nejvýznamnějším státním ceremoniím. Komunisté začali po převzetí moci v roce 1948 ideologicky posuzovat i automobily. Státní kabriolet byl proto v roce 1952 ve vysokomýtské Karose kompletně překarosován. Navenek nic nemělo připomínat jeho „imperialistický“ původ – vůz dostal novou podobu, ostatně diktatura také.

NĚKOLIK FOTOGRAFIÍ Z VÝSTAVY VHÚ:

 7,5cm polní kanóny.

Námořní mina (Rakousko-Uhersko 1914).

 

V pozadí 7,5cm horský kanón vz. 07 (Rakousko-Uhersko 1907).

Lehké polní saně s 7,62mm těžkým kulometem Maxim vz. 1910 (SSSR 1944). V pozadí motocykl Harley-Davidson 750 WLA (USA 1942).

Sanitní automobil Škoda 1102 Tudor (ČSR 1950).

 

Motocykl Z)undapp KS 750 (Německo 1944).

Motocykl JAWA 350 typ 360 „Kývačka“ (ČSR 1964) s nosným rámem pro shoz z letounu, s dvěma padáky.

Automobil Toyota Hilux SCV speciálních sil (Japonsko, ČR, 2005).

Tento exponát je určen pro rodinné snímky s dětmi…

Muzeum je otevřeno denně od 10–18 hodin, kromě pondělka (pokud není svátkem). První čtvrtek v měsíci: 10–20 hod.

Vstupné:

Plné: 170 Kč

Snížené: 90 Kč (pro seniory nad 70 let, držitele průkazů ZTP, ISIC, ITIC, Staff Card, děti 6–15 let, studenty SŠ a VŠ po předložení studijního průkazu)

Rodinné: 370 Kč pro rodiče s dětmi do 15 let (2 dospělí podmínkou, celkem maximálně 6 osob) Další informace o sníženém vstupném na oficiální stránce muzea:

http://www.ntm.cz/

Foto: -lk-

 

 

 
Datum: 30. 07. 2017 21:23:38 Autor: Daniel
Předmět: ad Spitfire:
"Ve Skotsku je k vidění unikátní ?český? spitfire, 41 let ležel na dně jezera": *** Zdroj: http://www.denik.cz/ze_sveta/skotove-vystavili-unikatni-spitfire-cesky-pilot-s-nim-za-valky-spadl-do-jezera-20170726.html
Přidat komentář

 





Vyhledávání

Foto týdne

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.

Výročí: 18. 4. 1945 Do prostoru Ašského výběžku vstoupili první američtí vojáci – průzkumná hlídka 3. praporu 358. pluku 90. divize americké armády pod vedením generála Pattona.


Recenze týdne

Primitivní rebelové

Vydalo nakladatelství Academia 2023.